کتاب زبان انگلیسی برای مبتدیان

کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان

یکی از اصلی ترین دغدغه های زبان آموزان مخصوصا افراد مبتدی در رابطه با یادگیری زبان انگلیسی این است که از کجا شروع کنیم؟ و بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی برای بزرگسالان و کودکان چیست؟

برای یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان آموز مبتدی استفاده از کتاب آموزش زبان انگلیسی مبتدی مناسب بسیار مهم می باشد و می تواند براحتی به زبان آموزان کمک کند تا با زبان انگلیسی به خوبی ارتباط برقرار کرده و یادگیری زبان انگلیسی از پایه را به درستی آغاز نمایند.

البته آموزش زبان انگلیسی برای افراد مبتدی بهتر است با کلاس زبان انگلیسی شروع شود تا راحت تر و به صورت اصولی این زبان را آموزش ببینند. در ادامه می خواهیم به معرفی بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان بپردازیم تا شما را در این مسیر بهتر راهنمایی نماییم.

 

برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

حال که شما تصمیم گرفته اید که برای بهبود زبان انگلیسی خود قدمی بردارید، بایستی برنامه ای دقیق و منظم متناسب با نیازتان فراهم کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن، به نتیجه مطلوب برسید. بنابراین اولین قدم برای یادگیری زبان انگلیسی داشتن یک برنامه ی اصولی و صحیح است. برای شروع یادگیری زبان انگلیسی بایستی به چند فاکتور اولیه توجه کنید تا بتوانید برنامه ای مناسب برای خود طراحی کنید. با توجه به اینکه همه ما در مدرسه درس زبان انگلیسی داشته ایم، پس اطلاعاتی کمی در مورد زبان داریم و کاملا تازه کار نیستیم. اما همه افراد مانند یکدیگر نیستند و درک هر شخص مبتدی از زبان انگلیسی متفاوت است. بنابراین اولین فاکتور در رابطه با طراحی یک برنامه، مشخص کردن سطح زبان انگلیسی تان است. برای این کار می توانید در موسسات مختلف به صورت آنلاین یا حضوری تعیین سطح شوید.

که این آزمون اصولا شفاهی و رایگان است پس استرس نداشته باشید. بدین صورت تا حدودی از سطح خود آگاه می شوید. آموزشگاه زبان دهخدا یکی از بهترین مراکز برای تعیین سطح است که با اطمینان از صحت عملکرد می توانید به آن مراجعه کنید.

نکته مهم بعدی هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی است. چرا می خواهید زبان یاد بگیرید؟ دلایل زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد از جمله: مهاجرت، بورسیه تحصیلی، سفر به خارج از کشور، شرایط شغلی شما ( مهمانداری، تجارت، هتل داری، گردشگری و…) و غیره. پاسخ به این سوال باعث روشن شدن مسیر آموزش و یادگیری و همچنین انتخاب کتاب و دوره مناسب می شود.

فاکتور بعدی شرایط زمانی شماست. اگر می خواهید زبان انگلیسی را در خانه و به صورت خود خوان یاد بگیرید و با کتاب اموزش زبان انگلیسی در خانه به یادگیری بپردازید، باید زمان های آزاد خود را مشخص کرده تا همیشه در ساعاتی مشخص زبان انگلیسی را تمرین کنید. بدین ترتیب ذهن شما منسجم تر می شود و به یک روال همیشگی عادت می کنید. موضوع مهم بعدی انتخاب منابع درست متناسب با سطح و سن شماست. سن شما نیز مهم است زیرا که ممکن است سطح شما بسیار مبتدی باشد اما کتاب مخصوص کودکان برای شما مناسب نیست و موضوعات آن ها برای شما کسل کننده و خیلی ساده به نظر می آید. در نتیجه اگر بزرگسال هستید باید کتاب آموزش زبان انگلیسی مبتدی برای بزرگسالان را برای یادگیری انتخاب کنید.

امروزه منابع و روش های بسیار متعددی برای یادگیری زبان انگلیسی در دسترس هستند، از جمله: یادگیری زبان انگلیسی با فیلم، سریال، انیمیشن، پادکست، آهنگ و ترانه، بازی های ویدئویی، نرم افزار های آموزش زبان انگلیسی و …. که با توجه به زمان و علایقی که دارید می توانید از آن ها استفاده کنید. اما در هر صورت شما به کتاب زبان انگلیسی به عنوان یک منبع کامل نیاز دارید. به طور کلی هر چقدر هم که منابع و ابزار آموزشی تنوع زیادی پیدا کرده باشند، باز هم استفاده از یک کتاب ضروری به حساب می آید. به طور خلاصه سایر ابزار آموزش زبان انگلیسی بایستی در کنار اتکا به یک کتاب استفاده شوند. نبود کتاب موجب پراکندگی مطالب می شود، همچنین ابزارهای آموزشی عموما به طور اختصاصی روی یک یا دو مهارت اصلی زبان انگلیسی کار می کنند. در صورتی که کتاب های آموزش زبان انگلیسی بر روی هر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی صحبت کردن speaking، گوش کردن listening، نوشتن writing و خواندن reading در کنار هم تاکید می کنند.

در اینجا شش ایده و نکته کلی برای کمک به مبتدیان برای یادگیری سریع زبان انگلیسی آورده شده است:

 

1. هر روز به جملاتی به زبان انگلیسی گوش دهید

یادگیری زبان انگلیسی محدود به مکان یا زمان خاصی نیست، در واقع فرق نمی کند شما کجا باشید، تنها با استفاده از فایل های صوتی متنوع می توانید به زبان انگلیشی گوش دهید و مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. به عنوان مثال می توانید به رادیوی انگلیسی گوش دهید، کتاب های صوتی تهیه کنید، صدای تلوزیون را بلند کنید و به کار های روزمره تان برسید، به پادکست های کوتاه و مفید گوش دهید و حتی از شنیدن یک موسیقی زبان انگلیسی لذت ببرید.

 

خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم : یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ و ترانه

 

2. یک دوست انگلیسی خارجی پیدا کنید

در دنیای ارتباطات امروز، برقراری ارتباط با افرادی از سرتاسر دنیا کار عجیب و غیر ممکنی به نظر نمی رسد. کافیست به اینترنت دسترسی داشته باشید تا با زبان آموزان دیگری از کل دنیا ارتباط برقرار کنید و با یکدیگر مکالمات انگلیسی تمرین کنید. به این ترتیب اعتماد به نفس تان در صحبت کردن افزایش پیدا می کند. برای این منظور وبسایت ها و نرم افزار های مختلفی مربوط به یافتن پارتنر برای انگلیسی صحبت کردن وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا با افراد بومی زبان صحبت کنید و از اشتباهات گفتاری خود مطلع شوید.

البته به خاطر داشته باشید که همیشه موضوع مکالمات خود را تنظیم کنید تا هدفمند صحبت کنید.

جملات خود را از قبل تمرین کنید تا با اعتماد به نفس بیشتری مکالمه کنید.

برای پیدا کردن موضوع و نحوه ی مکالمه از کتابهای درسی مخصوص مبتدیان استفاده کنید.

 

3. به مطالعه کتاب های داستان انگلیسی بپردازید

بهتر است برای شروع از کتاب های کودکان استفاده کنید.

کتاب هاب داستان سطح بندی شده ی آکسفورد را امتحان کنید.

هر چیزی که به چشم تان خورد را بخوانید مثلا تبلیغات، علائم و تابلو ها را بخوانید.

 

4- واژگان جدید را در دفترچه ای یادداشت کنید

همیشه یک دفترچه ی کوچک همراه خود داشته باشید تا اگر کلمه یا عبارت جدیدی به چشم تان خورد آن را یادداشت کرده و در مواقعی که مجبورید منتظر بمانید مثلا زمانی که در مترو هستید یا در اتاق انتظار در مطب دکتر نشسته اید بتوانید از وقت خود به خوبی استفاده کنید. برای یادگیری لغات جدید حتما برای آن ها مثال بزنید و در یک جمله آن ها را به خاطر بسپارید زیرا که مانگاری این روش بیشتر است.

 

5- خاطرات روزانه خود را به انگلیسی بنویسید

ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد اما ایرادی ندارد شما می توانید. با جملات ساده و کوتاه شروع کنید.

حتی می توانید جملاتی که تازه یاد گرفته اید را بنویسید:

حال شما چطور است؟

امروز هوا چطور است؟

امروز چه کاری انجام دادی؟

 

6. به یک کشور انگلیسی زبان مسافرت کنید

هر چند ممکن است این راه برای بسیاری از افراد امکان پذیر نباشد اما روشی فوق العاده برای تقویت زبان انگلیسی است.

بدین صورت شما برای برقراری ارتباط مجبور به استفاده از زبان انگلیسی می شوید و انگلیسی را سریعتر یاد می گیرید.

با شیوه ی تلفظ و لهجه ی افراد بومی آشنا می شوید. حتی فقط می توانید به مکالمات آن ها گوش دهید.

این راه کار ها برای تمام زبان آموزان چه افراد مبتدی و چه حتی پیشرفته بسیار کارآمد و موثر هستند. همان طور که ذکر شده یکی از فاکتور های مهم برای برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی، انتخاب منبع یا کتاب آموزشی است.

 

مواردی که قبل از خرید کتاب انگلیسی برای مبتدیان باید در نظر گرفته شود

نکته ای مهم در رابطه با انتخاب کتاب برای مبتدیان این است که حتما از کتاب های بروز و جدید استفاده کنید. منابع قدیمی را کنار بگذارید و با متدها و موضوعات جذاب کتاب های جدید همگام شوید تا از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرید و همچنین اطلاعات عمومی خود را بهبود بخشید. علاوه بر اینکه که کتاب آموزش زبان باید با سطح شما تناسب داشته باشد بایستی نیازهای زبانی شما که مرتبط به هدف تان است را برطرف کند. به این معنی که، کتاب متناسب با هدف شما باشد مثلا، آیا برای سفر به یک کشور انگلیسی زبان آماده می شوید (کتاب مکالمه انگلیسی برای مبتدیان)، یا ورود به دانشگاه های خارج از کشور و یا به زبان انگلیسی در حیطه کاری خود نیاز دارید؟ (کتاب آموزش زبان انگلیسی تجارت)

برای آگاهی از کتاب و دوره های ویژه مشاغل ( انگلیسی برای مهندسان، تجارت، پزشکان، پرستاران، صنعت و گردشگری و…) به این لینک مراجعه کنید.

 

بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان

کتاب زبان انگلیسی American English File ( AEF )

کتاب های امریکن انگلیش فایل American English File ( AEF ) یک مجموعه شش سطحی از مبتدی تا پیشرفته ( starter تا advanced ) است که در انتشارات آکسفورد به چاپ رسیده است. این کتاب برای بزرگسالان طراحی شده است. مجموعه کتاب های امریکن انگلیش فایل از جمله کتاب های آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته به صورت جذاب با متدهای بروز به آموزش اصولی زبان انگلیسی می پردازد.

افراد مبتدی باید از کتاب استارتر شروع به یادگیری این زبان نمایند. این کتاب یک کتاب آموزش مکالمه زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته نیز می باشد و  هر چقدر سطح زبان آموزان بالاتر می رود سهم مهارت مکالمه یا اسپیکینگ در کتاب برای بکارگیری موضوعات آموزش داده شده بیشتر می شود.

اگر برای آزمون آیلتس یا تافل می خواهید آماده شوید و یا می خواهید به صورت کامل و اصولی زبان انگلیسی را آموزش ببینید استفاده از این کتاب بسیار مفید و کاربردی می باشد. در موسسه دهخدا نیز این کتاب در دوره های جامع زبان انگلیسی تدریس می شود.

 

کتاب آموزش زبان انگلیسی از صفر English for Everyone Course Book: Level 1 Beginner”

کتاب آموزشی انگلیسی برای همه: اولین سطح این کتاب برای افراد مبتدی بسیار مفید است و می توان از آن به عنوان یک منبع کامل خودآموزی استفاده کرد.
این کتاب برای مبتدی ها تمامی مباحث اساسی زبان انگلیسی مانند محل کار، واژگان خانه داری، فعالیت های مخصوص به اوقات فراغت و فعالیت های روزانه را پوشش می دهد. این کتاب دارای طیف گسترده ای از فعالیت ها است که باعث بهبود تمام مهارت های مهم زبان از جمله صحبت کردن اسپیکینگ، گوش دادن لیسنینگ، خواندن ریدینگ و نوشتن رایتینگ می شود.

 

کتاب انگلیسی “Cutting Edge: Elementary”

Cutting Edge این کتاب گزینه خوبی برای افراد مبتدی در زبان انگلیسی است. این کتاب به 12 درس تقسیم شده است و شامل فعالیت های گفتاری مفید، تمرین های تصویری و فایل های صوتی است. تمامی مطالب و فعالیت های این مجموعه روی مسائل فرهنگی و موضوعات جالب جهانی متمرکز است. نکته جالب در مورد کتاب های Cutting Edge وبسایت و فضای آنلاین آن به نام MyEnglishLab است. MyEnglishLab شامل ویدیو ها، محتوای صوتی و تمرین های اضافی است که برای کسانی که به دنبال تمرین مهارت های گفتاری و شیوه ی تلفظ صحیح هستند، بسیار مفید است.

 

کتاب مقدماتی زبان انگلیسی “Practice Makes Perfect: Basic English”

Practice Makes Perfect یک کتاب زبان انگلیسی بسیار تعاملی است که بیشتر شبیه به یک کتاب کار است. این کتاب شامل 53 درس کوتاه و فعالیت های عملی متفاوت و زیاد است. درس های این کتاب شامل موضوعاتی از جمله زمان افعال، صفات ملکی، حروف اضافه، اشکال منفی و موارد بسیار دیگری است. بدین ترتیب زبان آموزان در حین درس بیش از حد خسته نمی شوند و هر درس فقط بر روی یک مفهوم گرامری تمرکز کرده است. این کتاب شامل 40 تمرین تلفظ صوتی و فعالیت های گفتاری است.

 

کتاب زبان “English Made Easy: Volume One”

English Made Easy این مجموعه از کتاب های زبان انگلیسی مناسب برای زبان آموزانی است که با ویژگی های بصری راحت تر یاد می گیرند و به خاطر می سپارند. هر کتاب شامل تصاویر زیادی برای درک بیشتر است. در پایان هر درس، یک فعالیت ریدینگ به صورت داستانی وجود دارد که دربرگیرنده ی تمام واژگان و مفاهیم گرامری تازه آموخته شده است. بدین ترتیب تمام مطالب جدید آموخته شده در قالب یک داستان مرور و تکرار می شود.

 

کتاب های تقویت گرامر زبان انگلیسی برای مبتدیان

“Oxford English Grammar Course”

کتاب های دستور زبان انگلیسی آکسفورد شامل سه جلد است که به سطوح پایه، متوسط و پیشرفته تقسیم شده اند. این مجموعه از کتاب های آموزشی گرامر مناسب برای بهبود و تقویت صحبت کردن speaking، نوشتن writing و خواندن reading هستند. این کتاب ها از توضیحات کوتاه و به دنبال آن مثالهای واقعی زیادی استفاده می کنند و پر از تصاویر جذاب و گیرا برای آموزش به صورت بصری هستند.

 

“Clear Grammar”

این سری از کتاب های گرامر شامل چهار جلد است و توسط انتشارات دانشگاه میشیگان منتشر شده است. هدف این مجموعه تمرکز بر نحوه ی کاربرد واژگان و افزایش مهارت های نوشتاری، گفتاری و خواندن و همچنین تقویت دستور زبان انگلیسی است. همچنین این کتاب ها دارای وب سایتی همراه برای انجام فعالیت های اضافی هستند.

 

“ESL Grammar”

مجموعه کتاب های”ESL Grammar” بیشتر برای زبان آموزان پیشرفته و سطح بالا مناسب است. روند آموزش در این کتاب ها با دروس سطح متوسط شروع می شود و با دروس پیشرفته و پیچیده به پایان می رسد. شیوه ی آموزش در این کتاب ها به این صورت است که ارائه دروس ساده و کوتاه هستند اما تمرینات گسترده ای وجود دارند تا بتوانید از طریق تمرین یاد بگیرید. علاوه بر این کتاب های گرامر ESL دارای یک سی دی و بازی های ساخت واژگان است.

 

بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی تجارت

“New International Business English”

این کتاب برای تقویت مهارت های ارتباطی به زبان انگلیسی برای اهداف تجاری بسیار مناسب است. البته مجموعه New International Business Business برای زبان آموزان سطح متوسط به بالا که می خواهند عبارات و اصطلاحات زبان انگلیسی در محل کار را یاد بگیرند، طراحی شده است.

 

ESL Business English

کتاب های ESL Business English به عنوان یک راهنمای کامل برای برقراری ارتباطات تجارت به زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد. این مجموعه توسط لوکاس برنز نوشته شده است و این سری شامل فعالیت های مهم و اساسی در تجارت مانند شیوه ی نامه نگاری، نوشتن ایمیل های اداری، مکالمه های تلفن، سخنرانی در جلسات و کنفرانس دادن است. همچنین واژگان کلیدی مهم همانند واژگان مربوط به پول و بانکداری، بازاریابی، ساختار شرکت و گفت و گو های اداری مابین همکاران و بسیاری دیگر است.

 

کتاب لیسنینگ برای مبتدی Tactics for Listening

یکی از بهترین کتاب های تقویت مهارت لیسنینگ کتاب ۳ سطحی tactics for listening است که به تمرین های طبقه بندی شده و هدفمند در موضوعات مختلف و بیان نکات کلیدی به شما کمک می کند تا مهارت لیسنینگ خود را به صورت شگفت انگیزی بهبود بخشید.

این کتاب در سطح مبتدی دارای جملات ساده انگلیسی برای مبتدیان و همچنین مکالمه ساده انگلیسی برای مبتدیان می باشد که برای شروع تقویت مهارت لیسنینگ زبان آموزان بسیار مفید و کاربردی می باشد.

 

نمونه کتاب مناسب افراد دانشگاهی

Cambridge Academic English

این مجموعه بسیار برای زبان آموزان با سطوح متوسط و پیشرفته کاربردی است و هر کتاب دشوارتر از کتاب های قبلی است. این کتاب ها، زبان آموزانی دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در سایر کشور های خارجی را دارند هدف قرار داده است و طیف وسیعی از رشته های مختلف دانشگاهی را در بر می گیرد.
این کتاب ها دارای فایل های صوتی و تصویری از مثال های مختلف کاربردی مانند سخنرانی ها، سمینارها و مصاحبه های دانشجویی است.
فعالیت های کتاب برای تقویت مهارت گوش دادن لیسنینگ، مهارت بحث و گفت و گو، ارائه نظرات و مقاله نویسی به زبان انگلیسی هستند.

 

سخن آخر

در نهایت یادگیری زبان انگلیسی به صبر و تمرین فراوان نیاز دارد. برای رسیدن به هدف خود نباید از تلاش و تمرین کردن دست بردارید زیرا زبان انگلیسی کاملا فرار است و در صورتی که برای مدتی مرور نشود، بسیاری از مطالب را به راحتی فراموش خواهید کرد. از این رو باید با یک برنامه مشخص و براساس هدفی که دارید کتاب مناسب را انتخاب کرده و شروع به یادگیری نمایید. شرکت در کلاس زبان نیز برای سرعت بخشیدن به یادگیری بسیار کمک کننده می باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی کتاب داستان انگلیسی سطح مبتدی

بهترین کتاب های گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

بهترین رمان های انگلیسی برای یادگیری زبان

4.9/5 - (20 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *