معرفی زبان بلغاری (Bulgarian) ، الفبا و راهنمای یادگیری

معرفی زبان بلغاری

معرفی زبان بلغاری (Bulgarian) ، الفبا و راهنمای یادگیری

زبان بلغاری متعلق به گروه اسلاوی جنوبی از شاخه اسلاو از خانواده زبان های هند و اروپایی است. بلغاری توسط 5.4 میلیون نفر در بلغارستان یا 7۷ درصد از جمعیت این کشور صحبت می شود. تعداد کل گویشوران این زبان در همه کشورها 7.5 میلیون نفر است. همچنین جمعیت کمی از سخنرانان در کشورهای مجاور وجود دارد: مانند یونان (30000)؛ مولداوی (360000، 68 درصد از آن ها به عنوان زبان مادری خود به این زبان صحبت می کنند). رومانی (10,439); ترکیه (270000، از جمله پناهندگان از بلغارستان)؛ یوگسلاوی. همچنین در کانادا (1630)، مجارستان، اسرائیل، اوکراین (234000) و ایالات متحده صحبت می شود.

 

نگاهی گذرا به تاریخچه زبان بلغاری

تاریخ زبان بلغاری چندین دوره را در بر می گیرد:

بلغاری ماقبل تاریخ

دوره ماقبل تاریخ بین حمله اسلاوها به شرق بالکان و مأموریت سنت سیریل و سنت متدیوس به موراویای بزرگ در دهه 860 رخ داد.

بلغاری قدیمی

بلغاری قدیم (قرن 9 تا 11، که اسلاوی کلیسایی قدیمی نیز نامیده می شود) زبانی بود که توسط سنت سیریل و سنت متدیوس و شاگردان آن ها برای ترجمه کتاب مقدس و سایر ادبیات مذهبی از یونانی استفاده می شد. بلغاری قدیم اولین زبان اسلاوی بود که به صورت نوشتاری گواهی شد.

بلغاری میانه

بلغاری میانه (قرن دوازدهم تا پانزدهم) دوره تغییرات شگرفی بود که بلغاری سیستم اسلاوی کلیسای قدیمی را از دست داد و یک حرف معین را به شکل پسوند اسم ایجاد کرد.

بلغاری مدرن

تاریخ بلغاری مدرن از قرن شانزدهم به بعد است.

بلغاری زبان رسمی جمهوری بلغارستان است. سخنرانان بلغاری جامعه گفتار غالب کشور را تشکیل می دهند. تمام جنبه های زندگی رسمی و اجتماعی به زبان بلغاری انجام می شود. زبان بلغاری وسیله آموزش در تمام سطوح آموزشی است و در تمام رسانه های الکترونیکی و چاپی استفاده می شود.

معرفی زبان بلغاری

وابستگی زبانی زبان بلغاری

زبان بلغاری یک زبان اسلاوی است که متعلق به گروهی از زبان ‌های اسلاوی جنوبی است که شامل اسلاوی کلیسایی قدیمی (زبان مذهبی)، اسلوونیایی، زبان صربی / کرواسی و زبان مقدونی است. زبان ‌های اسلاوی جنوبی جدید، مجموعه ‌ای از گویش ‌های قابل فهم متقابل را تشکیل می‌ دهند اسلوونیایی و بلغاری، متقابلا قابل درک نیستند، اما انتقال از زبان صربی/کرواسی به مقدونی و بلغاری به مقدونی تدریجی بوده و درک متقابل در آن ها بالاست. این زبان بیشتر با زبان مقدونی مرتبط است.

 

تاریخ شکل گیری زبان بلغاری

پس از مهاجرت بزرگ اسلاوها (در پایان قرن ششم، آن ها شروع به مهاجرت به جنوب دانوب و استقرار در بالکان کرده بودند)، زبان اسلاوی رایج به آرامی از هم پاشید و زبان های اسلاوی مدرن شروع به توسعه کردند. اگرچه بلغارها در اصل مردمی ترک زبان از آسیا بودند، اما با قبایل اسلاوی که در قرن هفتم پس از میلاد در قلمرو بلغارستان کنونی تسخیر شدند، ادغام شدند و زبان اسلاوی آن ها را تصاحب کردند.

توسعه زبان بلغاری از قرن نهم آغاز شد و به سه دوره قدیمی، میانه و مدرن تقسیم می شود. دوره بلغارستان قدیم از قرن نهم تا قرن یازدهم به طول انجامید، و در آن زمان بود که بلغارها در میان تمام اسلاوها اولین کسانی بودند که الفبای سیریلیک را پذیرفتند. سیریل و متدیوس گویش قبایل اسلاوی بلغاری ساکن در این منطقه را به عنوان پایه ای برای ایجاد الفبای جدید انتخاب کردند. از این رو زبان نوشته شده در این الفبا به عنوان بلغاری قدیم، اسلاون قدیم یا اسلاو کلیسای قدیمی شناخته می شود و هنوز هم به عنوان یک زبان مذهبی در کلیساهای اسلاو ارتدکس شرقی استفاده می شود.

در بیشتر قرون وسطی، بلغاری قدیم زبان ادبیات کلیسایی و اسناد رسمی و دیپلماتیک اسلاوهای ارتدوکس شرقی بود. دوره میانه بلغارستان از قرن دوازدهم تا قرن چهاردهم به طول انجامید. تسخیر بلغارستان توسط ترک ها در سال 1396 به طور جدی توسعه زبان بلغاری را برای چندین قرن با مشکل مواجه کرد. دوره مدرن بلغاری در قرن پانزدهم آغاز شد، اما زبان ادبی مدرن، که کاملاً متفاوت از بلغاری قدیم است، تنها در قرن نوزدهم شکل گرفت. پس از اینکه بلغارها در سال 1878 به استقلال دست یافتند، یک زبان ادبی مدرن مبتنی بر زبان عامیانه پدید آمد. بلغاری مدرن، که قدمت آن به قرن شانزدهم برمی‌گردد، در دوره تسلط ترک‌ ها، واژه‌ های بسیاری را از یونانی و ترکی وام گرفته است. اخیراً کلماتی را از روسی، فرانسوی و آلمانی نیز وام گرفته است.

 

تنوع زبان بلغاری

گویش رسمی و گفتاری ادبی، بلغاری استاندارد معاصر است (Scatton، 1983).

Palityan از نظر عملکردی با استاندارد بلغاری قابل درک است. هنگامی که ملت بلغارستان در سال 1878 از دست ترک ها آزاد شدند، گویش محلی که در منطقه شمال شرقی بلغارستان مدرن صحبت می شد به زبان رسمی تبدیل شد، زیرا اکثر شخصیت های عمومی برجسته از آن منطقه می آمدند و پایتخت موقت کشور، تورنوو، بود.

با این حال، پس از انتقال پایتخت به صوفیه، در بخش غربی کشور، گویش اصلی شمال شرقی دستخوش تغییراتی شد که گویش‌ های مختلف را در پایتخت جدید و اطراف آن تطبیق می ‌داد و زبان بلغاری استاندارد معاصر را شکل داد که امروزه صحبت می‌ شود (Scatton, 1983).

معرفی زبان بلغاری

املا یا نوشتار زبان بلغاری

زبان بلغاری نیز مانند بسیاری از زبان های اسلاو از الفبای سیریلیک استفاده می کند. الفبای سیریلیک اصلی شامل 44 حرف برای 44 صدا بود. با این حال، در قرن 19 سیستم صوتی بلغارستان به طور چشمگیری تغییر کرد و شامل صداهای کمتری شد. این امر مستلزم اصلاح الفبا بود که تعداد حروف استفاده شده را از 44 به 32 کاهش داد. این الفبای اصلاح شده تا اصلاحات املایی در سال 1945 استفاده می شد. اکنون الفبای مورد استفاده پس از سال 1945، الفبای بلغاری مدرن، 30 حرف دارد.

در جدول زیر آخرین نسخه از الفبای بلغاری آورده شده است.

Д д Г г В в Б б А а
Й й И и З з Ж ж Е е
О о Н н М м Л л К к
У у Т т С с Р р П п
Ш ш Ч ч Ц ц Х х Ф ф
Я я Ю ю ь Ъ ъ Щ щ

نقش زبان بلغاری در جامعه

سخنرانان زبان بلغاری استاندارد معاصر، جامعه گفتار غالب در بلغارستان را تشکیل می دهند. تعدادی زبان و گویش دیگر در بلغارستان وجود دارد: ترکی (845550 یا 9 درصد از جمعیت در استان کورژالی و مناطق همجوار آن در بلغارستان جنوبی، در امتداد رود دانوب و مناطق مختلف بلغارستان شرقی صحبت می‌ شود). رومانی، بالکان (187900 یا 2٪ از جمعیت)؛ رومانیایی، مقدونیه (2000 تا 3000)؛ کریمه ترکی (6000); گاگاوز (12000); آلبانیایی (1000); Romani, Vlax (500); و مقدونی (تعداد نامشخصی از ساکنان منطقه پیرین که در منطقه بلغارستان هم مرز با جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق زندگی می کنند. ادعا می کنند مقدونی زبان مادری آنهاست).

معرفی زبان بلغاری

عبارات و کلمات کاربردی زبان بلغاری

بیش از دو سوم واژگان بلغاری مدرن مبتنی بر ریشه های اسلاوی مشترک است که بین سایر زبان های اسلاوی مشترک هستند. بقیه کلمات از زبان های دیگر، بیشتر از یونانی و لاتین و تا حدودی از فرانسوی و روسی وام گرفته شده است. بسیاری از وام واژه ‌های ترکی، عربی و فارسی که در دوره طولانی حکومت عثمانی وارد زبان بلغاری شده ‌اند، با معادل ‌های اسلاوی خود یا وام‌ گیری از زبان ‌های دیگر جایگزین شده ‌اند. در سال های اخیر زبان انگلیسی به منبع اصلی وام گیری تبدیل شده است.

در زیر چند عبارت رایج در بلغاری آورده شده است.

سلام (در حالت مفرد) здравей
سلام (در حات جمع) zdraveite
صبح بخیر добро утро
بعد از ظهر بخیر добър ден
شب بخیر лека нощ
خدانگهدار довиждане
حالتون چطور است؟ как си?
من عالیم، شما چطور؟ аз съм страхотно, а ти?
من خوبم، شما چطور؟ аз съм добре, а ти?
خوبم، ممنون добре, благодаря
اسم شما چیست؟ как се казваш?
نام من …. името ми е…
از آشنایی تون خوشبختم приятно ми е да се запознаем
لطفا моля
ممنونم / متشکرم благодаря
خیلی ممنون много благодаря
خواهش می کنم пак заповядай
بله да
خیر не
ببخشید (برای جلب توجه دیگران) извинете (ме)
ببخشید (برای تکرار چیزی که متوجه نشدید) моля?
متاسفم извинете ме / прощавaй(те)
مبلغش چقدر میشه؟ колко струва?
آب вода
رستوران ресторант
صبحانه закуска
نهار обяд
شام вечеря
من گم شدم изгубих се
بانک банката
موزه музеят
پارک парка
بیمارستان болницата
هتل хотела
فرودگاه летището
ایستگاه اتوبوس автобусната спирка
ایستگاه قطار ж.п. гарата
فروشگاه магазина
یک едно
دو две
سه три
چهار четири
پنج пет
شش шест
هفت седем
هشت осем
نه девет
ده десет
دوشنبه понеделник
سه شنبه вторник
چهارشنبه сряда
پنجشنبه четвъртък
جمعه петък
شنبه събота
یکشنبه неделя
کمک помощ
من به دکتر نیاز دارم имам нужда от доктор
حالم خوب نیست не се чувствам добре
به پلیس زنگ بزنید повикайте полиция

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی زبان بلاروسی، تاریخچه و الفبا

معرفی زبان اندونزیایی، تاریخچه و گویش ها و واژگان رایج

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *