نمونه انشا به زبان ترکی استانبولی با ترجمه فارسی

نمونه انشا به زبان ترکی استانبولی

در این مقاله دو نمونه انشاء به زبان ترکی با موضوعات اهمیت تحصیل و دیگری با موضوع تکنولوژی به همراه ترجمه فارسی آورده ایم.

 

EĞİTİMİN ÖNEMİ

Eğitim; “yeni kuşakların toplum yaşamında yerlerini almaları için gerekli bilgi, beceri ve anlayışları edinmelerine, kişiliklerini geliştirmelerine yardım etmek” olarak bilinir. Eğitim, bizlerin geleceği için çok önemli bir husustur. Eğitim, bizim karşımıza çıkan zorlukları aşmamızda bizlere yardımcı olur. Bizler eğitimi hafife almamalı ve eğitimi küçümsememeliyiz. Birçoğumuz okullarımızda öğretmenlerimiz tarafından eğitim görüyoruz.

Öğretmenlerimiz bizlere eğitimin en iyisini vermek için uğraşırken bizlerde onların bizlere verdiği görevleri aksatmadan yerine getirmeliyiz.

Ders çalışırken, bunu bir zorunluluk gibi değil de, bir başarı olarak düşünmeli ve aktif bir şekilde çalışmalıyız. Ders çalışırken dikkatimizi dağıtacak şeylerle uğraşmamalı ve dikkatle ders çalışmalıyız. Eğitim basamakları 4’e ayrılır. Bunlardan ilk başı yani okul öncesi olarak sayılan eğitim; anaokulunda başlar. Anaokulu, çocukların ilk eğitime başladığı basamaktır. Ondan sonra ise İlkokul ile devam eder. İlkokulda öğrenciler ana sınıfını bitirip ilkokula geçmiş olurlar. İlkokulun bir üstü ise ortaokuldur. Ortaokuldan sonra ise lise ve liseden sonra da üniversite gelir. Üniversite son basamaktır. Üniversiteden sonra öğrenciler, artık sınava girip meslek sahibi olma şansı elde ederler.

Küçükken eğitim almayan bireylerin büyüyünce eğitim alması biraz daha zorlaşır. Bu nedenle eğitimler küçük yaşta başlatılır. Buna bağlı olarak; “Ağaç yaş iken eğilir” sözü de buna örnektir. Eğitim sadece bizim bildiğimiz okul dersleri değildir. Bunların dışında hayattan alınan eğitimlerde içinde bulunur. Hayattan aldığımız dersler bizlere yeni şeyler öğretir. Örneğin bir yanlış yaptığımız bir olay sonucunda bunun kötü bir davranış olduğunu anlarız ve bir daha bu hatayı yapmamaya dikkat ederiz. Bu nedenle sadece okul derslerimize değil, hayattan aldığımız dersleri de dikkate alıp ona göre davranmalıyız.

 

اهمیت آموزش

تحصیلات؛ به عنوان «کمک به نسل‌های جدید برای کسب دانش، مهارت‌ها و درک لازم برای جانشینی در زندگی اجتماعی و رشد شخصیت خود» شناخته می‌شود. آموزش یک موضوع بسیار مهم برای آینده ما است. آموزش به ما کمک می کند تا بر چالش هایی که با آن روبرو هستیم غلبه کنیم. ما نباید اهمیت آموزش را دست کم بگیریم. بسیاری از ما توسط معلمان خود در مدارس آموزش می بینیم.

در حالی که معلمان ما تلاش می کنند بهترین آموزش را به ما ارائه دهند، ما باید تکالیفی را که به ما می دهند بدون کوتاهی انجام دهیم.

در حین مطالعه باید به آن نه به عنوان یک الزام، بلکه به عنوان یک دستاورد فکر کنیم و فعالانه کار کنیم. در حین مطالعه نباید با چیزهایی که حواسمان را پرت می کند مشغول شویم و باید با دقت مطالعه کنیم. مراحل آموزشی به چهار مرحله تقسیم می شود. اولین مورد، یعنی آموزش پیش دبستانی. از مهد کودک شروع می شود مهدکودک مرحله ای است که کودکان اولین آموزش خود را در آن آغاز می کنند. پس از آن با دبستان ادامه می یابد. در دبستان دانش آموزان مهدکودک را تمام می کنند و به دبستان می روند. راهنمایی مقطع بالاتر از دبستان است. بعد از راهنمایی، دبیرستان و بعد از دبیرستان، دانشگاه. دانشگاه آخرین مرحله است. پس از دانشگاه، اکنون دانشجویان این شانس را دارند که در آزمون شرکت کنند و حرفه ای داشته باشند.

افرادی که در جوانی آموزش نمی بینند، وقتی بزرگ می شوند، برای دریافت آموزش مشکل تر می شوند. به همین دلیل است که آموزش از سنین پایین شروع می شود. در نتیجه؛ ضرب المثل «شاخه وقتی کم سنه راحتتر خم میشه» نمونه ای از آن است. آموزش فقط دروس مدرسه ای نیست که ما می دانیم. جدای از اینها آموزش های برگرفته از زندگی نیز گنجانده می شود. درس هایی که از زندگی می آموزیم چیزهای جدیدی به ما می آموزد. مثلا در اثر اتفاقی که اشتباه کردیم متوجه می شویم که این رفتار بدی است و مواظب هستیم که این اشتباه را تکرار نکنیم. به همین دلیل باید نه تنها درس های مدرسه، بلکه درس هایی را که از زندگی می گیریم را نیز در نظر بگیریم و بر اساس آن عمل کنیم.

Teknoloji

Teknoloji; her geçen gün daha da gelişiyor ve gelişmeye devam ediyor. Teknoloji; bizlerin birçok işini kolaylaştırıyor. Fakat eğer doğru kullanılmazsa yarardan daha çok zarar veriyor. Bu nedenle teknolojiyi doğru kullanmalıyız. Teknolojideki gelişmeler; günlük yaşantımıza birçok katkı sağladı. Fakat bazı insanlar teknolojinin yararlarından faydalanmak yerine zararlarından etkilendikleri için teknolojiyi doğru kullanmıyorlar.

Bizler teknolojiyi doğru kullanmalı ve faydalarından yararlanmaya çalışmalıyız. Teknoloji sayesinde; uzaktaki tanıdıklarımızla iletişime geçebilme, uzak yerlere kolay bir şekilde ulaşım sağlayabilme, besinlerimizi bozulmadan saklayabilme, bulaşıklarımızı ve çamaşırlarımızı kolaylıkla yıkayabilme, yemeklerimizi kolay bir şekilde pişirebilme ve eğitim görürken akıllı tahtalar ve projeksiyon cihazları ile kolaylıkla eğitim görebilme gibi birçok yararlarından faydalanabiliyoruz.

Teknolojinin; herkesin bildiği ve gerçekten de büyük bir faydası olan bir diğer şey ise İnternettir. İnternet; günlük yaşantımızda çoğu kez kullandığımız bir teknolojidir. İnternet sayesinde; merak ettiğimiz konuları araştırıp öğrenebiliyor, İnternet üzerinden alışveriş yapabiliyor, ödevlerimizi ve yerine getirmemiz gereken çoğu işlevi yapabiliyor youtube’dan müzik dinleyebiliyor, ders çalışabiliyor ve daha birçok

şeyi yapabiliyoruz.

تکنولوژی

تکنولوژی؛ روز به روز بهتر و بهتر می شود و بسیاری از کارهای ما را آسان می کند. اما اگر به درستی استفاده نشود، ضررش بیشتر از فایده است. بنابراین باید از تکنولوژی به درستی استفاده کنیم. پیشرفت در فناوری؛ کمک های زیادی به زندگی روزمره ما کرده است. این در حالی است که برخی افراد از تکنولوژی به درستی استفاده نمی کنند زیرا به جای بهره مندی از مزایای آن، تحت تأثیر مضرات آن  قرار می گیرند.

در واقع باید از آن به درستی استفاده کنیم و سعی کنیم از مزایای آن بهره مند شویم. به لطف تکنولوژی ؛ ما می‌توانیم از مزایای بسیاری مانند ارتباط با آشنایان دورمان، دسترسی آسان به مکان‌های دور، نگهداری غذای خود بدون خراب شدن، شستن آسان ظروف و لباس‌هایمان، پختن آسان وعده‌های غذایی و امکان با استفاده از تخته های هوشمند و پروژکتور ها از مطالعه آسان بهره مند شویم.

یکی دیگر از مزایای تکنولوژی که همه می دانند و واقعاً فایده زیادی دارد اینترنت است. اینترنت؛ این یک فناوری است که ما اغلب در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم. به لطف اینترنت؛ ما می‌توانیم درباره موضوعاتی که کنجکاو هستیم تحقیق کرده و یاد بگیریم، آنلاین خرید کنیم، تکالیف خود را انجام دهیم و بسیاری از وظایفی را که باید انجام دهیم، گوش دادن به موسیقی در یوتیوب، مطالعه و انجام بسیاری از کارهای دیگر.

 

 

سخن آخر

در این مقاله دو نمونه انشاء با موضوعات اهمیت تحصیل و تکنولوژی به زبان ترکی به همراه ترجمه فارسی آوردیم. هم اکنون اگر شما نیز می توانید جملات بیشتری در رابطه با این دو موضوع به زبان ترکی بنویسید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

حتما بخوانید:

اصطلاحات عامیانه ترکی استانبولی با معنی

جملات و مکالمات روزمره در ترکی استانبولی با ترجمه فارسی

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *