معرفی بهترین دانشگاه های آلمان در سال 2023

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان

آلمان در بین ۱۰ کشور برتر برای مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان قرار دارد. کشور آلمان هر روزه در حال افزایش جمعیت خود در میان کشورهای دیگر جهان در جذب دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی است. البته که باید این چنین نیز باشد. این کشور دارای یک سیستم آموزشی کارآمد است و بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا در این کشور قرار داشته و بسیاری از آن ها یا دارای شهریه کم بوده و یا نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت. در واقع آلمان یک بهشت برای آن هایی است که می خواهند به تحصیل بپردازند. براساس آخرین آمارها حدود ۲۵۰ هزار دانشجو خارجی زبان در دانشگاه های آلمان مشغول به تحصیل هستند که این آمار رو به افزایش است.

بعلاوه دانشگاه های آلمان مدارک شان در سطح جهان قابل استناد بوده و از لحاظ بین المللی بسیار معتبر می باشند. همچنین مهارت هایی که شما در طول تحصیل در دانشگاه های آلمان کسب می کنید شما را برای ورود به بازار کار آماده خواهد کرد و بسیار مفید و کاربردی می باشد. بنابراین، اگر به فکر ثبت نام برای تحصیل در یکی از دانشگاه های آلمان هستید در ادامه یک لیست از بهترین دانشگاه های آلمان را برای تان آماده کرده ایم که براساس تازه ترین رنکینک های جهانی می باشد. با استفاده از این لیست می توانید دانشگاهی را که مناسب شما است را پیدا کرده و برای گرفتن پذیرش در آن اقدام نمایید.
اما قبل از بیان لیست دانشگاه ها به یک سری اطلاعات در مورد تحصیل و زندگی در آلمان پرداخته شده که می تواند اطلاعات مفیدی به شما جهت تحصیل در آلمان بدهد.

 

شهریه در دانشگاه های آلمان

نه تنها شما می توانید انتظار یک آموزش حرفه ای و عالی را از دانشگاه های آلمان داشته باشید بلکه در بسیاری از دانشگاه های آلمان این تحصیل به صورت رایگان است. البته که این چنین است و اصلا مهم نیست از کدام کشور برای تحصیل به آلمان آمده اید. بیشتر دانشگا ه ها خدمات آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می دهند. البته مطمئنا در این میان برخی موارد نیز به صورت استثنا وجود داشته که این دانشگاه ها بیشتر دانشگاه های خصوصی می باشند و یا دوره های آموزشی در سطوح بالا که از افراد با تجربه تر در تحصیل پذیرش می گیرند. خوب است بدانید که اگر می خواهید بعد از فارغ التحصیلی در آلمان اقامت داشته و در این کشور مشغول به کار شوید شما می توانید شهریه دانشگاه خود را از طریق شغل خود بعد از تحصیل بپردازید.

 

آیا برای تحصیل در آلمان به مدرک زبان آلمانی نیاز است؟

برای تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف شما نیاز دارید که یک مدرک زبان به مدرسه یا دانشگاه مورد نظر خود ارائه نمایید. از این رو برای مدارس شما باید به زبانی آلمانی تسلط داشته و یک مدرک زبان حداقل تا سطح B1 را به محل تحصیل خود ارائه کنید. در مقاطع بالاتر و برای تحصیل در دوره لیسانس تنها مدرک زبان آلمانی نیاز نبوده و در برخی دانشگاه ها شما می توانید با ارائه یک مدرک بین المللی زبان انگلیسی همانند آیلتس و تافل به تحصیل در این دانشگاه ها بپردازید که البته اکثر دانشگاه ها در مقطع لیسانس به زبان آلمانی تدریس می کنند و داشتن مدرک زبان آلمانی همچون TestDaF و یا DSH بهتر می باشد.

اما در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در بیشتر دانشگاه های آلمان، کلاس های درس به زبان انگلیسی برگزار می شوند و در نتیجه شما براحتی می توانید با داشتن مدرک زبان انگلیسی پذیرش را از این دانشگاه ها دریافت نمایید. هر چند برای این موضوع حتما باید به سایت دانشگاه های مربوطه بروید و براساس شرایط دانشگاه و رشته مورد نظر خود از این موضوع مطلع شوید و نیز اطمینان حاصل کنید که برای پذیرش به چه نمره ای در مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی برای پذیرش نیاز خواهید داشت.

 

اگر می خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید می توانید در دوره های زبان آلمانی موسسه زبان دهخدا شرکت کنید.

 

 

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان به صورتی نسبی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای غربی بسیار مناسب می باشد. به طور متوسط دانشجویان با هزینه ۸۰۰ یورو در ماه می توانند زندگی راحتی را داشته باشند. هزینه اجاره خانه در برخی شهرهای بزرگ در آلمان مانند هامبورگ یا مونیخ ممکن است بالا باشد اما باز هم این هزینه در مقابل هزینه اجاره خانه در پاریس و لندن قابل مقایسه و زیاد نمی باشد.

 

شرایط شغلی برای فارغ التحصیلان در آلمان

کشور آلمان دارای یک اقتصاد بزرگ و پایدار است و در این کشور فرصت های شغلی فراوانی برای دانشجویان فارغ التحصیل وجود دارد. برخلاف سایر کشورهای اروپایی، اقتصاد کشور آلمان تنها متمرکز در یکی دو شهر نبوده و صنایع مختلف و متعددی در سراسر کشور به صورت پراکنده مشغول به فعالیت می باشند. شهر هامبورگ مرکز سازمان های معاملاتی و رسانه ای است،‌ شهر مونیخ و استاتگراد در صنایع و کارخانجات ماشین سازی بسیار قوی هست، فرانکفورت به عنوان پایتخت اقتصادی آلمان شناخته می شود و شاید تعجب کنید اما برلین به عنوان یک شهر صنعتی شناخته نمی شود اما در سال های اخیر به عنوان مرکز توسعه کسب و کارهای استارتاپی شناخته شده است.

توانایی صحبت کردن به زبان آلمانی همیشه یکی از پیش شرط های ورود به شغل های رده پایین در آلمان است. اما در این بین شغل هایی که در زمینه IT و تکنولوژی فعالیت دارند و شغل هایی که از لحاظ بین المللی با سایر کشورها در ارتباط می باشند مخصوصا در استارتاپ ها که در برلین و هامبورگ هستند نیازی نیست که حتما زبان آلمانی را بلد باشید. هر چند این موضوع بسیار مهم است که زبان کشوری را که می خواهید در آن به تحصیل و کار بپردازید را یاد بگیرید.

 

سیستم حمل و نقل در آلمان

خروج و ورود به کشور آلمان کار بسیار آسانی است دو فرودگاه فرانکفورت و مونیخ در میان بزرگ ترین فرودگاه های دنیا قرار دارند و در مجموع صدها پرواز ارتباطی بین کشورهای اروپایی و جهان از این دو فرودگاه استفاده می کنند. در اروپا هر اتوبوس و قطار دو راه ارتباطی مهم دیگر برای رفت و آمد هستند و یکی از دلایل آن مرکز بودن کشور آلمان در قاره اروپاست.

کشور آلمان تقریبا در قلب اروپا قرار دارد. این کشور با ۹ کشور دیگر هم مرز است که برخلاف عقربه های ساعت از شمال این کشور ها به ترتیب عبارتند از : دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبرگ، بلژیک و هلند که این کشور آلمان را به یک مقصد مهم تبدیل کرده است اگر مشتاق به گشت و گذار در سایر کشورهای اروپایی هستید. در بین شهرهای آلمان نیز شما می توانید یک سیستم حمل و نقل با بالاترین استانداردها را داشته باشید. بیشتر شهرهای بزرگ دارای مترو هستند و نیز دارای اتوبوس و تراموا در سطح شهر برای جابجایی می باشند.

 

لیست ۱۰ دانشگاه برتر آلمان

۱. دانشگاه Technical University of Munich

دانشگاه فنی مونیخ دانشگاه Technical University of Munich

دانشگاه فنی مونیخ Technical University of Munich با بالاترین رتبه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های قاره اروپا شناخته می شود و بسیار در زمینه کارهای تحقیقاتی، تدریس و رشد استعدادهای درخشان شناخته شده است. این دانشگاه دارای ۱۵ دانشکده گوناگون است که تقریبا دارای ۴۲ هزار ۷۰۵ دانشجو در تمامی رشته ها است که در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند و در این بین ۳۲ درصد از این دانشجویان شامل دانشجویان بین المللی هستند که در آلمان مشغول به تحصیل می باشند. دانشگاه مونیخ دارای ۵۶۶ پروفسور در کادر آموزشی خود است که برای تدریس بهترین و بروزترین مطالب به دانشجویان در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند تا دانشجویان بتوانند به رویاهای شان برسند. شعار این دانشگاه این است که:
ما بر روی استعداد سرمایه گذاری می کنیم. دانش را بدست می آوریم.

در این دانشگاه رشته های مختلفی مانند:

  1. معماری
  2. شیمی
  3. مهندسی کامپیوتر
  4. محیط زیست
  5. هوا و فضا
  6. مهندسی مکانیک
  7. مهندسی برق
  8. فیزیک
  9. ریاضیات
  10. علوم بهداشت و ورزش
  11. اقتصاد
  12. پزشکی

وجود دارد.

 

۲. دانشگاه Ludwig Maximilian University of Munich

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در قلب اروپا قرار گرفته است و یکی از دانشگاه های تحقیقاتی پیشرو در بین دانشگاه های اروپایی است. LMU Munich دارای ۵۰۰ سال قدمت است که خدمات بالایی در زمینه تحقیقاتی و آموزشی ارائه می کند. دانشجویان بین المللی در این دانشگاه حدود ۱۵ درصد کل دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می دهند و حدود ۷۰۰۰ نفر می شوند. دانشگاه LMU با دیگر دانشگاه های جهان حدود ۴۰۰ دانشگاه رابطه تحقیقاتی و کاری برقرار کرده است. این یکی از مهم ترین مزیت های این دانشگاه برای دانشجویان مشغول به تحصیل در LMU است که می توانند به تبادل دانش و کار در برنامه های مختلف تحقیقاتی بپردازند. در این دانشگاه می توانید در رشته های زیر مشغول به تحصیل شوید:

  1. مذهب کاتولیک
  2. مذهب پروتستان
  3. حقوق
  4. مدیریت
  5. اقتصاد
  6. پزشکی
  7. دامپزشکی
  8. تاریخ و هنر
  9. فلسفه
  10. روانشناسی
  11. ریاضیات و آمار
  12. زبان شناسی و ادبیات
  13. جامعه شناسی
  14. فیزیک
  15. زیست شناسی
  16. شیمی و داروسازی
  17. زمین شناسی

 

۳. دانشگاه Ruprecht Karl University of Heidelberg

۳. دانشگاه Ruprecht Karl University of Heidelberg

دانشگاه هیدلبرگ نیز یکی از قدیمی ترین دانشگاه های تحقیقات و فناوری آلمان می باشد. این دانشگاه با توجه به برنامه ریزی های مدون برای پیشبرد دانش دانشجویان و آماده سازی آن ها برای ورود به فضای کسب و کار به آموزش دانشجویان پرداخته است. محیط آموزشی مناسب و کیفیت بالای خدماتی از دیگر مزایای این دانشگاه است. در این دانشگاه برای تمامی افراد چه مرد و زن فرصت های برابر براساس فعالیت دانشجویان فراهم شده است. در این دانشگاه می توانید در رشته های زیر به تحصیل و کسب دانش بپردازید:

  1. زیست شناسی
  2. زمین شناسی و شیمی
  3. ریاضیات و علوم کامپیوتری
  4. فیزیک و اخترشناسی
  5. مطالعات اجتماعی و رفتاری
  6. اقتصاد و جامعه شناسی
  7. حقوق
  8. زبان شناسی نوین
  9. فلسفه
  10. معارف و ادیان شناسی
  11. پزشکی

 

۴. دانشگاه Humboldt University of Berlin

دانشگاه Humboldt University of Berlin

یک دانشگاه معتبر از لحاظ آموزشی که دارای ۳۵ هزار و ۴۷۵ دانشجو می باشد که در رشته های مختلف مشغول به تحصیل و فعالیت هستند. از بین این دانشجویان حدود ۵ هزار و ۶۱۰ دانشجو بین المللی در این دانشگاه حضور دارند. این دانشگاه دارای ۴۲۰ استاد برجسته در زمینه آموزشی و تحقیقاتی است و بیش از ۱۹۰۰ دستیار استاد در این دانشگاه مشغول به فعالیت می باشند. حدود ۱۸ درصد از کارکنان این دانشگاه از خارج از کشور آلمان می باشند و این به این معناست که دانشجویان در کنار دریافت دانش آکادمیک می توانند با فرهنگ ها و رفتارهای مختلف دیگر جوامع براساس برخورد با کارمندان بخش های مختلف نیز آشنا شوند. در این دانشگاه به عنوان یک فرد فارغ التحصیل شده شما مهارت کافی را برای ورود به بازار کار با اعتماد به نفس بالا خواهید داشت. در این دانشگاه شما می توانید در رشته های بیان شده در زیر مشغول به تحصیل شوید:

  1. حقوق
  2. مطالعات اجتماعی و آموزشی
  3. علوم زیست
  4. ریاضیات و علوم پایه
  5. فلسفه
  6. زبان و ادبیات
  7. مطالعات دینی
  8. کسب و کار و اقتصاد
  9. پزشکی با شانس ملحق شدن به کادر درمان

 

۵. دانشگاه KIT, Karlsruhe Institute of Technology

دانشگاه KIT, Karlsruhe Institute of Technology

دانشگاه KIT از طریق آموزش و تحقیقات برای پیدا کردن راه حل هایی برای برطرف کردن مشکلات و چالش های حال حاضر اجتماع،‌ صنایع و محیط زیست است. یکی از ویژگی های این دانشگاه تبادل اطلاعات با سایر مراکز آموزشی است که باعث رشد دانش و اجرای پروژه های تحقیقاتی بسیار در سطح بین المللی شده است. دانشگاه KIT، دانشگاهی است که بر گشودن چشم اندازهای منحصر بفرد توسعه برای دانشجویان خود از طریق ادغام اولیه در پروژه های تحقیقاتی میان رشته ای و تیم های بین المللی تاکید دارد. بعلاوه، شما می توانید در رشته های زیر در این دانشگاه عالی مشغول به تحصیل شوید.

  1. معماری
  2. مهندسی عمران و محیط زیست
  3. شیمی و زیست شناسی
  4. مهندسی مواد
  5. علوم اجتماعی
  6. مهندسی برق و IT
  7. مهندسی مکانیک
  8. مدیریت و اقتصاد
  9. فیزیک
  10. انفورماتیک
  11. ریاضیات

 

۶. دانشگاه Free University of Berlin

دانشگاه Free University of Berlin

با توجه به تنوع شبکه ای و تکنولوژی، دانشگاه آزاد برلین به یکی از مراکز آموزشی در تولید علم و آموزش از سال ۲۰۰۷ تبدیل شده است. این دانشگاه دارای ۳۳ هزار دانشجو در بخش های مختلف می باشد که از این تعداد دانشجو ۱۳ درصد از دانشجویان بین المللی که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و ۲۷ درصد دیگر دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل می باشند تشکیل می دهد. این دانشگاه به دنبال این نتیجه است که برای دانشجویان خود یک فضای خوب برای کسب و کار و زندگی فراهم نماید که از این رو به اجرا برنامه های مفید و هدفمند روی آورده و به آموزش مهارت های کاربردی برای فائق آمدن بر چالش های پیش رو پرداخته است. در این دانشگاه می توانید در رشته های زیر به تحصیل بپردازید.

  1. زیست شناسی
  2. زمین شناسی
  3. فلسفه
  4. تاریخ
  5. حقوق
  6. ریاضیات و علوم کامپیوتر
  7. روانشناسی
  8. فیزیک
  9. علوم سیاسی
  10. دامپزشکی
  11. اقتصاد و کسب و کار
  12. پزشکی با شانس ملحق شدن به کادر درمان

 

۷. RWTH Aachen University

RWTH Aachen University

دانشگاه RWTH که یکی از دانشگاه های شناخته شده در دنیا می باشد که همواره برنامه های تحقیقاتی و آموزشی بروزی را به دانشجویان خود ارائه می دهد که در میان ۱۰ دانشگاه برتر آلمان قرار می گیرد. این دانشگاه مکانی است که راه حل های خلاقانه برای حل معضلات جهانی در آن ارائه می شود. بعلاوه، دانشگاه RWTH در حوزه ارتباط با صنایع یک رابطه بسیار نزدیک داشته که به دانشجویان خود فرصت های بیشتری را برای کسب مهارت و دانش عملی فراهم می کند تا بتوانند در دنیای واقعی و بازار کسب و کار به موفقیت های بزرگ و شگرفی دست یابند. این دانشگاه حدودا دارای ۴۵ هزار و ۶۲۸ دانشجو است که تقریبا ۱۱ هزار و ۲۸۰ نفر از این دانشجویان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند که تقریبا یک چهارم جمعیت دانشجویان این دانشگاه است که نشان می دهد این دانشگاه از لحاظ بین المللی در جایگاه ویژه ای قرار دارد. برای تحصیل در این دانشگاه می توانید در رشته های زیر مشغول به فعالیت شوید.

  1. ریاضیات و علوم پایه و علوم کامپیوتر
  2. مهندسی معماری
  3. مهندسی عمران
  4. مهندسی مکانیک
  5. مهندسی مواد
  6. مهندسی برق و IT
  7. هنر
  8. اقتصاد و کسب و کار
  9. پزشکی

 

۸. دانشگاه Berlin Institute of Technology

دانشگاه Berlin Institute of Technology

دانشگاه TU Berlin که در قلب اروپا قرار دارد. یکی از دانشگاه های شناخته شده در دنیا می باشد که برنامه های آموزشی و تحقیقاتی بروزی را به دانشجویان خود ارائه می دهد. این دانشگاه دانشجویان خود را برای آمادگی به فضای کسب و کار آماده می کند. کیفیت و کارآیی در آموزش در کنار موفقیت در پروژه های تحقیقاتی مقصد بسیاری از دانشجویان را به این دانشگاه معطوف کرده است. دانشجویان در این دانشگاه با محیطی دوستانه و متنوع از لحاظ تنوع در بخش های مختلف روبرو خواهند بود و براحتی در رشته ای که مدنظرشان است می توانند به تحصیل بپردازند. در زیر به رشته های قابل تحصیل در این دانشگاه اشاره شده است:

  1. آموزش و تربیت
  2. ریاضیات و علوم پایه
  3. علوم پژوهشی
  4. مهندسی برق و علوم کامپیوتر
  5. سیستم های ماشینی و ترافیکی
  6. محیط زیست
  7. مدیریت و اقتصاد

 

۹. دانشگاه Eberhard Karls University of Tubingen

دانشگاه Eberhard Karls University of Tubingen

برای بیش از ۵۰۰ سال این دانشگاه یکی از مراکز آموزشی معتبر در کشور آلمان تلقی شده است. این دانشگاه به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های بین المللی آلمان مطرح می باشد که حدود ۲۷ هزار و ۱۹۶ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده که در این بین ۳ هزار و ۷۷۹ نفر از این دانشجویان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهد. در حالی که دانشجویان به تحصیل علم و دانش در این دانشگاه می پردازند. این دانشجویان به محیط های مدرن و برنامه های تحقیقاتی کارآمد معرفی می شوند. در کنار کارهای گروهی و تیمی دانشجویان مهارت های فردی خود را نیز در این دانشگاه به خوبی پرورش می دهند که در دنیای امروز بسیار کاربردی می باشد. شما می توانید در صورت تمایل در رشته های زیر به تحصیل مشغول شوید.

  1. مذهب پروتستان
  2. مذهب کاتولیک
  3. حقوق
  4. فلسفه
  5. ریاضیات و علوم پایه
  6. علوم اجتماعی و اقتصاد
  7. پزشکی

 

۱۰. دانشگاه Albert Ludwig University of Freiburg

دانشگاه Albert Ludwig University of Freiburg

این دانشگاه در سال ۱۴۵۷ میلادی تاسیس شده است. در این دانشگاه رشته های مختلف زیادی برای قشر مختلفی از دانشجویان وجود دارد. شما می توانید مدرک خود را در این دانشگاه در رشته های مهمی که در حال حاضر مورد بررسی و مطالعه می باشد تحت نظر اساتید حرفه ای و با تجربه کسب نمایید.

دانشگاه Freiburg از دانشجویان خلاق و عاشق تحقیق برای پیدا کردن راه حل های جدید در جهت حل مسائل روز دنیا استقبال می کند. در این دانشگاه بهترین و بروزترین امکانات در اختیار دانشجویان و اساتید برای کارهای تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. رشته هایی که می توان در آن در این دانشگاه به تحصیل پرداخت به صورت زیر می باشند.

  1. ادیان
  2. حقوق
  3. اقتصاد
  4. جامعه شناسی
  5. فلسفه
  6. زیست شناسی
  7. ریاضیات و فیزیک
  8. شیمی و داروسازی
  9. پزشکی
  10. محیط زیست
  11. مهندسی

 

 

بیشتر بخوانید:

چرا باید زبان آلمانی یاد بگیریم؟

معرفی بهترین کتاب ها برای یادگیری زبان آلمانی

معرفی تمامی آزمون های زبان آلمانی

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *