معرفی زبان اوکراینی (Ukrainian) ، الفبا و راهنمای یادگیری

معرفی زبان اوکراینی

معرفی زبان اوکراینی (Ukrainian) ، الفبا و راهنمای یادگیری

اوکراینی یک زبان اسلاوی شرقی است که عمدتاً در اوکراین صحبت می شود. در سال 2016 حدود 30 میلیون گویشور اوکراینی در اوکراین وجود داشت، جایی که این زبان، زبان رسمی است. در سال 2010 حدود 1.1 میلیون اوکراینی زبان در روسیه و تعداد کمتری در کشورهای دیگر، به ویژه در برزیل (500000)، ایالات متحده آمریکا (152000)، آلمان (141000)، ایتالیا (120000) و مولداوی (107000) وجود داشت. تخمین زده می شود که امروزه حدود ۵۱ میلیون اوکراینی زبان در سراسر جهان وجود دارد.

زبان اوکراینی ارتباط نزدیکی با بلاروس و روسی دارد و تا حدی با آنها به ویژه با بلاروسی قابل درک است.

 

نگاهی کلی تاریخچه زبان اوکراینی

همانطور که گفته شد اوکراینی یک زبان اسلاوی شرقی است که نزدیک به بلاروسی، لهستانی و صربی است. این زبان توسط حدود 51 میلیون نفر عمدتاً در اوکراین (Україна) و همچنین در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آرژانتین، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، برزیل، کانادا، استونی، گرجستان، مجارستان، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، پاراگوئه، لهستان، رومانی، روسیه و اسلواکی صحبت می شود.

تاریخ ثبت شده زبان اوکراینی در سال 988 آغاز شد، زمانی که پادشاهی کیف Kyiv / Kiev (Київ) به مسیحیت تبدیل شد. مطالب مذهبی اوکراینی، از جمله ترجمه ‌های کتاب مقدس، به زبان اسلاوی قدیم نوشته شده بود، زبانی که مبلغان برای گسترش مسیحیت به مردم اسلاو استفاده می ‌کردند.

در قرن سیزدهم، اوکراین بخشی از دوک نشین بزرگ لیتوانیایی و روتنی شد، پیشینه زبان بلاروسی و اوکراینی زبان اصلی شد. بخش‌ های باقی‌ مانده اوکراین در قرن شانزدهم به تصرف لهستان درآمد و لاتین و لهستانی برای اهداف رسمی مورد استفاده قرار گرفتند. روتنی در این دوره شروع به تقسیم به اوکراینی و بلاروسی کرد.

قزاق‌ ها بعداً به شرق اوکراین نقل مکان کردند و در طول قرن هفدهم، رهبر آنها، بوهدان خملنیتسکی، روسیه را برای کمک در برابر تسلط لهستان در سال 1648 دعوت کرد. در زمان سلطنت کاترین کبیر، قزاق ‌ها به مرزهای شرقی روسیه نقل مکان کردند، اما اوکراین تحت سلطه روس ها باقی ماند. و روس ها زبان اوکراینی را چیزی بیش از یک گویش روسی می دانستند.

فرمانی در سال 1876 چاپ یا واردات کتاب های اوکراینی را ممنوع کرد. با وجود این، شعر و تاریخ نگاری اوکراینی در قرن نوزدهم احیا شد.

اوکراین از سال 1918 تا 1919 از یک دوره کوتاه استقلال برخوردار بود، سپس توسط اتحاد جماهیر شوروی تصرف شد و جمهوری شوروی اعلام شد. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، روسی زبان اصلی آموزش و اشتغال بود و زبان اوکراینی به حاشیه رانده شد.

اوکراین در سال 1991 اعلام استقلال کرد. از آن زمان بسیاری از مهاجران اوکراینی به ویژه از آسیای مرکزی و سیبری به اوکراین بازگشته اند.

لطفا توجه داشته باشید که پایتخت اوکراین به اوکراینی Київ (کیف) و به روسی Киев (کیف) نوشته می شود. معمولاً به زبان انگلیسی کیف Kiev نوشته می‌ شود، اما از سال 1995 دولت اوکراین در قوانین قانونی و رسمی آن را کیف Kyiv نوشته است و این املا توسط سازمان‌ های بین ‌المللی مانند سازمان ملل و منابع خبری بین ‌المللی مانند بی ‌بی‌ سی استفاده می‌ شود.

معرفی زبان اوکراینی

گویش ها در زبان اوکراینی

برخی از زبان شناسان زبان اوکراینی را به سه گویش جغرافیایی تقسیم می کنند که عمدتاً در تلفظ و واژگان متفاوت هستند اما بخشی از آنها قابل درک است.

۱. شمالی

۲. جنوب غربی

۳. جنوب شرقی

Surzhyk (که به معنای واقعی کلمه “آرد یا نان چند دانه” است) یک زبان مختلط است که توسط حدود 15-20 درصد از جمعیت اوکراین صحبت می شود. این گرامر و تلفظ اوکراینی را با واژگان عمدتا روسی ترکیب می کند.

زبان اوکراینی توسط گروه های مهاجر بزرگ در کانادا، ایالات متحده، آرژانتین و برزیل نیز صحبت می شود. موج اول این مهاجران عمدتاً از گالیسیا که بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان قبل از جنگ جهانی اول بود و سپس بخشی از لهستان، بین دو جنگ جهانی بود. این جوامع به گویش گالیسیایی اوکراینی صحبت می‌ کنند که تأثیر کمتری از روسی نسبت به اوکراینی مدرن نشان می‌ دهد و دارای وام ‌واژه ‌های بسیاری از زبان‌ های محلی است، به ‌عنوان مثال، انگلیسی در کانادا و ایالات متحده، اسپانیایی در آرژانتین، و پرتغالی در برزیل.

معرفی زبان اوکراینی

الفبای زبان اوکراینی

اوکراینی مدرن با یک نسخه اقتباس شده از الفبای سیریلیک نوشته می شود که شامل 33 حرف است که نشان دهنده 38 واج است، یعنی صداهایی که در معنای کلمه تفاوت ایجاد می کنند، به اضافه یک آپستروف.

در قرن 19 و اوایل قرن 20 اصلاحات زیادی روی آن انجام شد و در سال 1927 به طور رسمی تأیید شد. در دهه 1930 با نسخه تأیید شده الفبای شوروی جایگزین شد. عجیب است که حرف Ґ که نشان دهنده صدای [ɣ] است از سال 1933 تا 1990 ممنوع بود.

تعدادی سیستم برای ترجمه زبان اوکراینی به الفبای لاتین وجود دارد. ساختار نوشتاری ملی اوکراین برای اولین بار در سال 1996 تدوین شد و برای نوشتن نام ‌های شخصی در گذرنامه ‌ها و برای نام‌ های جغرافیایی روی نقشه‌ ها و علائم جاده‌ ای استفاده می ‌شود. یک سیستم جدید در سال 2007 نیز معرفی شد و در سال 2010 بازنگری شد.

E e Д д Ґ ґ Г г В в Б б А а
Й й Ï ï I i И и З з Ж ж Є є
Р р П п О о Н н М м Л л К к
Ч ч Ц ц Х х Ф ф У у Т т С с
Я я Ю ю ь Щ щ Ш ш

معرفی زبان اوکراینی

واژگان زبان اوکراینی

بیشتر واژگان مدرن اوکراینی مبتنی بر ریشه های اسلاوی مشترک است که توسط سایر زبان های اسلاوی به اشتراک گذاشته می شود. بقیه کلمات از زبان هایی که در طول تاریخ خود با آنها در تماس بوده وام گرفته شده است. در میان آنها اسلاوهای کلیسایی قدیمی، یونانی، لاتین، لهستانی، لیتوانیایی، فرانسوی، آلمانی، روسی و انگلیسی هستند. در زیر برخی از عبارات و کلمات رایج در زبان اوکراینی آورده شده است.

صبح بخیر Доброго ранку
عصر بخیر Добрий дeнь
سلام Вiтaю
خداحافظ Дo пaбaчeння
ممنون Дякyю
خواهش می کنم Heмa зa штo
متاسفم Bибaчтe
لطفا Бyдь лacкa
بله Тaк
نه
مرد Чoлoвiк
زن Жiнкa
پدر батько = тато
ببخشید вибачте
دیروز вчора
زیبا гарний
همسر дружина
فردا завтра
مادر мама
شنبه субота
یکشنبه неділя
دوشنبه понеділок
سه شنبه вівторок
چهارشنبه середа
پنجشنبه четвер
جمعه п’ятниця
نهار Обід
امروز Сьогодні
شوهر чоловік
یک oдин
دو двa
سه тpи
چهار чoтиpи
پنج п’ять
شش шicть
هفت ciм
هشت вiciм
نه дeв’ять
ده дecять

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی زبان بلاروسی، تاریخچه و الفبا

سخت ترین زبان دنیا ( ۱۰ زبان سخت دنیا )

1/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *