معرفی زبان رومانیایی (Romanian)، الفبا و راهنمای یادگیری

معرفی زبان رومانیایی

معرفی زبان رومانیایی (Romanian)، الفبا و راهنمای یادگیری

رومانیایی یک زبان منحصر به فرد و جذاب است. این یکی از زبان ‌های نادیده گرفته شده در جهان است. به لطف تاریخ غنی و طولانی آن، زبانی که امروزه در رومانی صحبت می کنند واقعاً بی نظیر است. کاربرد کنونی، تاریخچه و حقایق اساسی در مورد زبان رومانیایی را در اینجا کشف کنید.

 

رومانیایی یک زبان رومی است

مردم اغلب زبان رومانیایی را از فهرست زبان های رومی فراموش می کنند. فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و پرتغالی اعضای بسیار قابل توجه این خانواده هستند. اما، رومانیایی به همه اینها مرتبط است.

با وجود داشتن کلمه رومی Roman در نام خود، رومانیایی یک زبان رومی آشکار نیست. از نظر جغرافیایی توسط بالکان از سایرین جدا شده است و به لطف همسایگان اسلاوی خود، تأثیر قابل توجهی از اسلاوها دارد.

داکو-رومانیایی نوعی رومانیایی است که ما امروز می شناسیم. این بخشی از شاخه رومی شرقی است. از نظر زبانی (و جغرافیایی)، نزدیک ترین زبان رومی به رومانیایی ایتالیایی است. بر اساس Ethnologue، این دو زبان 7۷ درصد شباهت واژگانی دارند. این خیلی زیاد به نظر می رسد، اما بین زبان های اصلی، در واقع چندان چشمگیر نیست.

معرفی زبان رومانیایی

نگاهی کلی به زبان رومانیایی

24 میلیون نفر زبان بومی شان رومانیایی است و تقریباً 4 میلیون نفر زبان رومانیایی را به عنوان زبان دوم خود صحبت می کنند. رومانیایی زبان رسمی رومانی و مولداوی است. در رومانی، 93 درصد از مردم رومانیایی را به عنوان زبان اول خود صحبت می کنند.

در مولداوی، زبان رسمی در واقع مولداوی است. اما، مولداوی و رومانیایی یک زبان است. شکل نوشتاری هم همینطور است. اما قطعاً تفاوت لهجه بین دو کشور وجود دارد. با این حال، اگر کسی بگوید مولداوی صحبت می کند، در واقع منظورش رومانیایی است.

کشورهای دیگر با تعداد قابل توجهی رومانیایی زبان عبارتند از ترانس نیستریا، صربستان، اوکراین، مجارستان، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، روسیه، اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و کانادا. 2.5 میلیون در مولداوی، 177000 در ترانس نیستریا، 1.1 میلیون در ایتالیا، 800000 در اسپانیا و 327000 در اوکراین.

 

لهجه های زبان رومانیایی

بر اساس Ethnologue، پنج گویش رومانیایی متمایز وجود دارد. اینها متقابلا قابل درک هستند و فقط لهجه یک منطقه را منعکس می کنند.

۱. Banat

از منطقه بنات

۲. Bayash

این گویش توسط کولی ها صحبت می شود.

۳. Moldavian

این گویش رومانیایی به ویژه در زمان اتحاد جماهیر شوروی تحت تأثیر روسی قرار گرفت. الفبای سیریلیک تا سال 1989 استفاده می شد. این گویش اغلب مولداوی نامیده می شود.

۴. Muntenian

از ناحیه والاچیا

۵. Transylvanian

از ناحیه ترانسیلوانیا

معرفی زبان رومانیایی

تاریخچه زبان رومانیایی

قبل از اینکه رومیان این سرزمین را فتح کنند، مردم داکی در منطقه ای که رومانی امروزی است زندگی می کردند. هنگامی که رومی ها در سال 106 پس از میلاد بر داکی ها پیشی گرفتند، زبان لاتین خود را به زور به آنها تحمیل کردند.

جالب اینجاست که داکی ها به سرعت لاتین را پذیرفتند و حتی پس از خروج رومی ها، زبان آن ها لاتین باقی ماند. از این لاتین، پروتو رومانیایی در قرن نهم متولد شد.

در آن زمان منطقه ای که مربوط به رومانی مدرن، مولداوی و بخش هایی از بلغارستان، صربستان، مجارستان، لهستان، اسلواکی و اوکراین است، به نام داچیا شناخته می شد. این استان تبدیل به استانی از امپراتوری روم شد که به نام داچیا ترایانا شناخته می شود.

رومانیایی تعدادی از ویژگی های لاتین را حفظ می کند، مانند موارد اسمی، که از دیگر زبان های رومی ناپدید شده اند. همچنین حاوی کلماتی از زبان‌های اسلاوی اطراف، از فرانسوی، اسلاو کلیسای قدیمی، آلمانی، یونانی و ترکی و همچنین از زبان داکیا، زبان هندواروپایی منقرض شده ‌ای است که تا حدود قرن هفتم پس از میلاد در داچیا صحبت می ‌شد.

 

تأثیر اسلاوها بر رومانیایی

به لطف جغرافیای آن، رومانیایی همیشه با زبان های اسلاوی احاطه شده بود. رومانیایی بخشی از Sprachbund بالکان است. این مجموعه ای از زبان در بالکان است که بر یکدیگر تأثیر گذاشته اند. اینها شامل زبان های مختلف اسلاوی، یونانی و البته رومانیایی می شود.

تأثیر اسلاوها بر رومانیایی در تلفظ و واژگان رومانیایی مدرن آشکارتر است. اما مقداری دستور زبان اسلاوی نیز باقی ماند. یعنی اسلاوی کلیسای قدیمی بیشترین تأثیر را بر فرهنگ و زبان رومانی داشت. زندگی اداری و مذهبی هر دو در اسلاوی کلیسای قدیمی تا قرن شانزدهم پیشرو بود.

متأسفانه، شواهد مکتوب زیادی از ظاهر رومانیایی قبل از قرن شانزدهم وجود ندارد. نامه Neacsu از 1521 اولین متن در نوع خود است. این به خط سیریلیک نوشته شده است، که گواه دیگری از تأثیر اسلاوها بر زبان رومانیایی است. در واقع خط سیریلیک تا قرن نوزدهم به عنوان سیستم نوشتاری اولیه رومانیایی استفاده می شد.

 

دوره مدرن در تاریخ زبان رومانیایی

از قرن نوزدهم، زبان شناسان رومانیایی می خواستند رومانیایی را دوباره لاتینی کنند. بزرگترین قدم برای این کار، معرفی حروف لاتین بود. بنابراین، به تدریج، رومانیایی ها شروع به استفاده از همان حروفی کردند که ما از الفبای انگلیسی می شناسیم. با برخی تغییرات برای تلفظ، الفبای رومانیایی هنوز بسیار قابل تشخیص است.

جنبش لاتینی سازی مجدد نیز سعی کرد واژگان غیر رومی را پشت سر بگذارد. آنها واژگان را از کلمات ایتالیایی و فرانسوی استخراج کردند. بنابراین، واژگان مدرن رومانیایی به ویژه از این دو زبان تأثیر زیادی دارد.

پس از استقلال رومانی در سال 1878، رومانیایی زبان رسمی آن شد. از طریق تغییر مرزهای مختلف به رومانی در قرن بیستم، این زبان دست نخورده باقی ماند.

 

زبان رومانیایی چگونه است؟

امروزه زبان رومانیایی به طور کامل به خط لاتین نوشته می شود. از آنجایی که این یک زبان رومی است، شباهت های زیادی به ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی دارد. اما، در رومانیایی نیز اشاره ای به اسلاوی وجود دارد. جالب اینجاست که زبان رومانیایی در دستور زبان خود مقدار زیادی از لاتین اصلی را حفظ کرده است. بنابراین، حداقل می توان گفت، رومانیایی یک زبان بی نظیر است،

معرفی زبان رومانیایی

سیستم نوشتاری و الفبای زبان رومانیایی

تا قرن نوزدهم، رومانیایی به خط سیریلیک نوشته می شد. پس از معرفی حروف لاتین، تغییر در نوشتار رومانیایی به تدریج انجام شد. در رومانی، این کمی سریع تر بود. تا اینکه در سال 1989 سیستم نوشتاری رسمی از خط سیریلیک در مولداوی تغییر کرد.

زبان آموزان همیشه از اینکه الفبای رومانیایی امروزه از حروف لاتین استفاده می کند خوشحال هستند. این امر یادگیری زبان رومانیایی را بسیار آسان تر می کند.

الفبای رومانیایی 31 حرف دارد. هر گونه تغییر در حروف مورد استفاده در زبان انگلیسی نشان دهنده تفاوت در تلفظ است.

E e D d C c B b Ȃ ȃ Ă ă A a
K k J j Ȋ ȋ I i H h G g F f
R r Q q P p O o N n M m L l
W w V v U u Ț ț T t Ş ş S s
Z z Y y X x

 

واژگان زبان رومانیایی

اکثر کلمات رومانیایی از ریشه لاتین یا رومی می آیند. برخی می گویند تا 72 درصد از کلمات رومانیایی ریشه لاتین دارند. و حدود 10 تا 15 درصد از واژگان رومانیایی از زبان اسلاو می آید. هر دوی این ارقام از بررسی 2500 کلمه رایج در زبان رومانیایی به دست آمده است.

سریع ترین راه برای یادگیری واژگان زبان رومانیایی تمرکز بر رایج ترین کلمات است. مهم تر از همه، یادگیری 2500 کلمه و عبارت پرکاربرد می تواند به شما واژگان کافی برای تسلط بر زبان رومانیایی را بدهد. این چیزی است که مردم محلی رومانیایی از آن استفاده می کنند، بنابراین نیازی نیست که مطالعات شما از آن فراتر رود. برای شروع، در اینجا چند کلمه رایج رومانیایی وجود دارد که هر مسافری باید بداند:

سلام Bună ziua
خداحافظ La revedere
لطفا Vă rog
متشکرم Mulțumesc
ببخشید Scuză-mă
از دیدن تان خوشبختم Încântat de cunoştiinţă
صبح بخیر Bună dimineaţa
بعد از ظهر بخیر Bună ziua
عصر بخیر Bună seara
شب بخیر Noapte bună
حالتون چطور است؟ Ce faci?
خواهش می کنم Eşti binevenit(ă)
اسم تون چیه؟ Cum te numeşti?
اسم من …. Mă numesc…
اهل کجا هستید؟ De unde eşti?
متاسفم Îmi pare rău
بله Da
نه Nu
مرد Om
زن Femeie
یک Unu
دو Doi
سه Trei
چهار Patru
پنج Cinci
شش Şase
هفت Şapte
هشت Opt
نه Nouă
ده Zece

 

آیا واژگان رومانیایی جنسیت دارند؟

سایر زبان های رومی، مانند فرانسوی و ایتالیایی، همگی دو جنسیت دارند: مذکر و مؤنث. این جنسیت ها تعیین می کنند که یک اسم، صفت، اشیا و ضمیر چگونه در یک جمله به نظر می رسد.

اما، رومانیایی به جای دو جنسیت، سه جنسیت دارد: مذکر، مؤنث و خنثی. بنابراین، زبان آموزان رومانیایی باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

 

آیا یادگیری زبان رومانیایی سخت است؟

یادگیری زبان رومانیایی برای افراد بومی انگلیسی زبان نسبتا آسان است. این تا حد زیادی به دلیل نزدیکی زبان انگلیسی و سایر زبان‌ های رومی در تاریخ است.

به گفته موسسه خدمات خارجی ایالات متحده، یادگیری زبان رومانیایی تا 600 ساعت طول می کشد. این بدان معناست که زبان رومانیایی یکی از آسان‌ ترین زبان ‌ها برای یادگیری است. درست مانند زبان آموزان فرانسوی یا ایتالیایی، کسانی که رومانیایی را مطالعه می کنند به سرعت به تسلط خواهند رسید.

 

آیا زبان رومانیایی ارزش یادگیری را دارد؟

دلایل بی شماری وجود دارد که چرا باید زبان رومانیایی را یاد بگیرید. به عنوان مثال، شما می توانید فرصت های شغلی خود را افزایش دهید، در خارج از کشور تحصیل کنید، و سلامت مغز خود را با صحبت کردن به زبان رومانیایی روان بهبود بخشید.

زبان رومانیایی همچنین می تواند امکان یادگیری بیشتر زبان رومی یا اسلاوی را افزایش دهد. به لطف تاریخ منحصر به فرد خود، زبان رومانیایی یک نقطه شروع عالی برای هر دو است.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

سخت ترین زبان دنیا ( ۱۰ زبان سخت دنیا )

معرفی زبان بلاروسی، تاریخچه و الفبا

معرفی زبان بلغاری، تاریخچه و الفبا

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *