معرفی زبان هلندی (Dutch)، الفبا و راهنمای یادگیری

زبان هلندی (Dutch)

معرفی زبان هلندی (Dutch)، الفبا و راهنمای یادگیری

زبان هلندی Dutch متعلق به شاخه ژرمنی غربی از خانواده زبان های هند و اروپایی است که 16.4 میلیون نفر در هلند و در نیمه شمالی بلژیک (فلاندر، از جمله پایتخت بلژیک بروکسل) به آن صحبت می کنند. همچنین در آروبا، بلژیک (فلاندری)، برزیل، کانادا، هلند کارائیب، کوراسائو، آلمان، سنت مارتن، آفریقای جنوبی، سورینام، ایالات متحده نیز این زبان صحبت می شود. جمعیت هلندی زبانان در سراسر جهان تقریبا ۲۳ میلیون نفر است.

کلمه Dutch از کلمه قدیمی آلمانی theodisk گرفته شده است که به زبانی که مردم به آن صحبت می کنند بر خلاف لاتین رسمی اشاره می کند. عبارت theodisk در آلمانی مدرن به Deutsch تبدیل شد. در هلندی، theodisk به دو کلمه متفاوت تبدیل شد: duits به معنی “آلمانی” و diets به معنای “هلندی”، اصطلاحی که دیگر استفاده نمی شود. امروزه، theodisk به عنوان tedesco، کلمه ایتالیایی برای “آلمانی” باقی مانده است.

قبل از اینکه کشور هلند به یک کشور مستقل در سال 1550 تبدیل شود، کلمه انگلیسی Dutch برای اشاره به هر زبان ژرمنی استفاده می شد. تا به امروز، نوادگان مهاجران آلمانی در جنوب شرقی پنسیلوانیا به هلندی پنسیلوانیا معروف هستند.

زبان هلندی (Dutch)

گویش های زبان هلندی

تصویر گویش زبان هلندی تا حدی پیچیده است زیرا هلندی در چندین کشور صحبت می شود. انواع هلندی که در بلژیک صحبت می شود به عنوان فلاندری شناخته می شود. یک پیوستار گویش بین هلندی و آلمانی وجود دارد به طوری که مرز مشخصی بین این دو زبان وجود ندارد. برخی از لهجه ‌های آلمانی به هلندی نزدیک ‌تر از آلمانی استاندارد هستند.

علاوه بر گویش های فراوان زبان هلندی، بسیاری از استان‌ ها و شهرهای بزرگ ‌تر دارای لهجه‌ های خاص خود هستند که معمولاً با یک گویش خاص همراه هستند. جوامع اقلیت قومی تمایل دارند لهجه ‌های متفاوتی داشته باشند: به عنوان مثال بسیاری از مردم آنتیل هلندی یا سورینام با لهجه “سورینام” صحبت می‌ کنند و جوانان هلندی مراکشی و هلندی-ترکی نیز لهجه ‌های خود را توسعه داده ‌اند. یکی از ویژگی های بارز دو لهجه اخیر، استفاده بیش از حد از حالت دستوری است.

زبان هلندی (Dutch)

زبان هلندی به عنوان یک زبان خارجی

تعداد افراد غیر بومی هلندی که به طور داوطلبانه این زبان را یاد می گیرند اندک است. این تا حدی به این دلیل است که هلندی از نظر جغرافیایی گسترده نیست و در کشورهای خود هلند و بلژیک بیشتر گویشوران آن به سایر زبان ‌های اروپایی تسلط دارند. در هلند آلمانی با سطوح مختلف مهارت صحبت می شود (به ویژه در مناطق هم مرز با آلمان) و این زبان بخشی از برنامه درسی اصلی مدارس به مدت 2 تا 5 سال است. در بلژیک، آلمانی کمتر به طور گسترده صحبت می شود، و همیشه لازم نیست، اما هنوز هم توسط تعداد قابل توجهی از مردم صحبت می شود.

زبان فرانسه نیز به مدت 2 تا 6 سال در هلند تدریس می شود، اما این زبان به طور گسترده صحبت نمی شود. در فلاندر (بلژیک) زبان فرانسه از سن 10 تا 18 سالگی (از 8 تا 18 سالگی برای مدارس هلندی زبان در بروکسل دوزبانه) مورد نیاز است و به طور گسترده صحبت می شود، اگر در نظر بگیریم که نیمه جنوبی بلژیک فرانسوی زبان است چندان عجیب نیست. اما از سوی دیگر، بلژیکی ‌های فرانسوی زبان به زبان هلندی مهارت بسیار کمتری دارند. اخیراً مدارس والون اجازه داشتند به جای زبان هلندی، انگلیسی را به عنوان اولین زبان خارجی انتخاب کنند.

در هلند، زبان انگلیسی از سنین جوانی در مدارس آموزش داده می شود – گاهی اوقات از سن 11 یا 12 سالگی، و در فلاندر از سن 13 یا 14 سالگی، اما معمولاً تا پایان تحصیلات متوسطه. اکثر دانشگاه ‌های دو کشور، با درک اهمیت زبان انگلیسی در دنیای مدرن، به آموزش زبان به آن دسته از دانشجویانی که نیاز به بهبود مهارت‌ های خود دارند، ادامه می‌ دهند. در نتیجه در سرتاسر هلند و بلژیک انگلیسی صحبت می‌ شود و اعضای نسل جوان گاهی مسلط یا نزدیک به مسلط صحبت می ‌کنند. اکثریت جمعیت هر دو کشور تا حدودی انگلیسی صحبت می کنند.

برخی از ساکنان غیر بومی هلند و بلژیک هرگز زبان هلندی را یاد نگرفته ‌اند، احتمالاً به دلیل درک مشکلات آن. علاوه بر این، خود هلندی زبانان بومی اغلب از نظر زبانی مهارت دارند (یا خود را چنین می دانند) که سعی می کنند با پاسخ دادن به زبان خود (زبان دوم) – معمولاً انگلیسی یا در بلژیک نیز فرانسوی، به یک زبان آموز هلندی در حال یادگیری کمک کنند.

افراد بومی آلمانی معمولاً در هنگام یادگیری زبان هلندی از نظر دستور زبان و واژگان بیشترین مزیت را نسبت به همه مردم دارند، اما تقریباً همیشه با تلفظ مشکل دارند. با این حال، آن دسته از ساکنان یا بازدیدکنندگانی که مقداری هلندی را یاد می ‌گیرند، نه تنها به دلیل درک بیشتر آن ها از تاریخ و فرهنگ هلند، بلکه به این دلیل که آن ها را قادر می ‌سازد با مردم در مناطق دور از شهرهای بزرگ گفتگو کنند، یک مزیت محسوب می شود. جایی که زبان های دیگر کمتر صحبت می شوند و فرهنگ هلندی دیگر را تجربه می کنند.

زبان هلندی (Dutch)

الفبای زبان هلندی

هلندی با الفبای لاتین شامل 26 حرف است. الفبای هلندی در سال 1863 استاندارد شد و در سال 1947 با تلاش های زیادی برای اصلاحات در آن، اصلاح و ساده شده است. در زیر این الفبا آورده شده است.

G g F f E e D d C c B b A a
N n M m L l K k J j I i H h
U u T t S s R r Q q P p O o
Z z Y y or (IJ ij) X x W w V v

واژگان در زبان هلندی

واژگان هلندی منشأ ژرمنی دارد، از این رو کاملاً شبیه واژگان سایر زبان ‌های آلمانی است. هلندی نیز مانند آلمانی به ساختن کلمات طولانی از اجزای بومی معروف است. تعداد وام واژه های انگلیسی بسیار زیاد و رو به رشد است.

در زیر چند کلمه و عبارات رایج هلندی آورده شده است.

سلام Hoi / Hallo
حالتون چطور است؟ Hoe gaat het met u?
اسم تون چیه؟ Hoe heet u?
از دیدن تون خوشبختم Aangenaam (kennis te maken)
اهل کجا هستید؟ Waar komt u vandaan?
من اهل … هستم Ik kom uit …
من …. هستم Ik ben …
اسم من … هست Ik heet …
چند سالتون هست؟ Hoe oud bent u?
صبح بخیر Goedemorgen
بعد از ظهر بخیر Goedemiddag
روز بخیر Goedendag
عصر بخیر Goedeavond
شب بخیر Goedenacht
خداحافظ Dag / Tot ziens
لطفا Alstublieft
خوش آمدید Graag gedaan
ممنون Dank u wel
بله Ja / Jawel
خیر Nee / Neen
قیمتش چقدر است؟ Wat kost het?
من آن را می خواهم، لطفا Doe dat maar, alstublieft
آیا انگلیسی صحبت می کنید؟ Spreekt u Engels?
متوجه نمیشم Ik begrijp het niet
متاسفم Het spijt me
نمی دونم Ik weet het niet
ببخشید Het spijt me
یک een
دو twee
سه drie
چهار vier
پنج vijf
شش zes
هفت zeven
هشت acht
نه negen
ده tien
بعدا می بینمت Tot straks
چطور می تونم برم ….؟ Hoe kom ik naar…?
چقدر فاصله است تا … ؟ Hoe ver is het naar …?
نزدیک Dichtbij
دور ver
راست Rechts
چپ links
مستقیم Rechtuit
ایستگاه قطار Treinstation
قطار Trein
بسته Gesloten
باز open
یکشنبه Zondag
دوشنبه Maandag
سه شنبه Dinsdag
چهارشنبه Woensdag
پنجشنبه Donderdag
جمعه Vrijdag
شنبه Zaterdag
امروز Vandaag
فردا Morgen
دیروز Gisteren

مطالب مرتبط پیشنهادی:

سخت ترین زبان دنیا ( ۱۰ زبان سخت دنیا )

معرفی زبان اوکراینی، الفبا و گویش ها

3.4/5 - (7 امتیاز)

3 در مورد “معرفی زبان هلندی (Dutch)، الفبا و راهنمای یادگیری”

    1. جمله غم انگیز…..کاش مردم دیگه فارسی میخوندن
      *درد درد درد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *