لیست دیکشنری های معروف زبان انگلیسی

لیست دیکشنری های معروف زبان انگلیسی

بهترین دیکشنری زبان انگلیسی

یکی از ابزارهای یادگیری زبان انگلیسی استفاده از دیکشنری زبان انگلیسی است. واژه نامه ها یا دیکشنری ها در هر زبانی تنها مخصوص افرادی که در حال یادگیری آن زبان به عنوان زبان دوم هستند نمی باشند. بسیاری از زبان ها دارای کلمات بسیار متنوع می باشند که در طول زمان کلمات، اصطلاحات جدید و کاربردهای مختلف برای آن ها شکل می گیرد که برای اطلاع از معنی و کاربرد آن ها یکی از بهترین روش ها استفاده از یک دیکشنری کامل زبان است.

در یادگیری زبان انگلیسی داشتن یک دیکشنری کامل انگلیسی خوب بسیار می تواند به روند آموزش زبان انگلیسی زبان آموزان در سطوح مختلف از سطح مبتدی تا پیشرفته کمک کند. اما اینکه کدام فرهنگ لغت انگلیسی با چه ویژگی هایی را باید انتخاب کرده و از آن استفاده نماییم سوال بسیار مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بسیاری از زبان آموزان در شروع یادگیری زبان انگلیسی تمایل بسیاری برای استفاده از دیکشنری دو زبانه انگلیسی فارسی و یا دیکشنری فارسی به انگلیسی را دارند که هر چند اساتید زبان انگلیسی همواره توصیه می کنند که برای یادگیری زبان انگلیسی بهتر است از دیکشنری تک زبانه به انگلیسی استفاده نمایند اما آیا این کار برای افرادی که تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده اند روش مناسبی است و زبان آموزان را با مشکل مواجه نخواهد کرد؟ و باعث نمی شود تا آن ها از زبان انگلیسی دلسرد شده و یا به دلیل درک نکردن معنی درست کلمات در یادگیری زبان انگلیسی به مشکل برخورد کنند؟

در این مقاله سعی کرده ایم به سوالات شما در انتخاب یک دیکشنری خوب پاسخ دهیم و بهترین دیکشنری های زبان انگلیسی را معرفی کرده تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

دیکشنری دو زبانه (انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی) یا دیکشنری تک زبانه (انگلیسی به انگلیسی) کدام بهتر است؟

همانطور که بیان شد انتخاب دیکشنری های خوب برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت می باشد. اما اینکه از چه نوع دیکشنری باید استفاده کرد تا بتوانیم نتیجه دلخواه را دریافت نماییم سوال بسیاری از زبان آموزان می باشد. دیکشنری های دو زبانه انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی که به صورت چاپی و الکترونیکی در دسترس زبان آموزان می باشند برای افراد به دلیل اینکه به صورت سریع و بدون اینکه بخواهند خود را درگیر فهم کلمه مخصوصا در جمله و کاربرد از لحاظ جایگاه و نقش کلمه نمایند جذاب می باشد. اما، این موضوع عاملی بسیار مخرب برای یادگیری زبان انگلیسی در بلند مدت بوده و تاثیر بدی را بر روی روند آموزش زبان آموزان خواهد داشت. یکی از اثرات منفی استفاده از این مدل دیکشنری ها تنبلی زبان آموزان در پیدا کردن معنی کلمات و آشنا نشدن با نقش کلمه در جملات مختلف است.

لازم به ذکر است بسیاری از کلمات انگلیسی در موقعیت های مختلف دارای معانی متفاوتی بوده که در بسیاری از مواقع دانستن موقعیت و درک جمله برای پیدا کردن معنی مناسب از طریق دیکشنری های انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی دشوار است. همچنین در برخی از این مدل دیکشنری ها نمی توان به معانی ارائه شده اعتماد کرده و از صحت آن ها مطمئن بود. در نتیجه استفاده از دیکشنری های دو زبانه برای یادگیری زبان انگلیسی اکثرا توصیه نمی شود. اما، آیا استفاده از کتاب دیکشنری انگلیسی به انگلیسی کار ساده ای برای درک معانی واژگان (Vocabulary) و اصطلاحات Idioms زبان انگلیسی می باشد؟

همانطور که بیان شد براساس مشکلاتی که دیکشنری های دو زبانه ممکن است در بلند مدت برای زبان آموزان بوجود آورند اکثر اساتید با سابقه در تدریس زبان انگلیسی توصیه به استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی می کنند. در استفاده از این دیکشنری شما با دریافت معنی به صورت توضیح در هر موقعیت و یا معنی کلمات و دیدن مثال های کاربردی از آن ها بهتر می توانید از نحوه استفاده کلمات بهره مند شوید و نقش کلمات را درک نمایید. اما، این نکته بسیار مهم است که دیکشنری را براساس سطح یادگیری خود انتخاب نمایید تا بتواند براساس سطح زبان تان به آموزش لغات بپردازد و با بیانی قابل فهم نحوه استفاده از واژه مورد نظر را بیان نماید.
همچنین توصیه می شود برای شروع استفاده از دیکشنری در سطوح پایین زیر نظر استاد خود از هر دو مدل دیکشنری استفاده نمایید تا با توجه به پیشرفت در زبان انگلیسی به مرور از دیکشنری دو زبانه فاصله گرفته و تنها از دیکشنری تک زبانه استفاده نمایید.

 

مدل های مختلف دیکشنری زبان انگلیسی

برای کمک به روند یادگیری زبان انگلیسی برای زبان آموزان دیکشنری های متنوعی طراحی شده است. بسیاری از آن ها هر ساله براساس تغییرات زبان انگلیسی بروزرسانی می شوند و شما می توانید از پیدایش کلمات و اصطلاحات جدید وارد شده به زبان انگلیسی آگاه شوید. بهترین دیکشنری ها معمولا در سطوح مختلف برای زبان آموزان و اساتید طراحی شده اند. اما، برای زبان آموزان توصیه می شود از دیکشنری هایی که بر روی آن ها کلمه Learner وجود دارد استفاده نمایند زیرا این نوع از دیکشنری ها مخصوص زبان آموزان و در جهت کمک به آموزش زبان انگلیسی طراحی شده است. همچنین بهتر است که دیکشنری را براساس سطح آموزشی خود انتخاب نمایید به عبارتی اگر در سطح مبتدی زبان انگلیسی هستید استفاده از دیکشنری Advanced زبان انگلیسی کار بسیار اشتباهی است و به یادگیری زبان شما کمکی نخواهد کرد و برعکس باعث پیچیدگی و دلزدگی شما در یادگیری زبان انگلیسی می شود. و اگر در سطح فوق متوسطه و یا پیشرفته هستید استفاده از دیکشنری Elementary مناسب نخواهد بود چون کلماتی که شما نیاز به یادگیری آن را دارید در این مدل از دیکشنری ها یافت نخواهد شد.

نوع دیگر دیکشنری ها، دیکشنری های تصویری Picture Dictionary است. در این دیکشنری ها با استفاده از عکس های مختلف در موضوعات مختلف به آموزش کلمات به صورت تصویری پرداخته شده است و این دیکشنری ها برای درک بهتر بسیاری از کلمات بسیار خوب و کاربردی می باشند. همچنین برای اصطلاحات Idioms یا Phrasal Verbs و نیز کلمات ترکیبی Collocations دیکشنری های جداگانه ای طراحی شده است و شما می توانید به صورت خاص برای یادگیری این موارد از این نوع دیکشنری ها استفاده نمایید. نوع دیگر دیکشنری ها، دیکشنری های تخصصی می باشد که برای کسب و کارهای مختلف طراحی شده و افراد برای اطلاع یافتن از کلمات و اصطلاحات مربوط به حیطه کاری مورد نظر خود از این دیکشنری ها استفاده می کنند.

با توجه به موارد گفته شده اولین و مهم ترین اصل برای انتخاب یک دیکشنری معتبر و مناسب، هدف شما از استفاده از دیکشنری می باشد تا بتوانید بهترین دیکشنری را انتخاب نمایید.

 

دیکشنری های چاپی بهتر است یا دیکشنری های الکترونیکی (دیجیتالی)؟

لیست دیکشنری های معروف زبان انگلیسی

مطمئنا با گسترش تکنولوژی یادگیری و روش های یادگیری و دسترسی به منابع برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار راحت تر شده است. یکی از این موارد نرم افزار های دیکشنری زبان انگلیسی می باشد که به صورت انگلیسی به فارسی، فارسی به انگلیسی و انگلیسی به انگلیسی وجود دارند. همچنین به دلیل در دسترس بودن موبایل در بیشتر مواقع استفاده از این مدل دیکشنری ها کاربردی تر جلوه می کند و دیگر نیازی به جابجایی یک کتاب با خود به هر جایی که میرویم نیستیم. اما با وجود تمامی نکات مثبت اپلیکیشن های دیکشنری برخی موارد باعث می شود تا دیکشنری های چاپی را کنار نگذاشته و از آن ها استفاده نماییم.

به عنوان مثال برخی از این دیکشنری ها تمامی جنبه های یک کلمه را دربرنمی گیرند و به صورت کامل در مورد آن کلمه به ما اطلاعات نمی دهند همچنین در بسیاری از موارد برای استفاده از این نرم افزارها باید آنلاین باشیم و نیز بسیاری از این اپلیکیشن ها برای ارائه خدمات پولی بوده و یا به دلایلی دسترسی به آن ها برای ایرانیان ممکن نمی باشد. در نتیجه استفاده مطلق از دیکشنری های دیجیتالی کار مناسبی نخواهد بود اما استفاده از این مدل دیکشنری ها بسیار مفید و موثر می باشد.

 

تفاوت دیکشنری امریکن American و دیکشنری بریتیش British

همانطور که می دانید در یادگیری زبان انگلیسی همواره موضوع تفاوت بین امریکن و بریتیش مطرح می باشد و زبان آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی اینکه با کدام مدل از این دو بخواهند زبان انگلیسی را فرا بگیرند یا کدام بهتر است مسئله دارند. در مورد دیکشنری نیز این مسئله کمی مورد سوال می باشد. در مورد یادگیری زبان به صورت امریکن یا بریتیش این دو مدل تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و با یادگیری هر کدام شما با تفاوت های آن ها آشنا خواهید شد و اینکه بخواهید براساس کدام نوع صحبت نمایید بستگی به خود زبان آموز دارد.

اما براساس تلفظ و یادگیری آن ها اکثر دیکشنری ها هر دو لهجه را مورد پوشش قرار داده اند و شما با انتخاب دیکشنری های معتبر مشکلی از این منظر نخواهید داشت و حتی به اینکه یک کلمه در حالت امریکن چگونه است و تفاوتش با بریتیش چیست اشاره شده است.

 

بهترین کتاب دیکشنری انگلیسی به فارسی

لیست دیکشنری های معروف زبان انگلیسی

انواع دیکشنری انگلیسی به فارسی به شکل های مختلف به صورت آنلاین و چاپی برای زبان آموزان منتشر شده اند. در این قسمت به لیست دیکشنری های معروف انگلیسی به فارسی اشاره شده است.

 

۱. دیکشنری Fastdic

بهترین دیکشنری انگلیسی به فارسی آنلاین، زبان انگلیسی دیکشنری fastdic می باشد. این دیکشنری دارای ویژگی های زیر است:

۱. دارای معنی ۲۰۰ هزار واژه و بیش از ۴ هزار نمونه جمله جهت درک و فهم واژگان با ترجمه آن ها

۲. دارای مترجم متن آنلاین که به مترجم گوگل متصل است

۳. دارای قابلیت Favorite برای افزودن لغات مورد نظر برای یادگیری و دسترسی سریع

۴. آوا شناسی Phonetics در هر دو حالت آمریکن و بریتیش

۵. مشاهده نقش کلمات در حالات مختلف

۶. دارای قابلیت تلفظ صوتی برای هر دو لهجه امریکن و بریتیش

۷. قابلیت استفاده در هر دو حالت آفلاین و آنلاین

8. دارای نسخه اندروید و ویندوز

 

۲. بهترین دیکشنری آنلاین Persian Dictionary and Translator – Dic Box

دیشکنری Dic Box یکی از بهترین دیکشنری های انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی می باشد. این دیکشنری دارای بیش از ۷۵۰ هزار کلمه مختلف، قابلیت استفاده از مرورگرهای اینترنتی، قابلیت استفاده آفلاین، جملات، اصطلاحات و کلمات مرتبط و استفاده راحت و سریع است و در دو نسخه اندروید و ویندوز ارائه شده است.

 

۳. دیکشنری Google Translate

این دیکشنری نیز یکی از دیکشنری های پر کاربرد برای زبان انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی است. دیکشنری Google به صورت آنلاین مورد استفاده می باشد. قابلیت ترجمه متن های غیر تخصصی و تخصصی را دارا می باشد. البته در مورد متون تخصصی باید کمی محتاط بود. این دیکشنری زبان های دیگری را برای ترجمه نیز شامل می شود. بهتر است برای استفاده از این دیکشنری کلمات یا عبارات را جداگانه جستجو کنید و از جستجوی معنی جمله بپرهیزید چرا که اغلب ترجمه دقیق و درستی دریافت نخواهید کرد. برای دسترسی به گوگل ترنسلیت می توانید از وبسایت آن به نشانی translate.google.com استفاده کنید.

 

بهترین دیکشنری انگلیسی به انگلیسی

استفاده از دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی بهترین انتخاب برای یادگیری زبان انگلیسی است. این دیکشنری ها براساس استانداردهای زبان انگلیسی و با توجه به نیازمندی زبان آموزان در هر سطح و حتی برای شرکت در آزمون های بین المللی زبان آیلتس IELTS،‌ تافل PTE، TOEFL و آزمون های کمبریج PET،‌ KET، FCE، CAE و دیگر آزمون ها طراحی شده است.

 

۱. بهترین کتاب دیکشنری انگلیسی به انگلیسی لانگمن Longman Learner’s Dictionary

دیکشنری لانگمن Longman یکی از بهترین دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی برای زبان آموزان در سطوح مختلف برای استفاده در تحصیل، کار و زندگی مخصوصا در آمریکای شمالی می باشد. این دیکشنری دارای ویژگی های کاربردی بسیاری می باشد و در مورد اصطلاحات و Phrasal Verbs و مثال های گوناگون و کاربردی بسیار خوب به موضوعات اشاره کرده است. دیکشنری لانگمن در دو نسخه ویندوز و اندروید ارائه شده است. این دیکشنری جامع یک دیکشنری آمریکایی است

 

۲. بهترین دیکشنری زبان کمبریج Cambridge Advanced Learner’s Dictionary

دیکشنری کمبریج از جمله دیکشنری های استاندارد زبان انگلیسی می باشد. این دیکشنری تلفظ بریتیش از دیکشنری های معروف زبان است. دیکشنری کمبریج یک دیکشنری کاربردی برای زبان آموزان زبان انگلیسی می باشد و دارای منابع و تمرین ها و مثال های زیاد برای درک و فهم بهتر لغات و اصطلاحات زبان انگلیسی است و منبع بسیار مناسبی برای آزمون های کمبریج FCE، CAE و … است. دیکشنری کمبریج در دو نسخه اندروید و ویندوز ارائه شده است.

 

۳. کتاب دیکشنری انگلیسی آکسفورد Oxford Learner’s Dictionary

دیکشنری آکسفورد یکی از کامل ترین و جامع ترین دیکشنری های زبان انگلیسی می باشد که تمامی جنبه های زبان انگلیسی را برای هر دو لهجه امریکن و بریتیش شامل می شود. این دیکشنری برای سطوح مختلف Elementary، Intermediate نیز وجود دارد که سطح Advanced این دیکشنری کامل ترین کتاب از دیکشنری آکسفورد می باشد. همچنین همراه کتاب یک CD نیز وجود دارد که با نصب آن بر روی کامپیوتر و یا لپ تاپ خود می توانید از تمامی امکانات آفلاین و آنلاین (ویندوز و اندروید) این دیکشنری استفاده نمایید. تقریبا می توان گفت با در اختیار داشتن دیکشنری ادونس آکسفورد از هر دیکشنری دیگری بی نیاز خواهید بود. برای افرادی که بیشتر تمرکزشان بر روی امریکن است دیکشنری لانگمن توصیه می شود و افرادی که تمرکزشان بر بریتیش است دیکشنری کمبریج و برای هر دو حالت دیکشنری آکسفورد مناسب است.

 

بهترین دیکشنری تصویری زبان انگلیسی

دیکشنری تصویری یکی از ابزارهای خوب و مناسب برای یادگیری و پیدا کردن معنی لغات می باشد. آموزش به صورت تصویری و داشتن یک تصور ذهنی از واژگان مخصوصا آن هایی که در دنیای واقعی قابل تصویرسازی هستند بسیار به سرعت و دقت یادگیری کمک می کند از جمله دیکشنری های تصویری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دیکشنری تصویری آکسفورد Oxford Picture Dictionary (OPD)

۲. دیکشنری تصویری آنلاین وبستر Merriam Webster Picture Dictionary

۳. دیکشنری تصویری Memrise

 

بهترین دیکشنری اصطلاحات انگلیسی

در زبان انگلیسی همچون زبان های دیگر نیز عبارات و اصطلاحات بسیاری وجود دارد که برای استفاده در صحبت کردن و نوشتن بکار گرفته می شوند تا بتوان منظور خود را بهتر منتقل کرد و یا به زیبایی کلام افزود در نتیجه درک معنی برخی از این اصطلاحات نیاز به استفاده از دیکشنری دارد از این رو یک سری دیکشنری خاص در کنار دیکشنری های اصلی برای این نوع جملات منتشر شده است که می توان به:

۱. دیکشنری اصطلاحات آمریکایی Dictionary of American Idioms

۲. دیکشنری اصطلاحات کمبریج Cambridge Idioms Dictionary

۳. دیکشنری اصطلاحات عامیانه Urban Dictionary

اشاره کرد.

 

انتخاب بهترین دیکشنری زبان انگلیسی

برای انتخاب بهترین دیکشنری زبان انگلیسی همانطور که بیان شد مهم ترین موضوع هدف شما در یادگیری زبان و سطح یادگیری شما در زبان انگلیسی و در برخی مواقع لهجه انتخابی می باشد. سپس با انتخاب مناسب و یادگیری نحوه استفاده از دیکشنری می توانید خود را در یادگیری زبان انگلیسی به خوبی تقویت کرده و زبان انگلیسی را راحت تر یاد گرفته و دانش خود را گسترش دهید.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین کتاب های زبان انگلیسی برای مدرسین

اشتباهات عمده زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی

4.5/5 - (29 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *