راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه TCF

Test de connaissance du français یا TCF یک آزمون دانش فرانسوی است که توسط مرکز بین‌المللی آموزش ‌های آموزشی یا CIEP، موسسه ‌ای مرتبط با وزارت آموزش فرانسه، برگزار می‌شود.

برخلاف Diplôme d’études en langue française (DELF) یا Diplôme approfondi de langue française (DALF)  TCF منجر به گواهینامه می شود، نه مدرک، به این معنی که اعتبار آن موقتی است.

این آزمون هر ماه از سمت دانشگاه های خصوصی و دولتی کشور فرانسه، برگزار می شود. آزمون TCF مختص دانشجویان بین المللی است که قصد تحصیل در فرانسه در مقطع لیسانس به زبان فرانسه را دارند می باشد. دانشجویانی که در آزمون TCF نمره قبولی را کسب نمایند از تخفیف شهریه نیز برخوردار خواهند شد.

 

چرا باید در آزمون TCF شرکت کنیم؟

با شرکت در آزمون TCF، خواهید دید که نقاط قوت شما کجاست و کجا به کار بیشتری نیاز دارید، زیرا هر بخش مهارت متفاوتی را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. وقتی در این آزمون شرکت کنید متوجه می شوید که زبان فرانسه را تا چه میزانی درک می کنید، و اینکه باید دانش خود را در چه بخشی بیشتر بهبود بخشید و به شما برای تحصیل و مطالعه جهت و دید بهتری خواهد داد.

شاید برای شغلی نیاز به صحبت کردن به زبان فرانسه باشد – مثلاً ترجمه، فروش بین ‌المللی، NGO و…. – و در نتیجه کارفرمای شما ممکن است بخواهد مهارت‌ هایی را که ادعا می‌کنید در رزومه شما ببیند و برای تایید آن نیاز به یک مدرک دارید که می توانید مدرک آزمون TCF را ارائه نمایید.

بسیاری از دانشگاه ها از TCF استفاده می کنند تا تأیید کنند که متقاضیان مهارت های زبانی کافی برای ادامه تحصیل دارند. معمولاً حداقل نمره پذیرفته شده در محدوده «متوسط» است، که اگر به اندازه کافی فرانسوی صحبت می کنید که بتوانید در یک کشور فرانسوی زبان تحصیل کنید، باید کاملاً قابل دستیابی باشد.

در کبک، مهاجران بالقوه می توانند نسخه کبک TCF را برای اثبات اینکه فرانسوی صحبت می کنند استفاده کنند. به طور مشابه، هر کسی که علاقه مند به اخذ تابعیت فرانسوی است، می تواند مهارت های خود را با TCF – ANF (TCF pour l’accès à la nationalité française) تأیید کند.

 

انواع آزمون فرانسه TCF

آزمون TCF دارای چند نوع مختلف است که در این بخش به آن ها اشاره شده است.

TCF

این TCF اولیه شامل سه بخش مورد نیاز است که برای افرادی که می‌خواهند دانش فرانسوی خود را به دلایل شخصی یا حرفه‌ای تأیید کنند، تعیین شده است.

 

TCF-DAP

این نسخه ای از آزمون برای دانشجویان بالقوه سال اول کارشناسی در دانشگاه های فرانسه است که به روش های دیگر واجد شرایط نیستند.

 

TCF-ANF ( TCF برای ملیت های فرانسوی زبان)

از سال 2012، این نسخه از TCF یکی از روش های پذیرفته شده برای برآوردن شرایط حداقل سطح زبان فرانسه مورد نیاز برای شهروندی، B1 است.

 

TCF برای کبک

این نسخه از آزمون برای هر کسی که مایل به دریافت ویزا برای اقامت دائم در کبک است و فاقد شرایط لازم است در دسترس است.

 

ساختار آزمون TCF

بخش‌های دقیق آزمون بسته به نسخه‌ای که شرکت می‌کنید و بخش‌های اختیاری که می‌توانید انتخاب کنید متفاوت است، اما نسخه اصلی TCF شامل سه موضوع مورد نیاز است: گوش دادن، مهارت در ساختارهای زبان و خواندن.

آزمون TCF از سه بخش اجباری تشکیل شده که مجموعا در نوع کاغذی ۷۶ سوال طراحی شده است. و همچنین این آزمون دارای دو بخش اختیاری است.

 

بخش اجباری آزمون

 

شنیداری

شامل ۲۹ سوال و ۲۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی است.

ساختار زبان

شامل ۱۸ سوال و ۱۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی است.

درک مطلب

شامل ۲۹ سوال و ۴۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی است.

 

بخش اختیاری

 

گفتاری یا صحبت کردن

شامل ۳ بخش است که ۱۲ دقیقه زمان برای پاسخگویی در اختیار دارید.

نوشتاری

شامل ۳ بخش در مورد نگارش متن و ۶۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارید.

در قسمت گفتاری بار اول توسط آزمون گیرنده و بار دوم توسط مرکز برگزاری آزمون یعنی CIEP بررسی و نمره داده خواهد شد.

اگر آزمون را به صورت کامپیوتری (آنلاین) شرکت کنید ۱۵ سؤال اضافه خواهید داشت و این یعنی باید به ۹۱ سؤال پاسخ دهید و برخی مواقع ۱۰ دقیقه زمان بیشتر نیز برای آن در نظر می­گیرند اما نمرات و یا امتیازات این سؤالات اضافی در نمره­ نهایی لحاظ نخواهند شد.

 

بخش شنیداری آزمون TCF

درک شفاهی یا بخش شنیداری به چند بخش فرعی تقسیم می شود. بخش 1 درک چگونگی ارتباط کلیپ های صوتی با یک تصویر داده شده را ارزیابی می کند. بخش 2 درک “تبادل حداقل مربوط به موقعیت های زندگی واقعی” را  می سنجد. در بخش 3، درک شما از مکالمات کوچک بین فرانسوی ‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت، در بخش 4، یک کلیپ در امتداد یک سخنرانی یا یک گزارش خبری رادیویی پخش می شود – و شما به یک یا چند سوال در مورد محتوای آن پاسخ می دهید.

برخی از سؤالات و محتوا ممکن است آسان به نظر برسند، اما برخی از آنها احتمالاً با نویزهای پس زمینه، صحبت کردن سریع یا لهجه های مختلف دشوارتر (واقع بینانه) خواهند بود. حتما با دقت گوش کنید، چون کلیپ ها را فقط یک بار می شنوید!

 

بخش ساختارهای زبانی آزمون TCF

این بخش دانش شما را از گرامر و واژگان فرانسوی می سنجد. معمولا این سوالات به صورت تکمیل جملات با کلمه یا عبارت مناسب است. حوزه هایی که ممکن است مورد سنجش قرار گیرند عبارتند از صرف صحیح، استفاده از ضمیمه، املا، و غیره.

 

بخش درک مطلب آزمون TCF

این بخش احتمالاً استرس کمتری نسبت به درک شفاهی دارد، بخش درک مطلب میزان خوب خواندن زبان فرانسه را ارزیابی می کند. چند گزیده از جمله های تک تا مقالات کامل با سؤالات چند گزینه ای مربوط به موضوع یا اطلاعات خاص موجود در متن ارائه شده است.

سوالاتی که  با آنها مواجه می شوید شامل بریده های روزنامه، سخنرانی ها، نامه های بین اعضای خانواده، کتابچه راهنمای محصولات، بروشورهای گردشگری و اطلاعیه های عمومی است. بسته به طول گزیده ممکن است بیش از یک سوال مطرح شود.

 

بخش گفتاری آزمون TCF

بخش گفتاری به شکل یک مصاحبه ضبط شده حضوری با یک ممتحن است. ممتحن می تواند تقریباً در مورد هر چیزی از شما سؤال بپرسد. برخی از سوالات ممکن است کلی باشند، مانند “در مورد خودت به من بگو” و برخی دیگر خاص تر، مانند “من یک سازمان خیریه را اداره می کنم.” در مورد نحوه اجرا از من سؤال بپرس.

به ناچار، هنگام صحبت کردن، مقداری از واژگان خود را فراموش خواهید کرد، بنابراین سعی نکنید ممتحن خود را با کلمات پیشرفته تحت تأثیر قرار دهید. بهتر است با احتیاط اشتباه کنید و از کلمات آشنا برای جریان دادن به گفتگو استفاده کنید.

راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه TCF

بخش نوشتاری آزمون TCF

بخش دوم اختیاری، بخش نوشتاری است، جایی که از شما خواسته می‌شود در مورد سه سناریو بنویسید، مانند «تعطیلات فرضی که به تازگی رفته‌اید». شما 60 دقیقه برای تکمیل سه سناریو فرصت دارید و نوشته شما برای درجه بندی به دفتر مرکزی CIEP ارسال می شود.

برای سه بخش اجباری در کل ۸۵ دقیقه فرصت دارید و اگر بخش‌های اختیاری را نیز انتخاب کرده باشید مجموع زمان پاسخگویی شما بین ۱۴۵ تا حدود ۱۶۰ دقیقه خواهد بود که اگر آزمون از نوع کامپیوتری باشد با توجه به زمان اضافه‌ حدود ۱۰ دقیقه‌ای، تقریباً ۳ ساعت زمان خواهید داشت.

 

نمره دهی در آزمون TCF

هر بخش به صورت جداگانه در مقیاس شش سطح: مبتدی (A1، A2)، متوسط (B1، B2) و پیشرفته (C1، C2) نمره گذاری می شود. نمره نهایی شما میانگین نمرات زیربخش شما است. اگر مثلاً در همه چیز به جز یک موضوع خیلی خوب عمل کنید، باز هم می توانید نمره خوبی کسب کنید.

پس از آزمون، ممتحن شما نمره اولیه شما را به شما نشان می دهد و برگه نمره رسمی شما پس از چند هفته از طریق پست به دست شما می رسد. برگه امتیاز شامل نمره کلی شما از A1 تا C2 به همراه امتیاز هر بخش فرعی است. نتایج به مدت دو سال معتبر است و تاریخ انقضا نشان داده شده است. خلاصه ای دقیق از هر نمره برای هر حوزه موضوعی به صورت گرافیکی ارائه شده است.

برگزاری آزمون TCF با کامپیوتر

شما ممکن است این گزینه را داشته باشید که TCF را بر روی کامپیوتر بر خلاف روی کاغذ بگیرید. این اغلب در مراکز آزمون ارائه می شود. هر کسی که در هر نسخه ای از آزمون شرکت می کند، ممکن است این گزینه را داشته باشد که آن را روی رایانه شرکت کند. توجه داشته باشید که همچنان باید در یک سایت تست تایید شده در آزمون شرکت کنید.

اگر TCF را از این طریق بگیرید، به اتاقی با یک محافظ هدایت می شوید که در آن به رایانه و هدفون دسترسی خواهید داشت. این مورد را توصیه می کنیم، زیرا ارزیابی اولیه را در محل از سرپرست خود همراه با توضیح نتایج دریافت خواهید کرد.

 

آزمون TCF در ایران

این آزمون تنها در تهران برگزار می شود و از سمت CIEP نماینده رسمی برای آزمون حضور خواهد داشت. اگر در ایران در این آزمون شرکت کنید تفاوتی ندارد با اینکه بخواهید در کشور دیگر بروید برای شرکت در آزمون و یکی از مزیت های آن کاهش هزینه های جانبی همچون رفت و آمد است.

برای آزمون های مختلف هزینه های مختلفی وجود دارد که باید به یورو پرداخت نمایید. هزینه های آزمون با توجه به بخش هایی که در آزمون شرکت می کنید متغیر است و از میزانی حدود ۶۰ یورو شروع می شوند.

 

 

 آموزشگاه زبان دهخدا دارای یک دپارتمان مستقل و حرفه ای برای آموزش زبان فرانسه می باشد

 

 

بیشتر بخوانید:

آزمون های زبان فرانسه کدام اند؟

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *