پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

با استفاده از پادکست های زبان انگلیسی می توانید در هر زمان و مکانی با گوش دادن به پادکست انگلیسی کلی نکته، اصطلاح، لغت انگلیسی یاد بگیرید. به عنوان مثال هنگامی که باید برای رسیدن به محل کار یا دانشگاه روزانه مسافتی را طی کنید، چه راهی بهتر از اینکه برای گذراندن وقت با یک پادکست آموزش زبان انگلیسی سرگرم شوید و زبان خود را تقویت کنید.

پادکست برای زبان انگلیسی در انواع مختلف تولید می شوند و هر کدام دارای هدفی خاص برای آموزش و تقویت زبان انگلیسی هستند. شما براساس هدف و علاقه مندی که دارید می توانید یک یا چند پادکست زبان انگلیسی مناسب را انتخاب کنید و آموزش زبان انگلیسی با پادکست را تجربه نمایید.

 

مزیت های یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مزیت های استفاده از پادکست ها این است که آن ها اغلب دارای متون مکتوب هستند. به این معنی که همزمان با گوش کردن به پادکست، متن آن را نیز می توانید بخوانید. بدین ترتیب حتی اگر بخشی از پادکست شما را گیج کند و متوجه نشوید، می توانید به متن رجوع کنید. نکته دیگر در مورد استفاده از پادکست به زبان انگلیسی این است که آن چه شما می شنوید، انگلیسی است که توسط افراد بومی صحبت می شود. بنابراین شما با نحوه تلفظ و گویش محاوره ای آشنا می شوید. با استفاده از پادکست های زبان انگلیسی می توانید فرهنگ و آداب و رسوم یک جامعه انگلیسی زبان را به راحتی لمس کنید در صورتی که با مطالعه چندین کتاب زبان نمی توانید به این راحتی این موضوع را متوجه شوید.

 

چطور با پادکست زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

استفاده از پادکست های زبان انگلیسی راهی عالی برای بهبود مهارت های زبانی شما است، اما نحوه استفاده از پادکست آموزش زبان برای بهبود مهارت های تان نیز مهم است. تکنیک ها و اصولی در هنگام گوش دادن به پادکست های زبان انگلیسی وجود دارد تا به شما کمک کند، تا به خوبی زبان تان را  تقویت کنید.

 

در مرحله اول به پادکست به عنوان سر و صدای سفید گوش کنید

تمام صدا هایی که در اطراف ما وجود دارد به عنوان صدای سفید شناخته می شوند به این معنی که ما به آن ها توجهی نمی کنیم. به صورت کلی سر و صدای سفید، صوتی است که در پس زمینه جریان دارد. به عنوان مثال صدای ماشین ها، صدای کولر، صدای تلویزیون و بسیاری دیگر که همیشه در اطراف ما وجود دارند اما انگار ما آن ها را نمی شنویم زیرا که تمرکزی روی آن ها نداریم.

برای بار اول می توانید پادکست را بدون وقفه و بدون اینکه خیلی روی آن متمرکز شوید گوش دهید حتی می توانید در حالی که مشغول انجام کار دیگری هستید، آن را پخش کنید. این روش ممکن است غیر منطقی و عجیب به نظر برسد، اما گوش دادن به پادکست های انگلیسی زبان به عنوان سر و صدای سفید در حالی که مشغول کارهای دیگری هستید در واقع به مغز شما کمک می کند تا به شنیدن زبان انگلیسی آشنا شود و کم کم به آن عادت کند.

 

برای بار دوم با دقت به پاکست گوش کنید

در دومین بار که به پادکست گوش می دهید سعی کنید روی تک تک کلمات و عبارات متمرکز شده و به همه کلمات و عباراتی که تشخیص می دهید توجه کنید. حتی می توانید با استفاده از نرم افزار های موجود سرعت پادکست را کند تر کنید تا به طور واضح کلماتی که سریع ادا می شوند را هم تشخیص دهید.

 

متن را بخوانید

همان طور که گفته شد اکثر پادکست ها دارای متن های مکتوب هستند. بنابراین پادکستی را انتخاب کنید که از این مزیت برخوردار باشد. خواندن متن به هنگام گوش دادن به پادکست به طور فوق العاده ای مفید است زیرا که می توانید از طریق دو حس مختلف یعنی بینایی و شنوایی به صورت همزمان اطلاعات یکسانی را بدست آورید، که به مغز شما این امکان را می دهد تا راحت تر موضوع را به خاطر بسپارید و درک بیشتری بدست آورید.

 

عبارات و جملات را با صدای بلند تکرار کنید

یک تکنیک عالی برای یادگیری این است که هر چه می شنوید را بلند بلند تکرار کنید مانند یک کودک که تازه می خواهد حرف زدن را یاد بگیرید، اگر پادکست تصویری است، با دقت به لب های گوینده نگاه کنید و سعی کنید تلفظ را کاملا تقلید کنید. حتما بایستی با صدای بلند تکرار کنید زیرا تا زمانی که صدای خود را نشنوید نمی توانید متوجه تفاوت یا شباهت تلفظ خود با گوینده محلی شوید. هر چند بار که نیاز است به پادکست گوش کنید و آن را متوقف کنید. آن ها را بارها و بارها تکرار کنید تا کلمات و عباراتی که برای شما تازگی دارند یا دشوار هستند، ملکه ذهن تان شوند.

 

لغات و نکات گرامری جدید را پیدا کنید

اگر در پادکست واژگان دیدید یا ساختار گرامری جدیدی پیدا کردید، ساده از آن عبور نکنید. به دنبال منابع آموزش گرامر بگردید تا کاملا ساختار جدید را یاد بگیرید و بتوانید خودتان جملات جدیدی بسازید. بدین ترتیت همزمان با تقویت مهارت شنیداری و افزایش دایره واژگان زبان انگلیسی خود، دستور زبان را می آموزید. مطمئنا در پادکست هایی که در آینده قرار است گوش کنید دوباره این ساختار ها را می شنوید اما آن ها را بسیار ساده تر به یاد خواهید آورد. یادگیری گرامر زبان انگلیسی بسیار مهم است زیرا که تا ساختار های مختلف را ندانید نمیتوانید به راحتی جمله بسازید و در نتیجه انگلیسی صحبت کنید. بنابراین یادگیری واژگان و دستور زبان جدید همراه هم برای رشد بسیار حائز اهمیت است.

 

پادکست های زبان انگلیسی که هر زبان آموزی باید آن ها را گوش کند

پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

1. The English We Speak

مجموعه پادکست های The English We Speak توسط کارشناسان زبان انگلیسی بی بی سی ، تهیه شده است. همان طور که از اسم این مجموعه مشخص است، این مجموعه پادکست یادگیری زبان انگلیسی بر عبارات روزمره و زبان عامیانه تمرکز کرده است. این پادکست ها هر هفته در شبکه بی بی سی منتشر می شوند و مدت زمان هر کدام تقریبا سه تا چهار دقیقه است. نمونه هایی از عبارات انگلیسی متداول که در زبان محاوره ای بسیار استفاده می شوند، در آن ها موجود است.

روند کلی این مجموعه از پادکست ها به این صورت است که دو مجری در مورد موضوع مشخصی با یکدیگر گفتگو می کنند و در این حین کلمات و عبارات جدید را نیز آموزش می دهند. سرعت مکالمه در این پادکست ها کمی آهسته تر از حالت معمولی است و هر هجا به طور واضح تلفظ می شود که موجب می شود تا زبان آموزان راحت تر پادکست را متوجه شوند و از ادامه دادن روند یادگیری خسته نمی شوند. اگر به دنبال پادکست انگلیسی مبتدی هستید این پادکست بسیار عالی است.

 

2.Podcasts in English

چه کسی گفت است که یادگیری زبان انگلیسی نمی تواند سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد؟

Podcasts in English یک مجموعه پادکست مبتدی انگلیسی است. این مجموعه شامل دروس کوتاه و بلند است که بین دو گوینده صورت می گیرد. این پادکست ها طیف وسیعی از موضوعات متنوع و جالب را پوشش می دهند. از جمله موضوعات این پادکست ها می توان به المپیک زمستانی ، تجربه سوارکاری و فیس بوک و بسیاری دیگر اشاره کرد.

 

3.EnglishClass101

EnglishClass101 یک مجموعه از پادکست های فوق العاده برای تمامی افراد است. مهم نیست شما در چه سطحی از زبان انگلیسی هستید، فقط کافیست برای یادگیری زبان اراده کنید و متناسب با سطح زبان انگلیسی خودتان پادکست مناسب را پیدا کنید. این مجموعه از پادکست توسط Innovative Language برای تمام سطوح مورد استفاده است. شما می توانید از چهار سطح موجود (مبتدی مطلق، مبتدی، متوسط و پیشرفته) متناسب با نیاز خود یکی را انخاب کنید و یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کنید. بخشی از هر پادکست شامل اطلاعات فرهنگی است و بخش دیگر آن روی واژگان، اصطلاحات و تعاریف برخی از کلماتی جدید تمرکز می کند. بخش پایانی هر پادکست دربرگیرنده ی نکات مهم گرامری است.

 

4. Elementary Podcasts

این سری از پادکست های آموزش زبان انگلیسی برای افرادی با سطح زبان مبتدی و متوسط قابل استفاده است. هر پادکست حدودا 25 دقیقه به طول می انجامد.
موضوعات این پادکست ها شامل مواردی است که به صورت گفت و گو انجام می شود و به بیان موقعیت ها و مکالماتی که مردم هر روز تجربه می کنند، می پردازد. سرعت مکالمات همانند سرعت صحبت کردن مردم بومی و انگلیسی زبان است.

 

5.Splendid Speaking

مجموعه پادکست های Splendid Speaking یک پادکست زبان انگلیسی سطح متوسط به پیشرفته است. سرعت مکالمات کاملا مشابه افراد بومی زبان و موضوعات و مباحث مطرح شده نشان دهنده ی سبک زندگی و عبارات پرتکرار محاوره است. این سری از پادکست ها یک روش جالب برای یادگیری زبان ارائه می کنند، به این صورت که هر درس مانند یک مصاحبه و بحث و گفت و گو بین یک شخصی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم آموخته است با یک فرد بومی که زبان انگلیسی زبان مادری اوست انجام می شود. بدین ترتیب زبان آموزان می توانند تفاوت لهجه و شیوه ی صحبت کردن بومی زبانان و غیر بومی زبانان را از یکدیگر تشخیص دهند و ایراد های فرد غیر بومی را کاملا متوجه شوند.

 

6. Better @ English

پادکست های Better @ English ترکیبی از متنوع ترین پادکست های یادگیری زبان انگلیسی هستند که شامل مکالمه های واقعی با افراد بومی زبان انگلیسی است. موضوع های موجود در این مجموعه در برگیرنده ی طیف وسیعی از مطالب جدی و مهم تا احمقانه و شوخی است که سرعت صحبت کردن در آن ها به صورت عادی انجام می شود.

Better @ English برای زبان آموزان در هر سطحی از متوسط و بالاتر گرفته تا افراد مبتدی که می خواهد خود را به چالش بکشد مناسب است. با استفاده از این پادکست ها زبان آموزان با سرعت مکالمات به زبان انگلیسی و برخی اصطلاحات رایج آشنا می شوند. همچنین این پادکست های زبان انگلیسی دارای متون مکتوب به همراه واژگان مهم موجود در پارکست هستند.

 

7.Voice of America Learning English

Voice of America صدای آمریکا یک شبکه خبری و اطلاع رسانی به زبان انگلیسی است که قسمتی از محتوای ارائه شده را برای آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته است. این شبکه مجموعه ای از برنامه های مختلف که دارای ژانرهای متفاوتی هستند را به زبان انگلیسی اما با سرعت کمی آهسته تر ارائه می دهد. از جمله ی این برنامه ها می توان به مواردی مانند برنامه های خبری هفتگی جهانی، بخش برنامه های مستند علمی، برنامه هایی درباره تاریخ آمریکا و زندگی مردمان آمریکایی و حتی پخش یک سریال درباره اصطلاحات انگلیسی آمریکایی اشاره کرد.

طور که می بینید پادکست ها دارای مطالب متنوعی هستند که هر فردی با هر سلیقه ای می تواند یکی از آن ها را انتخاب کرده و یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کند. نکته مثبت دیگر در مورد پادکست های صدای آمریکا این است که شما علاوه بر فایل های تصویری پادکست ها به متن های متنوعی از آن نیز دسترسی دارید که این موضوع فوق العاده کاربردی است.

 

8.Business English Pod

اگر مدیر هستید یا در عرصه تجارت و بیزینس فعالیت می کنید مجموعه پادکست Business English Pod کاملا برای شما طراحی شده است. Business English Pod هر موقعیت تجاری که ممکن است در محیط کار به آن نیاز پیدا کنید را در بر می گیرد. روند این پادکست ها به این شکل است که شخصی با یک میزبان برای چند دقیقه درمورد موضوع تجاری مشخص شده صحبت می کند. که در این حین عبارات و اصطلاحات تجاری زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این متن ها واژگان مهم به همراه هر پادکست موجود است.Business English Pod درک و دید خوبی از نحوه انجام تجارت در شرکت های انگلیسی زبان ارائه می کند.

 

9.Culips ESL Podcast

موضوع جالب در مورد سایت Culips این است که پادکست هایی با سبک های مختلف در آن وجود دارد. پادکست های Catch Word بر روی عبارات پر کاربرد، اصطلاحات و زبان عامیانه تمرکز کرده اند. پادکست های Chatterbox شامل گفت و گوهای واقعی بین افراد انگلیسی زبان هستند. همچنین پادکست های Speech Speech با سرعت آهسته تر و آسان تری مکالمات صورت می گیرد و برای افراد مبتدی بسیار مناسب هستند.

 

10.ESL Pod

ESL Podcast که توسط دکتر جف مک کوویل و دکتر لوسی تسه طراحی شده اند. هر دو دارای دکترای زبانشناسی کاربردی هستند و پادکست ها به صورت یک گفت و گو بین این دو شخصیت است. سپس در قسمت های دیگر پادکست بر روی کلمات کلیدی و کاربردها و معانی آنها تمرکز می کنند. سرعت گفت و گو ها به صورت عادی صورت گرفته اند.

 

11.Luke’s English Podcast

اگر دوست دارید به هنگام یادگیری زبان انگلیسی اوقات خوشی را سپری کنید و کلی بخندید، استفاده از پادکست های لوک کاملا برای شما ساخته شده است.
لوک علاوه بر اینکه یک معلم زبان انگلیسی است، یک کمدین نیز هست. مجموعه پادکست های لوک یک سری پادکست جذاب و سرگرم کننده است که هدف آن این است که شما هنگام یادگیری بخندید و در عین حال مطالب غنی و جالبی را آموزش می دهد. او صدای گرم و جذابی دارد که توجه شنونده را به خود جلب می کند و انگلیسی با سرعت عادی صحبت می شود همچنین متن پادکست نیز در دسترس است.

 

12.The Past & The Curious

پادکست های The Past & The Curious برای کودکان و خانواده ها ساخته شده است، بنابراین علاوه برسرگرم کننده بودن آموزشی نیز هستند. این پادکست انگلیسی با الهام از سری فیلم های سریع و خشن (The Fast & The Furious) طراحی شده اند و به آموزش تاریخ برای کودکان می پردازد، اما این پادکست های تاریخی به هیچ عنوان خسته کننده نیستند و بیشتر به صورت طنز و داستان گونه مطرح شده اند. این پادکست برای زبان آموزان با سطح متوسط از زبان انگلیسی که می خواهند مهارت گوش دادن خود را تقویت کنند، مناسب است.

 

13.News in Slow English

پادکست نیوز یا خبر به بیان اخبار و اتفاقاتی که در دنیای اطراف ما رخ می دهد، البته با سرعتی کند تر از حد معمول می پردازد. استفاده از این پادکست ها یک گزینه شگفت انگیز برای بهبود مهارت های گوش دادن زبان آموزان است. علاوه بر این شما می توانید در زبانه گرامر، که یک موضوع از دستور زبان خاصی که در پادکست از آن استفاده شده است به روشی کاملاً واضح و با مثال های متعدد عنوان شده است را مطالعه کنید. همچنین زبانه های دیگری برای تلفظ و آزمون نیز وجود دارد که می توانید درک مطلب و صحبت کردن را هم تمرین کنید.

 

14.Radiolab: Pickle

در این پادکست بزرگسالان به سؤالات آسان البته نه چندان آسان به کودکان پاسخ می دهند. پادکست اختصاصا برای کودکان طراحی شده است، بنابراین زبان به کار رفته در آن ها ساده است و مکالمات به آرامی و وضوح صورت می گیرد. اگر می خواهید مهارت های گوش دادن و اطلاعات عمومی خود را هنگام یادگیری بهبود بخشید، این مجموعه از پادکست ها عالی هستند.

 

15.What If World

این پادکست ها What If World برای بچه ها ایجاد شده است، اما برای سایر زبان آموزان در سنین مختلف نیز جالب و آموزنده هستند.هر پادکست حدوداً 20 دقیقه طول می کشد و حول یک سؤال عجیب و گاها احمقانه برای آموزش مفاهیم و اصول مهم به کودکان استفاده می شود، می چرخد.از دیگرپادکست های جالب و کاربردی که برای تمام زبان آموزان پیشنهاد می شود می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

 

16.Tumble

پادکست Tumble از جمله پادکست های مخصوص یادگیری زبان انگلیسی به کودکان است. استفاده از پادکست های زبان انگلیسی کودکان به این معنی است که به مکالمات زبان انگلیسی ساده ای گوش می دهید که حتی یک کودک نیز قادر به درک آن است.هر پادکست فقط 15 دقیقه طول دارد و به طور کلی درمورد مباحث علمی و اکتشافات اخیر می پردازد از جمله موضوعات موجود در آن ها می توان به پادکست هایی در مورد بوها، ویروس ها، DNA انسان و دایناسورها اشاره کرد.

با دانلود پادکست های tumble و گوش دادن به آن ها به صورت مستمر زبان تان را می توانید به خوبی تقویت نمایید. پادکست های tumble از محبوب ترین پادکست آموزش زبان انگلیسی است.

 

17.Dramas from BBC Learning English

پادکست انگلیسی BBC Learning واقعاً کوتاه و آسان با یک متن قابل فهم هستند و برای زبان آموزان متوسط و پیشرفته مناسب هستند. متن های پادکست ها در دسترس هستند، بنابراین می توانید همزمان که به پادکست گوش می کنید مکالمات را هم بخوانید. علاوه بر این در انتهای هر پادکست به طور خلاصه لیست کامل از کلمات و عبارات جدید آموخته شده در پادکست را می توانید همراه با معنی و مثال های کاربردی آن را مشاهده کنید. بدین ترتیب با کاربرد آن ها در موقعیت های مختلف آشنا می شوید.

در نهایت می توانید از کلیپ های کوتاه درباره هر موضوعی که علاقه دارید برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید. حتی می توانید فیلم مورد علاقه ی خود را پیدا کرده و آن را به قسمت های خیلی کوچک تقسیم کنید و هر بار یک قسمت آن را مورد بررسی کامل قرار دهید. البته این روش ممکن است بسیار طول بکشد اما راهکاری موثر برای یادگیری زبان انگلیسی است. برای آگاهی از یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از فیلم و سریال می توانید به مقاله ای با همین نام در سایت مراجعه کنید.

استفاده از پادکست ها برای بهبود مهارت های لیسنینگ، یادگیری لهجه و تلفظ صحیح و عبارات محاوره ای و پر تکرار بهترین راه حل هستند. البته انتخاب پادکست مناسب نیز حائز اهمیت است زیرا که موجب ایجاد انگیزه و علاقه در شما برای یادگیری بیشتر می شود. برای استفاده صحیح از پادکست های زبان انگلیسی، حتماً موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنید همچنین سطح زبان انگلیسی خود را هم در نظر بگیرید.

 

سخن آخر

برای شروع یادگیری زبان با پادکست توصیه می شود تا حداقل به سطح پیش متوسط زبان خود را برسانید و سپس با پادکست های کوتاه و آموزشی زبان مثل پادکست لوسی و برخی از پادکست های اشاره شده در بالا زبان را از طریق پادکست آموزش ببینید. سپس با ارتقا سطح خود به سراغ پادکست های مکالمه محور و عمومی تر مثل پادکست کیولیپس بروید.

 

بیشتر بخوانید:

یادگیری زبان انگلیسی با فیلم سینمایی ، سریال ، انیمیشن

یادگیری زبان انگلیسی با اخبار

یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ و ترانه

4.9/5 - (20 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *