معرفی کتاب ۴۰۰۰ لغت (4000 Essential English Words)

معرفی کتاب 4000معرفی کتاب ۴۰۰۰ لغت (4000 Essential English Words)

هر زبان آموزی در مراحل مختلف یادگیری زبان انگلیسی نیاز به فراگیری لغت های بیشتر و کاربردی تر را در وجود خود احساس می کند. اما پیدا کردن و جمع آوری این کلمات کاربردی در منابع مختلف برای زبان آموزان کار آسانی نیست. پائول نیشن نویسنده کتاب ۴۰۰۰ لغت این کار را برای زبان آموزان راحت کرده است. وی که از اساتید برجسته ی زبان انگلیسی بوده و متخصص در آموزش واژگان است، بهترین و پرکاربردترین لغات انگلیسی را شناخته و نحوه ی آموزش آنها را بخوبی می داند. کتاب ۴۰۰۰ لغت از بهترین آثار پائول نیشن در زمینه ی لغات است که نتیجه ی سالها تجربه ی مطالعاتی و کاری او است. او این کتاب را به گونه ای خاص دسته بندی کرده است. زبان آموزشی کتاب ۴۰۰۰ لغت برای تمام زبان آموزان ساده و قابل فهم است و تقریبا تمام لغات سطح مقدماتی و متوسط انگلیسی را دربر می گیرد. در این کتاب به دلیل وجود عکس، متون کاربردی و توضیحات روان در مورد کلمات، یادگیری لغات جدید و بخاطر سپردن آنها در حافظه ی بلند مدت زبان آموزان بسیار راحت تر است. همچنین شما می توانید از این کتاب به صورت خودآموز نیز استفاده کنید.

این مجموعه شامل شش جلد کتاب است که هر جلد آن دارای ۳۰ درس است و در هر درس ۲۰ واژه ی جدید خواهید آموخت. در سه جلد اول، دوم و سوم بجز ۶۰۰ کلمه اصلی و جدید، حدود ۴۰۰ کلمه ی مازاد هم وجود دارد. کلمات کتاب ۴۰۰۰ لغت در هر سطح برای مهارتهای صحبت کردن و نوشتن بسیار کاربردی و مفید است. همینطور نحوه ی آموزش و تمرین های متن های آن  (Reading) بخصوص در جلد چهارم، پنجم و ششم برای کمک به زبان آموزانی که قصد شرکت در آزمون های بین المللی زبان را دارند بسیار مفید است. متن ها بگونه ای انتخاب شده اند که زبان آموز بطور کامل با کاربردهای مختلف کلمات جدید در جمله ها آشنا می شود و مفهوم آنها را درک می کند. زبان آموزان با خواندن این متن ها در آزمون های بین المللی موفق تر خواهند بود زیرا هنگامی که می خواهند راجع به موضوعی خاص صحبت کنند یا متنی بنویسند، با تمام کلمات مربوط به آن موضوع به صورت تفکیک شده آشنا هستند و قادرند از همه ی کلمات در جایگاه مناسب خود استفاده کنند. به همین خاطر به تمام شرکت کنندگان در آزمون های بین المللی پیشنهاد می کنیم که تمام لغات این کتاب را بخوبی فرا بگیرند و بخصوص در قسمت  speaking و writing  آزمونها از دانشی که کسب کرده اند بخوبی بهره ببرند.

 

ویژگی های کتاب ۴۰۰۰ لغت

هر درس کتاب شامل شش صفحه است که در دو صفحه ی ابتدایی آن ۲۰ واژه ی جدید را همراه با تلفظ آن کلمات براساس الفبای فونتیک و همچنین ساختار کلمه ارائه می کند. در ادامه با دو جمله مواجه می شویم که جمله ی اول بصورت خیلی واضح و قابل فهم معنای کلمه را برای خواننده کتاب توضیح میدهد و جمله ی دوم با ارائه ی مثالی از کاربرد آن لغت به همراه یک عکس کوچک توضیحات را در مورد آن لغت کامل می کند و به دلیل وجود همین عکس که در ارتباط با لغت است، به خاطر حافظه ی تصویری قوی انسان، باعث تثبیت آن کلمه در ذهن زبان آموزان می شود. در صفحات سوم و چهارم تمرینات مربوط به کلمات هر درس طراحی شده است که باعث یادگیری و درک بهتر زبان آموزان می شود و زبان آموز حدودا سه یا چهاربار دیگر آن کلمه را در کتاب می بیند و این موضوع باعث ثبت شدن آن کلمه در حافظه ی بلند مدتش خواهد شد. این تمرینات در هر درس به صورت سه، چهار یا پنج نوع مختلف از انواع تمرین هایی که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت، طراحی می شوند.

 

پیدا کردن گزینه صحیح

در یک نوع از تمرینات موجود در کتاب ۴۰۰۰ لغت، ده سوال که شامل جملات ناقص با چهار گزینه هستند، وجود دارد که زبان آموز باید  از بین چهارگزینه ی موجود بهترین جواب را انتخاب کند تا جمله کامل شود.

 

کلمات مشابه

در تمرین دیگر که شامل ۵ یا ۱۰ سوال است، کلمه ای به عنوان سوال ارائه می شود و زبان آموز باید بهترین کلمه ی موجود در گزینه ها را که از نظر معنایی شباهت بیشتری به لغت موجود در سوال را دارد را انتخاب کند.

 

کلمات متضاد

تمرین بعدی دقیقا مشابه تمرین قبل است با این تفاوت که اینبار زبان آموز باید متضاد کلمه ی موجود در سوال را در چهار گزینه بیابد.

 

تمرین true or false (درست و غلط)

در این تمرین چند جمله نوشته شده است که در هر جمله یک کلمه بصورت italic  است که زبان آموز باید با خواندن جمله تشخیص دهد که آیا این کلمه ی  italic بجا و صحیح در این جمله استفاده شده است یا خیر.

 

جای خالی را پر کنید

در ابتدا لیستی از کلمات به شما ارائه خواهد شد و در ادامه جملاتی نوشته شده است که به اندازه ی یک کلمه ناقص هستند و زبان آموز باید با استفاده از لیست کلمات موجود، این جملات را با قرار دادن کلمه ی مناسب کامل کند.

 

مترادف نویسی

۱۰ عدد جمله در این تمرین وجود دارد که در هر جمله زیر یک کلمه یا یک عبارت خط کشیده شده است. زبان آموز باید مترادف کلمه یا عبارت موردنظر را با استفاده از کلمات جدید همان درس بنویسد.

 

Reading

در صفحه ی پنجم هر درس یک داستان نوشته شده است که دربردارنده ی تمام واژگان جدید آن درس که در صفحه ی اول  آموزش داده شده، است. این لغات جدید در متن Bold‌  شده اند . خواندن این متون داستانی به درک و یادگیری معنی و مفهوم لغات جدید آن درس در قالب جملات و متن ها کمک می کند. در صفحه ی ششم هر درس،دو بخش تمرینی مرتبط با متن وجود دارد که برای درک مطلب بهتر زبان آموزان طراحی شده اند.

 

‌بخش اول (درست و غلط)

در این قسمت جملاتی وجود دارد که ابتدا باید درست یا غلط بودن آنها را براساس متن تشخیص دهید و بعد اگر جمله ای غلط بود، صحیح آن  را با توجه به متن بنویسید.

 

بخش دوم (پاسخ دادن به سؤالات)

این بخش دقیقا میزان یادگیری و درک مطلب زبان آموزان را با پرسیدن سوالهایی راجع به متن مورد آزمون قرار می دهد. به گونه ای که اگر بادقت متن را خوانده باشید به راحتی می توانید این سوالات را صحیح و کامل پاسخ دهید.

نکته: در انتهای کتاب ۴۰۰۰ لغت پاسخنامه ی کلیدی تمام تمرینات آن وجود دارد و بهتر است بعد از انجام هر تمرین با تکیه بر دانش خود، سری هم به پاسخنامه ی انتهای کتاب بزنید تا مطمئن شوید که پاسخ های شما درست است.

کتاب ۴۰۰۰ لغت یکی از بهترین منابع کامل و جامع واژگان انگلیسی است که حتی می توان به صورت خودآموز از آن استفاده کرد اما تا کنون ترجمه ی نسخه ی چاپی فارسی آن منتشر نشده است. ولی تمام لغات موجود در این کتاب به همراه لغات بیشتر با ترجمه ی فارسی در کتاب گلستان واژه های انگلیسی آمده است. کتاب ۴۰۰۰ لغت یک لوح فشرده هم به همراه دارد تا زبان آموزان مهارت شنیداری خود را نیز تقویت کنند. این کتاب برای افزایش سطح دانش شما در زمینه ی general  مفید است اما اگر قصد دارید لغات آکادمیک تر را بیاموزید بهتر است بعد از اتمام یادگیری این کتاب به سراغ کتاب هایی مانندFocus on Vocabulary بروید و سطح زبانی خود را ارتقا دهید. در نهایت اگر قصد دارید که این کتاب را کامل و جامع در حافظه ی بلند مدت خود ثبت کنید بهتر است خودتان فلش کارت های مربوط به لغات جدید کتاب را درست کنید و همیشه همراه خود داشته باشید تا با مطالعه ی مداوم آنها، ابتدا بصورت هفتگی و بعد از مدتی هر دوهفته یکبار آنها را در ذهن خود تثبیت کنید.

 

مطالب بیشتر

سریع ترین روش حفظ لغات زبان انگلیسی

لیست دیکشنری های معروف زبان انگلیسی

معرفی بهترین مجله های انگلیسی

معرفی کتاب داستان انگلیسی سطح متوسط

2.5/5 - (2 امتیاز)

1 در مورد “معرفی کتاب ۴۰۰۰ لغت (4000 Essential English Words)”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *