راهنمای جامع آزمون دلف DELF (زبان فرانسه)

آزمون زبان فرانسه DELF

آزمون دلف DELF

برای ارزشیابی سطح زبان فرانسه همانند زبان های دیگر مانند انگلیسی و آلمانی و … یک سری آزمون بین المللی طراحی و برگزار می شود که یکی از این مدل آزمون ها آزمون زبان دلف DELF می باشد. برای کسب آگاهی از این آزمون با مقاله پیش رو همراه باشید.

 

آزمون دلف DELF چیست؟

آزمون دلف DELF که مخفف Diplome d’Etudes en Langue Francaise است یک آزمون رسمی برای سنجش سطح زبان فرانسه می باشد که توسط وزارت آموزش و پرورش کشور فرانسه برگزار می شود. این آزمون نشان دهنده میزان توانایی شما در استفاده از زبان فرانسه است. بنابراین مدرک آزمون دلف مهارت زبانی شما را برای کارهای شخصی، تحصیلی و کسب و کار مشخص می کند.

لازم بذکر است که دلف برای سنجش افراد بزرگسال طراحی شده است و برای سایر موارد همچون کودکان آزمون DELF Prim،‌ برای نوجوانان آزمون DELF junior و DELF for school و نیز برای کارهای تخصصی در مورد فعالیت های حرفه ای آزمون DELF Pro طراحی شده است.

 

سطوح مختلف آزمون دلف DELF

آزمون دلف دارای ۴ سطح مختلف می باشد که به صورت A1، A2، B1 و B2 می باشند. که در بین سطوح بیان شده ساده ترین سطح،‌ سطح A1 و سطح پیشرفته این آزمون سطح B2 می باشد. اگر بخواهید از سطح B2 فراتر بروید باید در آزمون دالف DALF شرکت کنید که دارای سطوح C1 و C2 می باشد. این سطوح آزمون هر کدام دارای یک مدرک مجزا برای زبان فرانسوی می باشند که براساس سطوح استاندارد زبان اروپایی مشخص و طراحی شده اند.

 

سطح دلف DELF A1

سطح A1 در آزمون دلف نشان دهنده دانش اولیه شما در زبان فرانسه می باشد. افرادی که بتوانند مدرک این سطح را کسب نمایند قادر خواهند بود در مورد خود و اتفاقات روزمره زندگی صحبت کرده و آن ها را درک نمایند. این سطح از آزمون دارای ۴ بخش برای سنجش مهارت های زبان می باشد که به صورت زیر طراحی شده اند:

 

۱. بخش Listening

مدت زمان برگزاری این قسمت ۲۰ دقیقه بوده و دارای نمره ۲۵ می باشد. در این بخش باید به ۳ یا ۴ فایل صوتی ضبط شده گوش کرده و به سوالاتی در این خصوص پاسخ دهید. معمولا هر فایل حدود ۳ دقیقه طول خواهد کشید.

 

۲. بخش Reading

مدت زمان انجام این قسمت ۳۰ دقیقه بوده و این بخش نیز دارای ۲۵ نمره از کل نمره آزمون است. در این بخش شما با ۴ یا ۵ متن که در مورد فعالیت های روزانه زندگی می باشد روبرو هستید و باید به سوالاتی در مورد هر متن پاسخ دهید.

 

۳. بخش Writing

بخش رایتینگ شامل دو قسمت می باشد که بخش اول باید یک فرم را پر نمایید و در بخش دوم باید یک متن در مورد موضوعات ساده همانند یک داستان،‌پیام یا پست کارت را بنویسید برای این بخش شما ۳۰ دقیقه زمان خواهید داشت و نمره این بخش ۲۵ می باشد.

 

۴. بخش Speaking

این بخش آزمون دلف شامل ۳ قسمت می باشد که بخش اول شامل سوالاتی برای آشنایی با موضوع، بخش دوم تبادل اطلاعات در مورد موضوع مورد نظر و بخش آخر به صورت اجرا یک موقعیت می باشد در مجموع مدت زمان انجام بخش اسپیکینگ ۵ تا ۷ دقیقه می باشد و ۲۵ نمره آخر آزمون به این قسمت تعلق می گیرد.

در کل زمان برگزاری این سطح از آزمون دلف ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه بوده و نمره کل این آزمون ۱۰۰ می باشد. برای قبولی در این آزمون حداقل نمره ۵۰ می باشد و در هر قسمت از این آزمون حداقل نمره ۵ باید کسب شود.

 

سطح دلف DELF A2

سطح دلف A2 نیز بسیار شبیه به سطح A1 می باشد که به بررسی اطلاعات پایه از زبان فرانسه می پردازد. در این سطح البته با یک سری موضوعات پیچیده تر و کلی تر از زبان فرانسه مورد ارزشیابی قرار خواهید گرفت. این سطح از آزمون دلف نیز به سنجش چهار مهارت اصلی زبان می پردازد.

 

۱. بخش Listening

این قسمت از آزمون تقریبا ۲۵ دقیقه زمان نیاز داشته و ۲۵ نمره از آزمون را شامل می شود. در این قسمت فایل های صوتی و مکالمات طولانی تر بوده و از مباحث روتین و کمی پیچیده برخوردار می باشند که معمولا حدود ۵ دقیقه هر کدام از فایل های صوتی زمان خواهند برد و هر کدام دو مرتبه پخش می شوند.

 

۲. بخش Reading

در قسمت ریدینگ آزمون باید به سوالاتی که از چندین متن مختلف مطرح شده است در مدت زمان ۳۰ دقیقه ای پاسخ دهید و نمره این بخش نیز ۲۵ می باشد.

 

۳. بخش Writing

در قسمت رایتینگ باید دو نامه یا نوشته برای یکی از دوستان خود بنویسید که یکی در مورد یکی از تجربه های شما در زندگی می باشد و موضوع دیگر در مورد دادن پیام در مورد اتفاقات مختلف مانند دعوت کردن،‌ تشکر کردن، دادن اطلاعات،‌ درخواست چیزی، تبریک گفتن می باشد. برای این بخش شما ۴۵ دقیقه زمان داشته و این بخش دارای ۲۵ نمره از کل نمره است.

 

۴. بخش Speaking

در این بخش نیز شما باید با یک فرد به مکالمه پرداخته که در سه قسمت طراحی شده است و این مکالمه در مدت زمان ۶ تا ۸ دقیقه برگزار می شود و ۲۵ نمره آخر آزمون در این بخش به شما داده خواهد شد.

در مجموع زمان برگزاری آزمون در سطح A2 به مدت ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه به طول می انجامد و نمره کلی این آزمون از ۱۰۰ محاسبه می شود. حداقل نمره قبولی در این سطح ۵۰ بوده و در هر بخش نیز باید حداقل نمره ۵ را کسب نمایید.

 

سطح دلف DELF B1

در سطح دلف B1 زبان آموزان باید به صورت مستقل تر عمل کرده و از مباحث و مکالمات سطح بالاتر در موضوعات مختلف درک داشته باشند. هر چند موقعیت های مطرح شده در مورد اتفاقات روزانه می باشد اما در مورد مسائل جدی تری خواهند بود. در این سطح باید اطلاعات بیشتری از کلمات و گرامر زبان فرانسه داشته و از آن ها به خوبی استفاده نمایید مخصوصا در بخش گفتاری آزمون که باید صحبت نمایید.

 

۱. بخش Listening

بخش لیسنینگ سطح B1 آزمون دلف دارای سوالات مفهومی است که باید با گوش کردن به چند فایل صوتی ضبط شده پاسخ دهید و مدت زمان هر فایل حدودا ۶ دقیقه بوده و هر فایل دو مرتبه پخش می شود. برای این بخش شما ۲۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی خواهید داشت و ۲۵ نمره از نمره کل آزمون شامل این قسمت می شود.

 

۲. بخش Reading

در این قسمت با یک سری متون مختلف که شامل اطلاعاتی در مورد یک سری مشکلات می باشد مواجه هستید و همچنین باید به بررسی یک سری متون در مورد موضوعات روزمره بپردازید و به سوالات مختلف پاسخ دهید. این بخش دارای ۴۵ دقیقه زمان پاسخگویی و ۲۵ نمره می باشد.

 

۳. بخش Writing

در این قسمت برای شما یک موضوع را مشخص می کنند و شما باید بتوانید نقطه نظر خود را در مورد آن موضوع بیان کرده و یک متن منسجم و یکپارچه را با رعایت اصول نوشتاری بنویسید که برای این بخش شما ۴۵ دقیقه زمان داشته و ۲۵ نمره آزمون از این بخش می باشد.

 

۴. بخش Speaking

در این قسمت از آزمون در ابتدا به یک مکالمه دو نفره براساس یک سری موضوع مشخص با فرد آزمون گیرنده خواهید پرداخت و در قسمت آخر آزمون باید در مورد یک موضوع به صحبت کردن پرداخته و ایده ها و نظرات خود را در مورد آن مطرح نمایید که برای این قسمت ۵ تا ۷ دقیقه زمان خواهید داشت و در مجموع این بخش ۱۵ دقیقه به طول می انجامد که برای بخش آخر ۳ دقیقه زمان برای آماده سازی خود دارید. این بخش ۲۵ نمره پایانی آزمون را شامل می شود.
در کل این سطح از آزمون دلف مدت زمان ۱ ساعت ۵۵ دقیقه را شامل می شود و نمره کل این سطح نیز از ۱۰۰ سنجیده می شود. برای قبولی در این سطح نیز به حداقل نمره ۵۰ نیاز بوده و باید در هر بخش حداقل نمره ۵ را کسب نمایید.

 

سطح دلف DELF B2

سطح B2 آزمون دلف که آخرین سطح از این آزمون می باشد نشان دهنده قدرت استفاده شما از زبان فرانسه در موقعیت های گوناگون بوده و نشان می دهد که شما زبان فرانسه را به خوبی درک کرده و توانایی فهم اشتباهات خود در زمان استفاده از زبان فرانسه را دارید و براحتی می توانید در مکالمات شرکت کرده و نقطه نظر و ایده خود را بیان کنید و بدون هیچ مشکلی در هر زمانی شروع به صحبت نمایید و از سطح تسلط بالایی در زبان فرانسه برخوردار می باشید. این سطح از آزمون نیز دارای ۴ بخش ارزیابی مهارت های زبان فرانسه است.

 

۱. بخش Listening

در این بخش از آزمون دلف B2 شما باید به فایل های صوتی ضبط شده که در مجموع مدت زمان ۱۵ دقیقه خواهند داشت گوش کرده و هر کدام را دو مرتبه گوش خواهید کرد. زمان پاسخگویی به این قسمت تقریبا ۳۰ دقیقه بوده و این بخش شامل ۲۵ نمره است.

 

۲. بخش Reading

در این قسمت با متن های مختلف برای پاسخگویی به سوالات متنوع روبرو هستید که باید در مدت ۱ ساعت به آن پاسخ دهید و نمره این بخش نیز ۲۵ می باشد.

 

۳. بخش Writing

در این بخش رایتینگ شما یک نوشته در مورد نقطه نظر شما در مورد یک موضوع مانند یک مناظره یا فیلم و یا نوشتن یک نامه رسمی می باشد و برای نوشتن این متن نیز شما ۱ ساعت زمان خواهید داشت. و نمره این بخش ۲۵ می باشد.

 

۴. بخش Speaking

برای بخش آخر یعنی اسپیکینگ نیز شما تقریبا ۲۰ دقیقه زمان داشته که باید در مورد یک موضوعی که برای شما مشخص می شود صحبت کرده و به بیان دلایل و نقطه نظرات خود بپردازید.

در مجموع این سطح از آزمون دلف ۲ ساعت ۳۰ دقیقه زمان داشته و همانند دیگر سطوح شامل ۱۰۰ نمره می باشد و برای قبولی نیز حداقل نمره ۵۰ و در هر بخش حداقل نمره ۵ نیاز است.

 

آزمون DELF Prim مخصوص چه کسانی است؟

آزمون دلف پرایم که در سه سطح A1.1، A1 و A2 برگزار می شود برای کودکان که بین سنین ۷ تا ۱۱ سال طراحی شده است و برای سنجش سطح زبان فرانسه آن ها برگزار می شود. این آزمون همانند آزمون دلف زیر نظر وزارت آموزش و پرورش کشور فرانسه برگزار می شود. این آزمون برای کودکانی که می خواهند از سطح دانش زبان فرانسه خود مطلع شوند بسیار مناسب می باشد.

 

آزمون DELF junior version چیست؟

این آزمون برای رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال برای سنجش زبان فرانسه نوجوانان برگزار می شود و از لحاظ ساختاری همانند آزمون اصلی دلف بوده ولی براساس موضوعات مناسب سن نوجوانان طراحی شده است. این آزمون دارای چهار سطح A1، A2، B1، B2 می باشد. همچنین برای نوجوانان یک آزمون مشابه به عنوان DELF for school طراحی شده است که در همه موارد با DELF junior یکسان می باشد.

 

آزمون DELF Pro چیست و مخصوص چه کسانی می باشد؟

افرادی که به دنبال کسب یک مدرک زبان فرانسه در جهت کار در کشورهای فرانسه زبان می باشند می توانند در آزمون DELF Pro شرکت کرده و با کسب مدرک در این آزمون اقدام به پذیرش از شرکت ها و سازمان های مختلف برای کار نمایند. این آزمون نیز دارای چهار سطح مستقل A1، A2، B1 و B2 می باشد که براساس مقصد مورد نظر شما می بایست در یکی از این مدل آزمون های حرفه ای دلف شرکت نمایید.

 

برگزاری آزمون دلف در ایران

خوشبختانه آزمون دلف در مراکز معتبر زبان فرانسه در ایران برگزار می شود و شما براحتی با مراجعه به این مراکز و ثبت نام در قسمت آزمون برای هر سطحی که مایل باشید می توانید در آزمون دلف شرکت نمایید.

 

برگزاری کلاس های آمادگی آزمون دلف DELF در آموزشگاه زبان دهخدا

آموزشگاه زبان دهخدا که دارای یک دپارتمان مستقل و حرفه ای برای آموزش زبان فرانسه می باشد در کنار دوره های آموزش زبان فرانسه به برگزاری دوره های کاربردی آمادگی آزمون دلف به صورت گروهی و خصوصی می پردازد تا زبان آموزان را در هر سطحی که باشند برای شرکت در این آزمون براساس سطح مورد نظرشان آماده نمایند و با بهره گیری از مشاورین و اساتید زبده و شناسایی نقاط قوت و ضعف زبان آموزان به گرفتن بهترین نتیجه در این آزمون به آن ها کمک نمایند. برای اطلاع از شرایط دوره های آموزشی زبان فرانسه و دوره های آمادگی آزمون دلف در موسسه زبان دهخدا می توانید با این موسسه تماس حاصل کرده و اطلاعات دقیق و لازم را کسب نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه TCF

راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه DALF

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *