چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

زبان انگلیسی در کنکور یکی از مهم ترین بخش های کنکور در تمامی مقاطع بشمار می آید. ضریب زبان کنکور در هر مقطع معمولا ضریب ۳ بوده در نتیجه افرادی که به زبان کنکور اهمیت خاصی داده و این قسمت را در کنکور با درصد بالا به اتمام می رسانند رتبه های بسیار پایینی را در کنکور بدست خواهند آورد. طبق آمار میانگین درصد زبان در کنکور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده که هر چه به سمت کنکور در مقاطع بالاتر پیش می رویم این درصد کاهش می یابد و در نتیجه اهمیت قسمت زبان را در کنکور ارشد و دکتری پررنگ تر نشان می دهد. از این رو برای کسب یک درصد بالا در زبان کنکور افراد بسیاری برنامه ریزی های مشخص و خاصی را اجرا می کنند تا بتوانند ضعف خود را در دیگر درس های حاضر در کنکور پوشش دهند.

هر چند زدن درصد بالا در قسمت زبان کنکور کار آسانی نبوده و نیاز به خواندن زبان به صورت مداوم و حل تمرین های بسیار در بحث گرامر، لغات، درک مطلب خواهد داشت اما اگر بتوانید از این قسمت درصد خوبی را کسب کنید می توانید یک رتبه عالی را در کنکور کسب نمایید. در اینجا با توجه به سوالات طرح شده در کنکور به ارائه پیشنهادهایی برای مطالعه و بهبود شرایط شما برای شرکت در کنکور و گرفتن یک نتیجه مطلوب از بخش زبان پرداخته ایم.

 

گرامر زبان انگلیسی کنکور

معمولا در سوالات کنکور در بخش های مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم سوالاتی از بخش گرامر طراحی و پرسیده می شود. در نتیجه برای پاسخگویی به این قسمت نیاز به داشتن دانش در مورد ساختار زبان انگلیسی در حالت های مختلف می باشید. برای بهبود عملکرد در بخش سوال های گرامری کنکور اول باید به مطالعه دقیق گرامر هر بخش در زمان های مختلف بپردازیم. اما معمولا گرامر زبان انگلیسی برای درک و آموزش بسیار راحت و ساده می باشد در این صورت انتظار می رود تمامی افراد که به مطالعه موضوعات گرامری می پردازند در این نوع از سوالات براحتی پاسخ صحیح را انتخاب کنند اما در عمل این طور نمی باشد زیرا اکثر کسانی که به مطالعه گرامر زبان انگلیسی برای کنکور می پردازند به دلیل همین سادگی براحتی از این موضوع گذر کرده و با کمترین تمرین و فقط چند تست نمونه به استقبال سوالات کنکور می روند در صورتی جزئیات گرامری زبان انگلیسی در شرایط مختلف کمی پیچیده می باشد و پیشنهاد می شود که در موقع مطالعه بخش گرامر تمامی جنبه های آن موضوع را بررسی کرده و تعداد زیادی از تست های نمونه را حل نمایید تا بتوانید با تسلط بالا به حل سوالات گرامر زبان انگلیسی کنکور بپردازید. توانایی شما در بحث واژگان زبان انگلیسی نیز می تواند به شما برای پاسخگویی به سوالات گرامری کمک شایانی نماید.

 

لغات زبان انگلیسی کنکور

چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

لغات و واژگان زبان انگلیسی مطرح شده در کنکور برای هر مقطع متفاوت می باشد و از سطح سختی مختلفی برخوردار هستند. از این رو برای درک سوالات لغات در کنکور و پاسخگویی مناسب در این زمینه نیاز به یادگیری لغات مهم و متداول و همچنین متضاد ها و مترداف های این واژگان خواهید داشت. معمولا موضوعات مطرح شده در کنکور برای هر مقطع سطح لغات مورد استفاده را مشخص می کنند که در این خصوص در مقاطع ارشد و دکترا شما با موضوعات تخصصی تری روبرو خواهید بود. برای یادگیری و فراموش نکردن لغات زبان انگلیسی توصیه می شود که با یک برنامه ریزی منسجم و هر روزه به مطالعه لغات و واژگان زبان انگلیسی بپردازید. در این خصوص استفاده از فلش کارت ها،‌ مطالعه متون مختلف و درک معنی لغات در متن به شما دید بهتری نسبت به معنی لغات و کمک به بخاطر سپاری آن ها خواهد کرد.

توصیه می شود فقط به مطالعه لغات به صورت کلمه و معنی آن نپرداخته و حتما کاربرد لغات را در موضوعات مختلف در جملات را بررسی نمایید و برای دوره و تکرار از جملات بیشتر استفاده کنید. هر چقدر این جملات و متن های مورد مطالعه به درک شما از موضوع نزدیک تر باشد یادآوری آن برای شما راحت تر بوده و براحتی می توانید از این لغات استفاده کرده و بدون هیچ مشکلی آن ها را بخاطر بسپارید. حتما در زمان مطالعه واژگان از نوشتن آن ها نیز استفاده کرده زیرا با این روش ماندگاری بیشتری را در حافظه شما رقم خواهد زد. اگر بتوانید لغات و واژگان زبان انگلیسی را در دفترچه ای که براحتی قابل حمل می باشد یادداشت نمایید به همراه یک مثال در جمله می توانید در هر زمانی به دوره و مطالعه آن ها بپردازید. یکی از بدترین کارهایی که می تواند شما را از یادگیری لغات زبان انگلیسی برای کنکور دچار مشکل نماید وقفه در زمان مطالعه می باشد سعی کنید از این کار همواره اجتناب نمایید.

 

درک مطلب زبان انگلیسی در کنکور

در کنکور یک بخش بسیار مهم و درصد آور وجود دارد که به نام درک مطلب شناخته می شود در این بخش داوطلبین باید براساس متن های موجود که دارای موضوعات مختلفی می باشند به یک سری سوالاتی که براساس این متن ها طراحی شده اند پاسخ دهند. در این خصوص یک سری از سوالات به صورت صحیح و غلط، معنی کلمه و یا درک مفهوم و معنی کلی از هدف متن می باشد. اما شاید پاسخگویی به این قسمت در نگاه اول به دلیل وجود یک متن چند پاراگرافه سخت و دشوار به نظر بیاید اما اگر بتوانید براساس تکنیک های پاسخگویی در درک مطلب به این سوالات جواب دهید می توانید نتیجه عالی را از این بخش کسب کرده و درصد بالایی را از این قسمت پاسخ صحیح بدهید.

برای پاسخگویی به این مدل سوالات اول از همه باید به سراغ سوالات بروید و یک بار تمامی سوالات را به طور کامل بخوانید تا متوجه شوید که در متن باید چه موضوعات و اطلاعاتی را جستجو نمایید. سپس در سوالات کلمات مهم و کلیدی را که مورد پرسش می باشند و خاص هستند را مشخص کرده و به سراغ متن بروید. شروع به خواندن متن اما به صورت چشمی کرده و هر زمانی که یکی از لغات مشخص شده در سوالات را که مشاهده کردید دور آن ها خط کشیده و این کار را تا آخر متن انجام دهید.

سپس دوباره به سراغ سوالات رفته و از سوالاتی که به صورت خاص در مورد یک موضوع مشخص پرسشی را مطرح کرده اند و براساس آن ها لغاتی را در متن مشخص کرده اید به پیدا کردن جواب آن سوالات بپردازید و در آخر برای سوالات کلی مانند منظور کلی نوشته و یا هدف از متن مورد نظر به خواندن پاراگراف اول و آخر و کمی پاراگراف های میانی پرداخته و با توجه به لغاتی که مشخص کرده اید، این سوالات را نیز براحتی پاسخ دهید.

برای دریافت یک نتیجه مناسب در این قسمت نیاز به دانستن معنی لغات و درک آن ها در محتوای متن هستید که اگر براساس آموزش گفته شده لغات را در جملات و براساس متن یاد گرفته باشید در این قسمت نیز دچار مشکل نخواهید شد و همچنین سرعت عمل شما برای پیدا کردن لغات مهم در متن و سوالات نیاز به تمرین زیاد نیاز دارد تا بتوانید هم با سرعت بالا لغات را مشخص کنید و هم اینکه بتوانید تشخیص دهید کدام یک از این لغات می تواند مهم باشد و به شما در درک و پیدا کردن جواب کمک می کند.

 

نکاتی برای مطالعه زبان انگلیسی کنکور

چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

برای بهتر شدن و بهبود سطح خود برای زبان انگلیسی در کنکور باید به مطالعه مستمر زبان انگلیسی بپردازید که نکات زیر می تواند به شما در این خصوص کمک نماید:

۱. زمان مطالعه خود را در روز از یک مرتبه به چند بخش کوتاه تقسیم نمایید تا در طول روز در اوقات مختلف درگیر مطالعه زبان انگلیسی باشید.

۲. از یادگیری حجم بالایی از مطالب در یک بار مطالعه روزانه خودداری نمایید و سعی کنید مطالب را کم کم یاد گرفته و زمان تمرین خود را بیشتر نمایید.

۳. حتما در پایان هر روز به دوره مطالب خوانده شده در آن روز اعم از لغات و گرامر بپردازید.

۴. سعی کنید در هنگام خواندن از نوشتن نیز بهره برده و از نکته برداری مخصوصا در بحث گرامر غافل نشوید.

۵. انسجام در خواندن را رعایت کنید و ذهن و بدن خود را به آموزش زبان در زمان مشخص شده ای عادت دهید تا براحتی بتوانید موضوعات را درک کرده و یاد بگیرید.

۶. با تکرار مطالب و حل کردن نمونه سوالات مختلف سرعت عمل خود را در تشخیص و درک سریع جملات بالا ببرید.

۷. تند خوانی و درک سریع مفهوم جملات بسیار در قسمت درک مطلب می تواند به کمک شما بیاید.

 

آیا شرکت در کلاس زبان انگلیسی کنکور می تواند مفید باشد؟

زبان انگلیسی همانند درس هایی چون ادبیات یا عربی برای بسیاری از افراد به این صورت می باشد که نیازی برای شرکت در کلاس نداشته و برای نتیجه گیری به یادگیری خود زبان آموز وابسته است و نمی تواند از نکات کنکوری برای این درس ها بهره زیادی گرفت و معمولا افراد برای این نوع درس ها نیازی به شرکت در کلاس کنکور مشاهده نمی کنند. اما این باور کاملا غلط می باشد.

هر درسی در کنکور براساس یک سری نکات کم و بیش قابل حل و بررسی می باشد. برای پاسخ گویی به سوالات کنکور در بسیاری از موارد نیاز به دانستن یک سری تکنیک های حل تست خواهید داشت حتی اگر میزان دانش شما کافی نباشد. در مورد زبان انگلیسی این موضوع بیشتر در بخش گرامر و درک مطلب نمایان می شود و بسیاری از افراد برخی از این سوالات را فقط براساس یک سری نکات کنکوری پاسخ می دهند و درکی از مفهوم و یا معنی لغات حتی در جمله نخواهند داشت که اگر در کنار این نکات دانش خود را نیز بهبود بخشند می توانند بهترین نتیجه را در بخش زبان انگلیسی دریافت نمایند.

بخاطر داشته باشید در کنکور تنها پیدا کردن جواب صحیح ملاک نمی باشد شما باید قادر باشید تا در مدت زمان معینی به این سوالات پاسخ دهید و در صورتی که زمان را از دست بدهید حتی اگر دانش بالایی از زبان انگلیسی را داشته باشید نمی توانید نتیجه دلخواه را رقم زده و از این مزیت برای بهبود رتبه خود در کنکور بهره ببرید.

در همین خصوص توصیه می شود با شرکت در کلاس های کنکور زبان و یا حدالامکان با شرکت در یکی سری از ورکشاپ های تستی زنی زبان انگلیسی کنکور خود را با روش های تست زنی آشنا کرده تا بتوانید با مدیریت زمان به سوالات زبان پاسخ داده و نتیجه مناسبی را دریافت کنید.

 

 

 

مطالب پیشنهادی:

کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟

معرفی بهترین کتاب ها برای زبان کنکور

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟

بازار کار رشته زبان انگلیسی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *