معرفی زبان بلاروسی (Belarusian)، الفبا و راهنمای یادگیری

معرفی زبان بلاروسی

معرفی زبان بلاروسی (Belarusian)، الفبا و راهنمای یادگیری

بلاروسی یک زبان اسلاوی شرقی است که عمدتاً در بلاروس و همچنین در لهستان، جمهوری چک، اوکراین، لیتوانی، روسیه، کانادا، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل صحبت می شود.

بلاروسی یکی از دو زبان رسمی بلاروس است. اکثریت جمعیت این زبان را زبان بومی می دانند. با این حال، تنها تا حدودی 2۶ درصد از آن در زندگی روزمره استفاده می کنند.

بلاروسی ارتباط نزدیکی با روسی و اوکراینی دارد و تا حدی با آنها قابل درک است. کشوری که اکنون به نام بلاروس شناخته می شود از اواسط قرن سیزدهم تا پایان قرن هجدهم بخشی از دوک نشین بزرگ لیتوانی بود. شکل باستانی بلاروسی معروف به “بلروسی قدیم” زبان رسمی دوک نشین بزرگ بود و در ابتدا با الفبای سیریلیک نوشته می شد. با توجه به تسلط کلیسای ارتدکس یونانی در منطقه، شکل نوشتاری بلاروسی به شدت تحت تأثیر اسلاوونی کلیسایی، زبان مذهبی کلیسای ارتدکس قرار گرفت.

 

چه تعدادی به زبان بلاروسی صحبت می کنند؟

زبان بلاروسی توسط یونسکو به عنوان زبان آسیب پذیر ارزیابی می شود و در بسیاری از زمینه ها، به ویژه در ارتباطات رسمی و تجارت، با نابرابری با زبان روسی مواجه است. بر اساس سرشماری جمعیت در سال 2009، 60.8٪ بلاروس ها بلاروسی را زبان مادری خود می دانند، در حالی که 26٪ بلاروسی ها اظهار داشتند که از این زبان در خانه استفاده می کنند. در عین حال، تنها حدود 10٪ از جمعیت به طور فعال از آن در زندگی روزمره استفاده می کنند.

بر اساس سرشماری، 316000 بلاروس زبان در روسیه، در اوکراین 55000 نفر و در لهستان 40000 نفر به زبان بلاروسی صحبت می کنند.

صفحه ویکی پدیا بلاروس، جمعیتی بالغ بر 6.34 میلیون بلاروس زبان در بلاروس، 30000 نفر در لیتوانی و حدود 10000 نفر در کانادا را نشان می دهد.

بر اساس این ارقام، تعداد کل سخنرانان زبان بلاروسی بین 6.79 تا 8.25 میلیون نفر است.

معرفی زبان بلاروسی

تاریخچه کوتاه زبان بلاروسی

اولین تاریخ استفاده از زبان های بلاروسی به قرن های چهاردهم تا شانزدهم برمی گردد، زمانی که قلمرو فعلی بلاروس بخشی از دوک نشین بزرگ لیتوانی بود. زبان بلاروسی که در آن زمان زبان رسمی بود، در امور دولتی استفاده می شد. بعداً، بلاروس به عنوان بخشی از مشترک المنافع لهستان-لیتوانی و به دنبال آن امپراتوری روسیه، فرآیندهای قطبی سازی و روسی سازی را طی کرد. در سرشماری امپراتوری روسیه در سال 1897، 5.89 میلیون نفر اعلام کردند که بلاروسی صحبت می کنند.

در طول قرن شانزدهم یک اصلاحات و ضد اصلاحات منجر به پاکسازی عناصر اسلاو کلیسا از بلاروس ادبی شد. همچنین در این دوره بود که متون دست نویس بلاروسی با الفبای لاتین (Lacinka) ظاهر شدند.

تهاجم روسیه در سالهای 1654-1667 باعث تخریب بسیاری از شهرهای بلاروس و مرگ حدود نیمی از جمعیت، از جمله 80 درصد از جمعیت شهری شد. در سال 1710، بلاروسی قدیم با زبان لهستانی به عنوان زبان رسمی منطقه جایگزین شد، با این حال بلاروسی همچنان به صورت محدود در نوشتار ظاهر می شد.

در اواخر قرن نوزدهم، بلاروسی که با الفبای لاتین نوشته شده بود، به عنوان یک زبان ادبی نزدیکتر به شکل مدرن خود شروع به ظهور کرد. سال ‌ها طول کشید تا مردم بر سر یک سیستم املایی استاندارد به توافق برسند. برخی سیستم ‌های مبتنی بر لهستان را ترجیح می‌ دادند، برخی سیستم ‌های مبتنی بر روسیه را ترجیح می ‌دادند، و برخی دیگر از سیستم ‌های مبتنی بر نسخه بلاروسی الفبای لاتین استفاده می ‌کردند. در نهایت مصالحه ای حاصل شد که عناصر همه این سیستم ها را ترکیب می کند. در این زمان بود که بلاروسی نیز با الفبای سیریلیک شروع به نوشتن کرد.

در اوایل قرن بیستم، بسیاری از نشریات بلاروسی به هر دو الفبای لاتین و سیریلیک چاپ می شدند. پس از تهاجم شوروی به شرق بلاروس در 1919-1920، الفبای سیریلیک تنها الفبای مورد استفاده در نوشته های رسمی شد. در همین حال در غرب بلاروس، الفبای لاتین و سیریلیک به همزیستی ادامه دادند، اگرچه پس از سال 1943 اکثر نشریات با الفبای سیریلیک چاپ شدند. یکی از استثناهای قابل توجه، انتشاراتی بود که توسط مهاجران بلاروس نوشته شده بود، که طرفدار الفبای لاتین بودند.

از زمان استقلال بلاروس در سال 1991، تلاش هایی برای احیای نوشتن بلاروس به الفبای لاتین صورت گرفته است. یک مشکل عمده این است که هیچ کس نمی تواند در مورد یک سیستم املایی به توافق برسد.

 

زبان بلاروسی چگونه است؟

زبان بلاروسی یک زبان هندواروپایی-اسلاوی شرقی است که بیشترین شباهت های زبانی را با اوکراینی، لهستانی و روسی دارد. بر اساس برخی تحقیقات، 80% زبان بلاروسی شفاهی مشابه زبان اوکراینی است و 80% زبان نوشتاری مدرن مشابه روسی است. زبان بلاروس زمانی از الفبای لاتین استفاده می کرد، که بعداً الفبای سیریلیک جایگزین آن شد. در قرن شانزدهم، بلاروس نیز از عربی و در قرن بیستم از الفبای عبری استفاده می کرد. زبان بلاروسی گویش های خود را دارد. همه آنها توسط پروژه ای به نام “dialects.natatnik” ثبت و روی نقشه قرار گرفتند.

 

زبان بلاروسی کجا استفاده می شود؟

اگر چه اکثر دانش ‌آموزان بلاروسی را در مدارس می ‌خوانند، اما مؤسسات آموزشی زیادی به زبان بلاروسی آموزش نمی ‌دهند.

گاردین به نقل از آندری یلیسیئو، تحلیلگر سیاسی از موسسه استراتژیک بلاروسی می‌گوید: بدون حمایت دولت، کلاس‌ های زبان بیشتر در مدارس، و استفاده گسترده از زبان بلاروسی در سطح رسمی، صحبت درباره تغییر واقعی خیلی زود است.

زبان روسی بر رسانه ها تسلط دارد. تنها کانال تلویزیونی Belarus 3 محتوایی به زبان بلاروسی کم و بیش به طور منظم تولید می کند. رسانه ‌های مستقلی که اغلب با اعتبار در بلاروس دست و پنجه نرم می‌ کنند و با سرکوب مواجه می ‌شوند، بیشتر به زبان بلاروسی منتشر می‌ کنند. از جمله آن ها بلست، رادیو اروپای آزاد، نشاء نیوا و … هستند.

وقتی صحبت از بخش تجاری می شود، زبان بلاروسی تا حدی در ارتباطات راه دور، حوزه بانکی و خدمات قابل مشاهده است. جشنواره تبلیغات بلاروس Ad.nak! شرکت کنندگان بیشتر و بیشتری را جذب می کند، اما زبان روسی همچنان بیشتر در خدمات و بازاریابی استفاده می شود.

زبان بلاروسی جایگاه خود را در ادبیات، موسیقی و هنر و همچنین برخی پروژه های فرهنگی پیدا می کند. دوره های زبان MovaNanova فرصتی برای مطالعه رایگان زبان بلاروسی در چندین شهر کشور فراهم می کند. شرکت مشهور جهانی Wargaming با ترجمه بازی World of Tanks به بلاروسی حمایت خود را از زبان بلاروسی اعلام کرده است.

 

الفبای زبان بلاروسی

بلاروس در بیشتر تاریخ خود دو سیستم نوشتاری رقیب داشت: لاتین و سیریلیک.

همانطور که گفته شد بلاروس از قرن 13 تا 18 بخشی از دوک نشین بزرگ لیتوانی بود. زبان رسمی ادبی شکل قدیمی بلاروسی بود که با الفبای سیریلیک نوشته می شد و به شدت تحت تأثیر اسلاوونی کلیسا قدیمی بود.

قرن شانزدهم الفبای لاتین به نام Lacinka را پذیرفت. اولین متن چاپ شده بلاروسی شناخته شده در سال 1642 ظاهر شد. این متن با الفبای لاتین چاپ شده است.

در پایان قرن نوزدهم، بلاروسی که با الفبای لاتین نوشته شده بود، بار دیگر به یک زبان ادبی تبدیل شد. تلاش‌ ها برای یکسان سازی سیستم نوشتاری با شکست مواجه شد و بلاروسی در اوایل قرن بیستم به هر دو الفبای لاتین و سیریلیک نوشته شد.

الفبای سیریلیک بلاروس توسط برانیسلاو تاراشکیویچ در سال 1918 ایجاد شد. تحت حاکمیت کمونیستی، در دهه 1930 اصلاحاتی بر روی آن انجام شد.

پس از استقلال بلاروس از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، تلاش هایی برای احیای استفاده از الفبای لاتین صورت گرفته است.

در زیر دو نسخه از الفبای بلاروسی آورده شده است.

معرفی زبان بلاروسی

الفبای سیریلیک بلاروس

А а Б б В в Г г Д д E e Ë ë Ж ж
З з I i Й й К к Л л М м Н н О о
П п Р р С с Т т У у Ў ў Ф ф Х х
Ц ц Ч ч Ш ш Ы ы ь Э э Ю ю Я я

الفبای لاتین بلاروس

A a B b C c Ć ć Č č D d Dž dž Dz dz E e
F f G g H h I i J j K k L l M m N n
Ń ń O o P p R r S s Ś ś Š š T t U u
Ŭ ŭ V v Y y Z z Ź ź Ž ž

 

کلمات و اصطلاحات کاربردی زبان بلاروسی

در این قسمت به یک سری از کلمات و اصطلاحات زبان بلاروسی اشاره شده است.

سلام прывітанне
صبح بخیر добрай раніцы
بعد از ظهر بخیر добры дзень
عصر بخیر добры вечар
خوش آمدید запрашаем
حالتون چطور است؟ як ты?
خوبم، ممنون У мяне ўсе выдатна, дзякуй
(خیلی) ممنون Дзякуй (вельмі)
خواهش می کنم Калі ласка
روز خوبی داشته باشید Добрага (Вам) дня
شب بخیر Спакойнай ночы
بعدا می بینمتون Да сустрэчы
خداحافظ Да спаткання
اسمتون چیه؟ Як вас завуць?
اسم من …. است Мяне завуць ….
از دیدن تون خوشبختم Прыемна пазнаёміцца
من دوستت دارم Я кахаю вас/ цябе
متاسفم Я прашу прабачэньня
من متوجه نمیشم Я не разумею
نمی دونم Я не ведаю
ببخشید Прабачце мяне
من گمشدم Я заблукаў
میشه به من کمک کنید؟ Ці можаце вы мне дапамагчы?
فرودگاه Аэрапорт
ایستگاه اتوبوس Аўтобусная станцыя
ایستگاه قطار Чыгуначны вакзал
تاکسی Таксі
کمک Дапамажыце
به پلیس زنگ بزنید Паклічце міліцыю
ساعت چنده؟ Колькі зараз часу?
بله Так
خیر Не
صفر Нуль
یک Адзін
دو Два
سه Тры
چهار Чатыры
پنج Пяць
شش Шэсць
هفت Сем
هشت Восем
نه Дзевяць
ده Дзесяць

بیشتر بخوانید:

معرفی زبان بلغاری، تاریخچه و الفبا

معرفی زبان اوکراینی، الفبا و گویش ها

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *