همه چیز در مورد آموزش زبان انگلیسی در خواب

همه چیز در مورد آموزش زبان انگلیسی در خواب

تصور کنید قبل از خواب برای یادگیری زبان انگلیسی هندزفری خود را در گوش گذاشته اید و صبح روز بعد قادر هستید انگلیسی را مثل بلبل صحبت کنید! 

جذاب به نظر می­رسد نه؟

البته که بسیار هیجان انگیز است، اما مسئله اینجاست که یادگیری زبان در خواب تا چه اندازه واقعیت دارد؟  اگر آموزش زبان انگلیسی در خواب ممکن است پس چرا باید برای آموزش زبان انگلیسی این همه وقت و هزینه صرف کرد و در کلاس های متعدد شرکت نماییم و به خودمان سختی دهیم؟

در این خصوص پژوهش های زیادی صورت گرفته که براساس نتایج آنها به واقعیت این ماجرا پی خواهیم برد. در این مقاله می­خواهیم همه چیز در مورد آموزش زبان انگلیسی در خواب را برای شما شفاف کنیم، پس برویم سراغ اصل مطلب!

 

آیا آموزش زبان در خواب واقعیت دارد؟

اگر بخواهیم جواب کوتاه دهیم باید بگوییم، خیر!

در حالی که ایده یادگیری کامل یک زبان در خواب بسیار جذاب به نظر میرسد، اما به دلیل ماهیت پیچیده زبان، چنین امری امکان پذیر نیست. مطالعات گسترده ای در زمینه یادگیری در خواب انجام شده است، اما نتایج آنها عمدتاً غیرقطعی بوده و کسی نتوانسته است بر مفاهیم دشوار زبان مانند قواعد گرامر در خواب تسلط پیدا کند.

با این وجود، ناامید نشوید! اگرچه به صورت مستقیم در خواب نمیتوان زبان انگلیسی را یاد گرفت، اما خوابیدن می تواند در تقویت مسیر یادگیری شما نقش مفیدی ایفا کند.

این بدان معناست که در حین خواب، امکان تثبیت و به خاطر سپردن کلمات و عبارات جدید وجود دارد. البته تسلط بر سایر مهارت های زبانی مانند صحبت کردن، خواندن و درک مفاهیم پیچیده همچنان نیازمند تمرین فعال در طول بیداری است؛ اما به خاطر داشته باشید، هر پیشرفتی در مسیر یادگیری، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید قبل یا بعد از خواب انجام دهید تا یادگیری بهتری در طول زمانی که خواب هستید داشته باشید. می‌توانید تکنیک های زیر را به عنوان تکنیک های  یادگیری زبان در خواب در نظر بگیرید.

 

 3 تکنیک شگفت انگیز برای آموزش زبان در خواب

 

تکنیک اول: قبل از خواب 20 لغت یاد بگیرید!

مفید برای محاوره و افزایش دایره لغات

برای انجام این تمرین کافی است قبل از خواب تمرین کنید که 20 لغت جدید یاد بگیرید. سپس بخوابید و فردا صبح که از خواب بلند شدید اگر حتی 5 عدد از آن کلمات را یاد گرفته بودید می‌توانید ادعا کنید که در خواب انگلیسی یاد گرفته اید!

این یک نتیجه عالی برای هر زبان آموزی محسوب می‌شود. همچنین بازنگری آن 20 کلمه بعد از خواب نیز به شما کمک می‌کند تا بهتر لغات را یاد بگیرید و آنها را به خاطر بسپارید. در واقع یادگیری 20 کلمه در روز آنقدر ها هم سخت نیست.

در واقع ما زمانی می‌توانیم یاد بگیریم که در طول زمان تمرین کنیم. به این علت مغز ما به عنوان عضله در نظر گرفته می‌شود که ما می‌توانیم عملکرد های شناختی مختلف را به آن آموزش دهیم. 

همانطور که ماهیچه ها در طول استراحت رشد می‌کند، مغز ما نیز در طول خواب اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کند و با طبقه بندی آنها در مغز در یادگیری آنها کمک می‌کند

با وجود اینکه تسلط بر زبان انگلیسی نیازمند یادگیری واژگان جدید است، این فرآیند می‌تواند با مطالعه در زمان‌های مشخص، اعم از قبل و بعد از خواب، به طور قابل توجهی ارتقا یابد.

روش‌های متعددی برای یادگیری کلمات جدید انگلیسی وجود دارد، از جمله استفاده از دیکشنری و تمرین از طریق اپلیکیشن‌های موبایل. این روش را می‌توانید از همین امشب آغاز کنید، اما به یاد داشته باشید که پس از بیداری نیز به مطالعه ادامه دهید.

 

تکنیک دوم: خواندن (گوش دادن به) کتاب

مفید برای خواندن، گوش دادن، تلفظ

در تمام مطالعات مربوط به یادگیری در خواب، در مورد اثرات مثبت گوش دادن به مطالب آموزشی در حین خواب، مطالب زیادی گفته شده است. در اصل باید محتوا را درک کنیم ولی به روشی متفاوت!

حالا به نظر شما کتاب‌های صوتی بهتر هستند یا کتاب‌های چاپی؟

مهم نیست، هرکدام  که به روان صحبت کردن شما کمک کنند برای شما سودمند هستند. اگر هر شب و صبح به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کتاب بخوانید، بسته به سرعت خواندن شما، می‌توانید معادل ۳۰ تا ۴۰ صفحه در روز را هر کتابی را بخوانید. شما با این کار نه تنها مهارت های خواندن خود را بهبود می بخشید، بلکه تلفظ خود را نیز تقویت می کنید. در مورد کتاب‌های صوتی، مهارت های شنیداری شما تقویت می‌شوند. در هر صورت، یک موقعیت برد-برد است.

فقط به خاطر داشته باشید که این جلسات مطالعه کتاب را به طور مرتب، قبل و بعد از خواب داشته باشید.

 

تکنیک سوم: نوشتن و تمرین کردن

مفید برای نوشتن، تقویت دایره لغات

همانطور که در مسیر یادگیری زبان، تمرین لغات و مهارت‌های خواندن و شنیدن اهمیت دارد، نوشتن نیز به عنوان مهارتی کلیدی، این مهارت‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌کند. با توجه به سختی مداوم بودن مکالمه های انگلیسی در طول زمان، نوشتن هر روزه در صبح یا شب، روشی کارآمد است که نه تنها فرصتی برای استفاده از لغات جدیدِ آموخته شده در مکالمات روزمره فراهم می‌کند، بلکه به شما امکان می‌دهد تا با “خواننده‌ای فرضی” که برای او می‌نویسید، ارتباط برقرار کنید.

هدف نهایی، ارتقای کیفیت نوشتارتان تا حدی است که به مانند یک فرد انگلیسی‌زبان به نظر برسد.

انتخاب موضوع نوشته به عهده شماست. می‌توانید هر شب یک موضوع جدید انتخاب کنید و یا یک کلمه را به عنوان موضوع در نظر گرفته و هر آنچه در ابتدا به ذهنتان می‌رسد را در مورد آن بنویسید. همچنین در صورت تمایل به بیان جزئیات بیشتر، می‌توانید در مورد یک موضوع خاص در طی جلسات متعدد به نوشتن بپردازید. با گذشت زمان، پیشرفت شما در مهارت نوشتن، باعث صحبت کردن سریع‌تر، روان‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر می‌شود.

در نهایت، این تمرین به شما کمک می‌کند تا در تمامی جنبه‌های ارتباطاتتان با دیگران، “بیشتر شبیه به یک انگلیسی‌زبان” به نظر برسید که بی‌شک، هدف نهایی شما نیز همین خواهد بود. 

همه چیز در مورد آموزش زبان انگلیسی در خواب

در نهایت، موضوع اصلی یادگیری انگلیسی در خواب نیست

در حالی که دنیا هنوز در تلاش است تا اثبات کند هنوز هم می‌توان در خواب انگلیسی یاد گرفت و تحقیقاتی که انجام شده اند نادرست هستند، شما نباید به این موضوع اهمیت بدهید و باید به یادگیری زبان انگلیسی خود ادامه دهید.

اگر تکنیک‌های ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید، همچنان می‌توانید برای یادگیری و بهبود زبان انگلیسی خود کارهای زیادی انجام دهید.

در نتیجه، چیزی که اهمیت دارد خوابیدن نیست، بلکه چیزهایی است که قبل و بعد از خواب یاد می‌گیرید. کاری که می توانید انجام دهید این است که از زمان خود عاقلانه استفاده کنید، مطمئن شوید که برنامه خواب شما با یادگیری شما مطابقت دارد و تمام تلاش خود را برای بهبود زبان انگلیسی خود انجام دهید، حتی زمانی که روی بالش خودتان خواب هستید.

 

چرا یادگیری کامل زبان در خواب دشوار است؟

یادگیری زبان فرآیندی پیچیده است که شامل مهارت‌های مختلفی از جمله درک مطلب، واژگان، گرامر و توانایی صحبت کردن می‌شود. تسلط بر این مهارت‌ها به زمان، تلاش و تمرین فعال نیاز دارد.

خواب عمیق، مرحله‌ای از خواب که در آن بیشتر یادگیری و حافظه تثبیت می‌شود، به طور معمول برای پردازش اطلاعات پیچیده مانند قواعد گرامر یا ساختارهای زبانی مناسب نیست.

علاوه بر این، در خواب تمرکز و توجه شما به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و توانایی درک و به خاطر سپردن اطلاعات جدید به طور کامل وجود ندارد.

 

مهم ترین نکات برای آموزش زبان انگلیسی در خواب

به طور خلاصه اگر می‌خواهید در خواب زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، حتما رعایت نکات زیر می‌توانند کمک بسیار زیادی به شما کنند:

  • قبل از خواب، زمانی را به مرور و یادگیری مطالب جدید اختصاص دهید. این کار می‌تواند شامل مرور لغات جدید، مطالعه متون کوتاه به زبان انگلیسی یا گوش دادن به فایل‌های صوتی آموزشی باشد.
  • خواب باکیفیت برای تثبیت حافظه و یادگیری ضروری است. اطمینان حاصل کنید که در محیطی آرام و بدون نور و سروصدا می‌خوابید.
  • داشتن یک برنامه خواب منظم و پایدار به تنظیم چرخه‌های خواب و بیداری بدن کمک می‌کند و به نوبه خود، به بهبود حافظه و یادگیری شما کمک می‌کند.
  • به یاد داشته باشید که یادگیری زبان فرآیندی مستمر است و خوابیدن به تنهایی نمی‌تواند جایگزین تمرین و مطالعه فعال در طول روز شود.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله همه چیز در مورد آموزش زبان انگلیسی در خواب را توضیح دادیم و راهکار هایی که می‌توانید یادگیری زبان در خواب را داشته باشید گفتیم. با توجه تحقیقات دانشمندان به طور مستقیم در خواب نمیتوان به یادگیری زبان پرداخت، ولی از آن جایی که در طول خواب اطلاعات روز ذخیره سازی و دسته بندی می‌شوند و در حافظه تثبیت می‌شوند، می‌توان از روش هایی مثل یادگیری لغات قبل و بعد از خوابیدن بهره ببرید. در صورتی که قصد دارید به طور اصولی به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید می‌توانید از دوره های آنلاین و حضوری آموزشگاه دهخدا که یکی از معتبر ترین آموزشگاه های زبان در سراسر کشور است استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید:

پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی با فیلم سینمایی ، سریال ، انیمیشن

4.7/5 - (51 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *