بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

می‌دانیم که یکی از سخت ترین بخش های یادگیری زبان انگلیسی، گرامر است. حتی امکان دارد شما به کلاس زبان بروید ولی بازهم به منابعی جهت یادگیری بهتر گرامر زبان انگلیسی نیاز داشته باشید. یا اینکه بخواهید به صورت خود آموز یاد بگیرید. فرقی نمی‌کند، چون شما به دنبال بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی هستید که به صورت جامع و کاربردی بتوانند به شما آموزش دهند.

اما شاید وجود منابع زیادی که در اینترنت وجود دارد باعث سردرگمی شما شده باشد، بنابر این در این مقاله سعی کردیم بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی را که نثر روانی نیز برای یادگیری بهتر شما داشته باشند نام ببریم. همچنین به این دلیل که ممکن است سطح زبان بالایی نداشته باشید و خواندن کتاب های زبان اصلی برایتان سخت باشد، بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی به فارسی را نیز به شما معرفی می‌کنیم و همچنین بهترین روش خواندن گرامر زبان انگلیسی را بیان می‌کنم.

 

1. کتاب گرامر زبان انگلیسی Grammar In Use

بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

 

یکی از بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی که خودم نیز از آن استفاده کرده ام، کتاب  Grammar in use است. این کتاب که توسط انتشارات کمبریج منتشر شده، طوری طراحی شده تا حتی بدون نیاز به کلاس رفتن بتوانید و به صورت خود آموز از فصل اول خودتان یادگیری گرامر زبان انگلیسی را شروع کنید.

به این صورت که هر فصل آن شامل آموزش کامل یکی از مباحث گرامر همراه با مثال های مختلف است و پس از آن تمرین هایی نیز برای یادگیری بهتر شما وجود دارد. در پایان این کتاب گرامر زبان یک سری نکات اضافه برای درک بهتر زبان انگلیسی و همچنین جواب تمرین های هر درس آورده شده است.

این کتاب دارای سه سطح مقدماتی یا Beginner، متوسط یا Intermediate و پیشرفته یا Advanced است که کتاب مقدماتی آن بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان است. برای همین می‌توانید با توجه به سطح خود یکی از این کتاب ها را انتخاب کنید و به یادگیری گرامر انگلیسی از صفر تا صد بپردازید.

 

ویژگی های کتاب Grammar in use:

  • ارائه توضیحات کامل در مورد استثنائات و نکات خاص قواعد گرامر
  • استفاده از تصاویر و نمودارها برای تفهیم بهتر مفاهیم
  • ارائه راه حل های مشکلات رایج گرامر انگلیسی
  • ارائه منابع مفید برای مطالعه بیشتر

 

2. کتاب برای گرامر زبان انگلیسی English Grammar Azar

بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

دنبال مرجعی کامل برای یادگیری گرامر انگلیسی هستید که در اکثر دانشگاه ها به عنوان منبع آموزشی تدریس می‌شود؟ پس سری کتاب های کتاب  English Grammar Azar را از دست ندهید. این کتاب به دانشجویان ادبیات زبان انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه تدریس می‌شود.

 

این کتاب ها در سه سطح وجود دارند که شامل کتاب های زیر هستند:

  • Fundamentals of English Grammar
  • Basic English Grammar
  • Understanding and Using English Grammar

این سری کتاب ها با توضیح کامل و جز به جز گرامر و همچنین بیان تمامی نکات و استثناهای زبان توانسته نظر بسیاری از زبان آموزان و مدرسین زبان را جلب کند. آموزش در کتاب بتی آذر بر پایه تمرینات مکرر و فراوان است. از جمله ویژگی های این کتاب درگیر کردن مهارت گفتاری و شنیداری در آموزش گرامر است. نسخه چاپی کتاب گرامی بتی آذر همراه با یک DVD شامل تمرینات شنیداری عرضه می‌شود.

 

دیگر ویژگی های کتاب های English Grammar Azar:

  • آزمون های اولیه در ابتدای هر درس برای سنجش سطح گرامر
  • ارائه جدول های گرامر تا تفاوت محاوره با نوشتاری کاملاً توسط زبان آموزان درک شود
  • ارائه تمرین های فراوان جهت یادگیری بهتر مباحث

 

3. کتاب های گرامر زبان انگلیسی Oxford English Grammar Course

بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

یکی دیگر از مجموعه های خوب آموزش گرامر که در سه سطح وجود دارد Oxford English Grammar Course است. این کتاب ها در سه سطح Basic, Intermediate و Advance وجود دارند و توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده اند. 

این کتاب ها با استفاده از تمرین های متعدد گرامر زبان انگلیسی را آموزش می دهند. نحوه بیان و آموزش این کتاب بسیار روان و قابل فهم است که همین موضوع باعث قرار گرفتن در لیست بهترین کتاب های آموزش گرامر زبان انگلیسی می‌شود. البته مطالعه این کتاب نیاز به استمرار دارد اگر با هدف یادگیری انجام می‌شود. یکی از مهم ترین مزایای این کتاب آموزش گرامر کاربردی بودن آموزش های آن است.

 

ویژگی های کتاب Oxford English Grammar Course:

  • آموزش قدم به قدم گرامر که ابتدا از آموزش های ساده و سپس پیچیده استفاده می‌کند
  • توضیحات شفاف و واضح همراه با فراوان بودن مثال ها
  • تمرین های مختلف و متنوع که زبان آموز را برای درک بهتر درس ها یاری میکند
  • کاربردی بودن آموزش ها بر اساس استفاده در مکالمات روزمره

 

4. کتاب تمرین گرامر انگلیسی Oxford Practice Grammar

بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

این کتاب در واقع کتاب تمرین گرامر است. اگر در فرایند یادگیری زبان نیاز به تمرین های بیشتر و مکرر دارید می توانید از کتاب Oxford Practice Grammar به صورت کمکی در کنار سایر کتاب های گرامر استفاده کنید. این کتاب دارای تمرینات سطح بندی شده جهت ارزیابی شما نیز می باشد که با حل آن ها متوجه تغییر سطح دانش زبان خود می شوید. از این کتاب می توانید جهت آمادگی برای آزمون های بین المللی از جمله تافل و آیلتس استفاده کنید.

 

5. کتاب Longman student Grammar of spoken and written English

بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

یکی دیگر از کتاب های بسیار کاربردی برای یادگیری صفر تا صد گرامر زبان انگلیسی کتاب English Grammar in Use است. در این کتاب نیز قواعد زبان انگلیسی به زبان بسیار ساده ارائه شده است با این تفاوت که در این کتاب گرامر به صورت کاربردی جهت مکالمه و نوشتن آموزش داده می‌شود. این کتاب همچنین شامل انواع عبارات و جملات بسیار کاربردی در مکالمات روزمره است. یکی از ویژگی ها مهم این کتاب آموزش لغت در کنار آموزش گرامر است. با مطالعه این کتاب در کنار فراگیری گرامر زبان انگلیسی، حدود 3000 لغت انگلیسی نیز یاد می‌گیرید.

 

6. کتاب Longman Advanced learners Grammar

بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

می‌خواهید گرامر زبان انگلیسی را به صورت پیشرفته یاد بگیرید؟ این کتاب مخصوص شما نوشته شده است. این کتاب که بسیار جامع و کم حجم است و می تواند جهت ارتقا سطح زبان در زمان کوتاه بسیار مفید باشد. برای استفاده از این کتاب باید از پیش، با استفاده از کلاس های زبان یا کتاب های سطح پایه و متوسط ساختار های ساده و قواعد کلی زبان انگلیسی را فرا گرفته باشید. از مهم ترین مزیت های این کتاب می توان به آزمون های تعیین سطح در انتهای هر بخش آن اشاره کرد که زبان آموزان با حل آن ها متوجه می‌شوند که بخش را به طور کامل فرا گرفته اند یا خیر.

 

لیست کتاب های گرامر پایه زبان انگلیسی برای مبتدیان

در قسمت قبل بهترین کتاب های آموزش جامع گرامر زبان انگلیسی را معرفی کردیم. ولی اگر به تازگی فراگیری زبان را شروع کرده اید، ممکن است سطح کتاب های فوق برای شما مناسب نباشد؛ بنابراین برای شروع بهتر است با کتاب های ساده تر شروع کنید. در ادامه لیست کتاب های مفید زبان انگلیسی با سطح ابتدایی را برایتان قرار داده ایم:

  1. English for everyone course book: Level 1
  2. Cutting edge: Elementary
  3. Practice makes perfect: Basic English
  4. English made easy: volume one
  5. Global beginner coursebook

 

بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی به فارسی

برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی به یک سری کتاب های گرامر اشاره شد که به زبان انگلیسی به شما قواعد انگلیسی را آموزش می‌دادند؛ اما اگر برای یادگیری گرامر به دنبال بهترین کتاب گرامر انگلیسی به زبان فارسی هستید در اینجا به چند کتاب گرامر اشاره شده تا بتوانید با استفاده از آن ها گرامر انگلیسی را آموزش ببینید. برخی از این کتاب ها به صورت تخصصی روی آموزش یکی از موضوعات گرامر زبان می‌پردازند و برخی دیگر آموزش جامع ارائه می دهند.

 

۱- کتاب گرامر پایه زبان انگلیسی 

انتشارات: کمبریج

برگردان: پرویز جلالیان شیرین

این کتاب در واقع نسخه فارسی شده کتاب Basic Grammer In Use است که اگر مبتدی هستید یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری گرامر انگلیسی محسوب می‌شود. این کتاب دارای 113 فصل است که مانند نسخه انگلیسی اش، هر فصل شامل درس همراه با مثال ها و تمرین های آن است. می‌توانید از این کتاب برای خود آموزی زبان انگلیسی نیز استفاده نمایید.

 

۲- کتاب گرامر نوین

انتشارات: جنگل

نویسنده: ابولقاسم طلوع

این کتاب نیز یکی دیگر از کتاب های خوب آموزش گرامر انگلیسی به فارسی است که در 85 فصل بدون اضافه گویی، به آموزش گرامر زبان انگلیسی از صفر تا صد می‌پردازد. یکی از نکات برجسته این کتاب تمرکز بر روی تلفظ ها است به این دلیل که افراد زیادی برای اهداف مکالمه از آموزش گرامر بهره می‌برند. 

 

۳- کتاب افعال انگلیسی و مبانی دستور زبان

انتشارات: جنگل، جاودانه

نویسنده: ادوارد سیویک

مترجم: سیامک بابایی

این کتاب همانطور که از نام آن پیداست، برای آموزش تخصصی افعال و دستور زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف کتاب ارائه آموزشی جامع از گرامر زبان انگلیسی است که مبنای مکالمه، نگارش صحیح و درک مطلب را تشکیل می‌دهند. در بخش اول کتاب به آموزش افعال در زبان انگلیسی پرداخته می‌شود و زمان های مختلف را با مثال های متنوع آموزش می‌دهد.  در بخش انتهایی کتاب نیز افعال دو قسمتی که همیشه برای ما ایرانی ها مشکل ساز هستند آموزش داده می‌شوند. 

 

۴- کتاب خودآموز زمان‌ها در زبان انگلیسی مهندس جولایی

انتشارات: مکتوب آستارا

نویسنده: مهندس محمود جولایی

یکی دیگر از بهترین کتاب ها برای یادگیری گرامر انگلیسی به خصوص زمان ها، کتاب خودآموز زمان‌ها در زبان انگلیسی مهندس جولایی است. همانطور که میدانید 3 زمان اصلی در انگلیسی وجود دارند شامل گذشته، حال، آینده که هرکدام 4 حالت اصلی ساده، استمراری، کامل و استمراری را به خود می‌گیرند. اگر برای یادگیری زمان ها به زبان انگلیسی با مشکل مواجه هستید، این کتاب کمک بسیار زیادی در فهم زبان ها و استفاده آنها در مکالمات روزمره به شما میکند. 

 

۵- کتاب گرامر جامع آزمون‌های زبان

انتشارات: جنگل، جاودانه

نویسنده: مهرداد زنگیه وندی

تعداد صفحات: 288

قیمت: 235،000 تومان

این کتاب برای آماده سازی شما برای بخش های گرامر انواع آزمون های زیر طراحی شده است:

  • آزمون آیتلس
  • آزمون تافل
  • آزمون MSRT
  • آزمون MHLE
  • آزمون EPT
  • آزمون تولیمو
  • آزمون کارشناسی ارشد
  • آزمون دکتری

در حال حاضر این کتاب یکی از پر فروش ترین منابع آموزشی برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی برای آزمون ها می‌باشد.

 

۶- کتاب چگونه گرامر تافل را آسان بیاموزیم

انتشارات: جنگل

نویسنده: آزاده کریمی مهرجردی

تعداد صفحات: 166

قیمت: 52،000 تومان

اگر می‌خواهید در آزمون تخصصی تافل شرکت کنید ولی در زمینه گرامر مشکل دارید، این کتاب یکی از بهترین کتاب هاست که مخصوص شما طراحی شده است. این کتاب در هر فصل قواعد مربوط به دستور زبان انگلیسی را همراه با مثال های جهت آمادگی شما بیان میکند.

 

 

بهترین کتاب گرامر برای تافل و آیلتس

از آنجایی که آزمون های تافل و آیلتس سوال مستقیم درباره گرامر ندارند، آموختن گرامر برای این دو آزمون صرفا به جهت ارتقا دانش زبان و بهره‌گیری از آن در مهارت های نوشتاری و گفتاری و تا حدی درک متن است. بنابراین فراگیری گرامر زبان انگلیسی برای آزمون های تافل و آیلتس کتاب مشخصی ندارد و تمام منابعی که ذکر شد می توانند جهت ارتقا دانش گرامری برای آزمون های تافل و آیلتس استفاده شوند. در کنار این منابع انتشارات کمبریج که برگزار کننده ی آزمون آیلتس نیز است، کتاب Grammar for IELTS را منتشر کرده که جهت استفاده به صورت خودآموز مناسب است و شامل انواع تمرینات کاربردی گرامر برای زبان آموزان و متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس است.

 

بهترین کتاب گرامر برای کنکور

مطالعه برای کنکور به دلیل متفاوت بودن نوع آزمون، نیازمند نوع خاصی از مطالعه و تست زنی فراوان است؛ بنابراین جهت آمادگی و گرفتن درصد بالا در بخش زبان کنکور، مطالعه کتاب های مختص کنکور توصیه می‌شود.

از میان انواع کتاب های زبان برای کنکور کتاب های زیر پرطرفدار ترین کتاب ها در میان دانش آموزان کنکوری هستند:

  • کتاب های میکرو طلایی گاج
  • کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور انتشارات مبتکران
  • کتاب انگلیسی جامع کنکور انتشارات شبقره

هر سه این کتاب ها دارای بخش درسنامه، تست و پاسخنامه هستند که دانش آموزان را با انواع سؤالات کنکور آشنا می کنند.

 

 

بهترین روش خواندن گرامر زبان انگلیسی چیست؟

برای مطالعه زبان انگلیسی به صورت خود آموز باید به چندین نکته توجه کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

نکته اول

کتاب ها و متون انگلیسی را با صدای بلند برای خود و یا دوستانتان بخوانید زیرا وقتی با صدای بلند متنی را می خوانید، به صورت ناخودآگاه مهارت مکالمه خود را تقویت می کنید و تلفظ صحیح کلمات را یاد می‌گیرید به علاوه آنکه سطح یادگیری نیز بالاتر می رود.

 

نکته دوم

هنگام مطالعه کتاب های زبان معنی کلمه هایی را که نمی دانید از دیکشنری پیدا کنید و در لیستی قابل حمل ترجیحاً دفترچه جیبی یادداشت کنید و در اوقات فراغت خود مطالعه کنید تا با این شیوه به مرور دایره لغات خود را افزایش داده و به مرور سطح زبان خود را ارتقا دهید.

 

نکته سوم

از نکات گرامری نت برداری کنید و در نهایت خلاصه ای از قواعدی را که آموخته اید یادداشت کنید و دوره کنید. با این روش قواعد زبان در ذهن شما ثبت می‌شود و به صورت ناخودآگاه در مکالمات و نوشتار شما به درستی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نکته چهارم

برای دوره کردن مواردی که آموختید از بازی ها و اپلیکیشن های موبایل استفاده کنید تا فراگیری زبان برای شما تبدیل به امری روزمره و خسته کننده نشود. همچنین دیدن فیلم و سریال و یا گوش دادن به موسیقی و پادکست به یادگیری زبان انگلیسی بسیار کمک می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد یادگیری زبان از طریق فیلم و سریال یا گوش دادن به موسیقی و پادکست به مقاله هایی با همین عناوین در سایت مراجعه کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی مهم ترین کتاب های آموزش گرامر زبان انگلیسی پرداختیم  و ویژگی های هرکدام را شرح دادیم. یادتان باشد برای آموزش گرامر صفر تا صد یکی از بهترین کتاب ها  English Grammar In Use است برای عموم افرادی که به صورت خودآموز قصد فراگیری گرامر را دارند مناسب است.

در نهایت با توجه به سطح زبان خود و هدفتان از یادگیری گرامر زبان انگلیسی می‌توانید از لیست بالا یکی از کتاب های مورد نظرتان را انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر قصد یادگیری گرامر و استفاده از آن در مکالمات روزمره و نوشتن را دارید، کتاب های Oxford English Grammar Course و Longman student Grammar of spoken and written English گزینه های مناسب تری هستند.

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی کتاب داستان انگلیسی سطح مبتدی

معرفی کتاب داستان انگلیسی سطح متوسط

بهترین رمان های انگلیسی برای یادگیری زبان

4.5/5 - (40 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *