کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟

کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟

اهمیت زبان انگلیسی در ایران

یادگیری زبان انگلیسی به واسطه اهمیت آن در سطح بین الملل، تبدیل به امری ضروری شده است و به واسطه آن می توان با فرهنگ بسیاری از نقاط دنیا آشنا شد. زبان می تواند پل ارتباطی بین افراد با کشور های دیگر باشد. همچنین به دلیل کاربرد زبان انگلیسی در بسیاری از امور، برای بسیاری از افراد در ایران تبدیل به یک فرصت شغلی می شود و می توانند با استفاده از خلاقیت و مهارت خود، درآمد مناسبی را کسب کنند. بسیاری از افراد با استفاده از کلاس زبان و آموزشگاه ها، به یادگیری زبان انگلیسی می پردازند و می توانند خود را برای مهاجرت آماده کنند و همچنین امور شخصی خود را با استفاده از دانش زبانی خود انجام دهند. بسیاری از افراد هم به دلایل مختلف تصمیم می گیرند تا به تحصیل در رشته ی زبان انگلیسی در دانشگاه ها مشغول شوند که در ابتدا با این پرسش مهم روبرو می شوند : ” کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟ ”

قبل از هر چیزی باید این نکته را توجه داشته باشید که هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ آیا شما مناسب تحصیل این رشته در دانشگاه هستید؟ آیا کلاس زبان برای شما گزینه ی بهتری نمی باشد؟ در ادامه ی این مقاله به شما کمک می کنیم تا با توجه به هدف خود، راحت تر در این مورد تصمیم بگیرید و در صورتی که بخواهید در دانشگاه این رشته را بخوانید، کدام گرایش زبان انگلیسی را در دانشگاه انتخاب کنید.

 

دانشگاه یا کلاس زبان؟

هدف شما از تحصیل این رشته در دانشگاه چیست ؟ چرا دانشگاه را انتخاب کرده اید ؟

کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟

وقتی که در دانشگاه شروع به تحصیل رشته زبان انگلیسی می کنید، باید از قبل به سطح مورد نیازی از این زبان رسیده باشید و اگر فقط به خاطر یادگیری زبان انگلیسی می خواهید این رشته را بخوانید، باید تصمیم خود را عوض کنید و کلاس زبان را انتخاب کنید؛ چرا که در دانشگاه به مشکل می خورید و بدانید که در دانشگاه ها زبان انگلیسی به شما آموزش داده نمی شود. در آموزشگاه زبان شما قادر هستید تا مشکلات گرامری خود را رفع کنید و زبان انگلیسی را به صورت کاربردی و اصولی یاد بگیرید و مکالمه ی خود را تقویت کنید و اگر قصد مهاجرت دارید، برای گرفتن نمره مورد نیاز در آزمون های معتبر بین المللی مانند آیلتس ( IELTS ) و … لازم است که دوره های مربوطه را در آموزشگاه زبان بگذرانید. موسسه زبان دهخدا با تجربه چندین ساله موفق در امر آموزش زبان انگلیسی از سطوح پایه و پیشرفته در همه ی سنین، گزینه مناسبی برای شما می باشد و برای هر آزمون بین المللی، می توانید دوره مربوطه را با بهترین کیفیت و بازدهی شرکت کنید. حال به بررسی رشته زبان انگلیسی و گرایش های آن در دانشگاه می پردازیم.

 

شرایط ورود به رشته زبان انگلیسی در دانشگاه و تحصیل آن

اگر هدف شما از تحصیل این رشته پیدا کردن شغل و کسب درآمد می باشد و می خواهید به صورت تخصصی در این حرفه فعالیت کنید، تحصیل در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه گزینه مناسب برای شما می باشد. لازمه این امر این است که شما به سطح قابل قبولی از زبان انگلیسی رسیده باشید تا در دانشگاه به مشکل نخورید و به جای تقویت مهارت های لازم برای شغل مورد نظر، در به در دنبال تقویت زبان انگلیسی خود نباشید. وقتی که سطح زبان انگلیسی تان به نسبت خوب و قابل قبول باشد، می توانید در کنکور زبان تخصصی شرکت کنید و هر چقدر رتبه بهتری کسب کنید، در دانشگاه های معتبرتری مشغول به تحصیل می شوید و از مشورت اساتید در طول مدت تحصیل تان بهره مند می شوید.

از مزیت های تحصیل این رشته و داشتن مدرک دانشگاهی این می باشد که وقتی بخواهید در شغلی مشغول به کار شوید، باعث می شود تا نسبت به رقبا رسمیت بیشتری در استخدام داشته باشید و مهارت های لازم برای شغل مربوطه را کسب کرده باشید. اگر در کنار زبان انگلیسی، بتوانید به زبان دیگری هم مسلط باشید، شانس شما در مقابل رقبا بسیار بالا می رود .

حال بسته به هدف شغلی و علاقه تان، باید گرایش مربوطه را برای شروع تحصیل انتخاب کنید. این رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارای سه گرایش ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی یا تیچینگ می باشد.

 

1- معرفی گرایش ادبیات زبان انگلیسی

این گرایش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. در این گرایش، شما با دنیای زبان و ادبیات انگلیسی آشنا می شوید و در کلاس های دانشگاه به بررسی گسترده انواع موضوعات ادبی می پردازید و دانش و اطلاعات شما بسیار بالا می رود. بررسی و نقد آثار ادبی جهان در دوره های قدیم و میانه، دوره رنسانس، دوره مدرن، پست مدرن و غیره از دروس این گرایش می باشد. شما به عنوان دانشجوی این رشته باید در مورد موضوعات ادبی مختلف، در کلاس صحبت کنید و ارائه دهید.

 

دروس رشته ادبیات زبان انگلیسی در دانشگاه

آشنایی با مفاهیم ادبی و انواع نثر ، نحوه ی نگارش ، نامه نگاری ، اصطلاحات و تعبیرات زبان انگلیسی ، بیان شفاهی داستان ، مقاله نویسی ، آوا شناسی ، داستان کوتاه ، بررسی متون مطبوعاتی ، بررسی متون ادبی ، بررسی متون اسلامی ، زبان شناسی ، نمایشنامه ، رمان ، تاریخ ادبیات ، شعر انگلیسی ، نقد ادبی ، مکتب های ادبی ، روش تدریس زبان های خارجی ، آزمون سازی ، فنون و صناعات ادبی ، ترجمه مکاتبات و اسناد ، آشنایی با نویسندگان قرن بیستم و … از جمله دروسی هستند که در این گرایش فرا می گیرید. همچنین در این گرایش درسی تحت عنوان زبان دوم ( معمولا فرانسه یا آلمانی ) وجود دارد که مکالمات و قواعد ابتدایی را در مورد زبان دوم مورد نظر یاد می گیرید .

 

بازار کار رشته ادبیات زبان انگلیسی

دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی به واسطه اطلاعات و دانش بالایشان، تقریبا در بیشتر فرصت های شغلی می توانند مشغول به کار شوند؛ اما برای برخی از شغل ها لازم است که دوره های جداگانه ای را بگذرانند و مهارت های خاصی یاد بگیرند.

 

– نویسندگی و روزنامه نگاری

به دلیل آشنایی با نحوه نگارش و اطلاعات ادبی بالا و توانایی در تولید متون زیبا و تاثیر گذار، یکی از گزینه های پیش رو نویسندگی در زمینه های مختلف مثل رمان، داستان، متون خبری، روزنامه نگاری، تولید محتوا و غیره می باشد .

 

– تدریس زبان انگلیسی

دانشجویان این رشته به دلیل اطلاعات عمومی بالا در زمینه ادبیات زبان انگلیسی، می توانند مدرس های خوبی برای این زبان باشند و دانش خود را به شاگردان خود منتقل کنند. اما برای این شغل لازم است که در دوره های تربیت مدرس زبان (دوره TTC) که در موسسات زبان برگزار می شود شرکت کنند.

موسسه زبان دهخدا با برگزاری با کیفیت ترین و کاربردی ترین دوره تی تی سی توسط مدرسین مجرب ، شما را برای شغل تدریس زبان انگلیسی آماده می کند. بعد از گذراندن این دوره در آموزشگاه زبان دهخدا و قبولی در دمو، مدرک معتبر پایان دوره به شما اعطا می شود و در صورت داشتن شایستگی های لازم می توانید در همین موسسه و حتی موسسات دیگر، مشغول به کار تدریس شوید.

 

– مترجمی

در امر ترجمه، تنها دانش زبانی شما ملاک نمی باشد. برای ترجمه متون مختلف مانند متون فلسفی، متون ادبی، متون تخصصی و … لازم است که مترجم اطلاعات نسبی را در مورد آن موضوع داشته باشد و دانشجویان گرایش ادبیات انگلیسی به واسطه اطلاعات عمومی بالا، این ویژگی را دارا می باشند. این نکته مهم هم قابل ذکر است که خود ترجمه، فنون مخصوص به خود را دارد و قبل از شروع به کار ترجمه، باید مهارت ترجمه را به صورت حرفه ای کسب کنید و یا از یک دانشجوی رشته مترجمی در کار خود کمک بگیرید.

لازم به ذکر است که این رشته برای مهاجرت و ادامه تحصیل در رشته های ادبیات انگلیسی در خارج از کشور مناسب می باشد و به شما پیش زمینه های لازم برای تحصیل این رشته در مقاطع بالاتر را می آموزد.

کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟

2- معرفی گرایش مترجمی زبان انگلیسی

به دلیل اهمیت بالای ارتباط کشور ها با یک دیگر، ترجمه یکی از امور ضروری در دنیا می باشد. امر ترجمه در برقراری ارتباطات سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی بسیار کاربرد دارد و بدون وجود مترجم، هیچ کدام از این ارتباطات صورت نمی گیرد. این گرایش در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد  و در کلاس های دانشگاه با فنون ترجمه انواع متون با موضوعات مختلف آشنا می شوید. لازم به ذکر است که برای کار مترجمی، لازم است که شما به زبان فارسی خوب مسلط باشید تا متون فارسی را با بهترین نگارش و زیبا ترین لحن بنویسید.

 

ایا رشته مترجمی زبان انگلیسی سخت است

رشته مترجمی زبان همچون هر رشته دانشگاهی دیگر مطمئنا سختی های خود را دارد. شما برای اینکه یک مترجم زبان خوب شوید باید به زبان مقصد و مبدا به نسبت نوع ترجمه ای که می خواهید انجام دهید مسلط باشید و با تکنیک های ترجمه و انواع آن آشنا باشید. در نتیجه اگر زیاد اهل مطالعه و تحقیق و نوشتن نیستید این رشته می تواند مناسب شما نباشد و ممکن است شما را با سختی های زیادی روبرو نماید.

اما نکته مهم این است که بحث ترجمه به مرور و با کسب تجربه برای تان آسان خواهد شد و بسیاری از موارد شبیه به هم خواهد بود و شما بعد از مدتی براحتی و با سرعت بیشتر به ترجمه خواهید پرداخت. با توجه نظرات دانشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی از جمله رشته های سخت نمی باشد و تنها نیاز به تمرین و تمرکز دارد.

 

دروس رشته مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه

در دانشگاه ابتدا شما را با اصول ابتدایی و عمومی ترجمه آشنا می کنند و مهارت و فنون ترجمه ی انگلیسی به فارسی و ترجمه ی فارسی به انگلیسی را به شما می آموزند . رفته رفته مبحث ترجمه تخصصی تر می شود و شما با انواع متون و ترجمه ی آن ها آشنا می شوید و توانایی ترجمه تقریبا در همه ی موضوعات را کسب می کنید و در پایان می توانید تشخیص دهید که در ترجمه ی کدام موضوع مهارت بیشتری دارید . مباحثی که در رشته ی مترجمی زبان انگلیسی یاد می گیرید عبارتند از:
آشنایی با ادبیات معاصر ، اصول و روش ترجمه ، ترجمه انفرادی ، ترجمه پیشرفته ، ترجمه شفاهی ، آزمون سازی ، آواشناسی ، نگارش ، بیان شفاهی داستان ، انواع نثر ها ، زبان شناسی ، مقاله نویسی ، نامه نگاری ، روش تدریس زبان ، درآمدی بر ادبیات ، نمونه شعر های ساده ، اصطلاحات و تعبیرات ، ترجمه متون ادبی ، ترجمه متون سیاسی ، ترجمه متون مطبوعاتی ، ترجمه متون اسلامی ، ترجمه مکاتبات اسناد ، ترجمه نوار و فیلم و …

 

بازار کار رشته مترجمی زبان انگلیسی

تدریس زبان یکی از شغل های دانشجویان این رشته می باشد. لازمه ی این کار، سطح قابل قبول در زبان انگلیسی و آشنایی با فنون آموزش می باشد. شما برای این شغل باید در دوره های تربیت مدرس زبان انگلیسی – TTC در آموزشگاه های زبان شرکت کنید. موسسه زبان دهخدا با برگزاری این دوره به صورت کاملا کاربردی و با کیفیت، شما را برای تدریس زبان انگلیسی آماده می کند و با اعطای مدرک معتبر پایان دوره، با توجه به مهارت و عملکردتان می توانید یا در آموزشگاه دهخدا و یا در آموزشگاه های دیگر مشغول به تدریس شوید .

کار ترجمه عمده ترین و اصلی ترین شغل این گرایش می باشد. برای این امر لازم است که به زبان فارسی تسلط عالی داشته باشید و بتوانید به خوبی برای هر اصطلاح، معادل فارسی پیدا کنید. همچنین لازم است که در ترجمه ی هر موضوع خاص، اطلاعاتی در مورد آن موضوع داشته باشید . دانشجویان این رشته می توانند هم در حین تحصیل و هم بعد از تحصیل ، در یکی از شاخه های زیر مشغول به کار شوند:

  • ترجمه کتب و نویسندگی
  • ترجمه متون مختلف
  • ترجمه مدارک و پایان نامه ها
  • ترجمه فیلم و آهنگ
  • ترجمه ی شفاهی در امور مطبوعاتی و سیاسی
  • ترجمه ی خبر ها و کار در رسانه های خبری
  • کار در دارالترجمه ها و یا تاسیس دارالترجمه با توجه به قوانین مربوطه
  • استخدام به عنوان مترجم در شرکت هایی که با امور خارجی سر و کار دارند

شما می توانید در آژانس های هواپیمایی مشغول به کار شوید و در زمینه ی ارتباط با توریست ها فعالیت کنید. همچنین پس از گذراندن دوره راهنمای تور، می توانید به عنوان راهنمای تور ( tour guide ) فعالیت کنید که لازمه ی آن، کسب اطلاعات فراوان در مورد موضوعات تاریخی و گرفتن کارت مخصوص می باشد.

 

تفاوت رشته زبان و ادبیات انگلیسی با مترجمی

این دو رشته زبان انگلیسی در موارد پایه نقاط مشترک داشته اما در مجموع رشته زبان و ادبیات انگلیسی به بررسی قواعد زبان انگلیسی و متون ادبی زبان انگلیسی می پردازد اما در رشته مترجمی تمرکز اصلی بر روی ترجمه و یادگیری فنون ترجمه می باشد.

 

3- معرفی گرایش آموزش زبان انگلیسی

این گرایش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد و در مقطع کارشناسی، عموما با نام تربیت مدرس یا تیچینگ شناخته می شود. دانشجویان در این رشته، با فنون تدریس به خوبی آشنا می شوند و موانع یادگیری زبان انگلیسی و چالش های آن را به خوبی بررسی می کنند. آن ها در این گرایش با روانشناسی افراد در زمینه یادگیری زبان آشنا می شوند و در مورد چالش های آموزش زبان برای افراد مختلف، راه حل هایی را بررسی می کنند. دانشجویان گرایش آموزش زبان انگلیسی باید در امر آموزش زبان برای افراد مختلف صبور باشند و روحیه ای منعطف پذیر داشته باشند.

شاید این سوال برای شما نیز بوجود آمده باشد که آیا رشته آموزش زبان انگلیسی خوبه؟ که جواب این سوال را می توان اینطور داد که اگر به تدریس علاقه مند هستید و زبان انگلیسی را نیز دوست دارید این رشته برای تان مناسب می باشد.

 

تفاوت رشته زبان و ادبیات انگلیسی با آموزش زبان انگلیسی

همانطور که بیان شد رشته آموزش زبان انگلیسی که یکی از گرایش های رشته زبان انگلیسی است شما را برای تدریس یا تیچینگ آماده می کند و شما می توانید بعد از فارغ التحصیلی در این رشته به تدریس زبان و کار بر روی متدهای مختلف آموزش زبان انگلیسی بپردازید در حالی که رشته زبان و ادبیات زبان انگلیسی به بررسی ادبیات زبان انگلیسی، متون و تاریخچه و تحولات این زبان می پردازد.

 

دروس رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه

مباحث این گرایش عبارتند از :

دستور و نگارش ، فنون یادگیری ، آوا شناسی ، زبان شناسی ، روانشناسی تربیتی ، نگارش پیشرفته ، کاربرد اصطلاخات ، جامعه شناسی آموزش و پرورش ، آشنایی نسبی با ترجمه ، نامه نگاری ، بیان شفاهی داستان ، واژه شناسی ، درآمدی بر ادبیات ، زبان شناسی مقابله ای و تجزیه و تحلیل خطاها ، اصول و فلسفه آموزش و پرورش ، مقاله نویسی ، روش های تدریس زبان انگلیسی ، تدریس عملی راهنمایی ، بررسی کتاب های درسی راهنمایی ، روش های تدریس مهارت های زبان ، تهیه مطالب کمک آموزشی ، سنجش و ارزیابی ، تهیه مطالب درسی راهنمایی ، بررسی و تحلیل محتوای کتاب های دوره ی دبیرستان ، تهیه مطالب درسی دبیرستان ، آزمون سازی ، تدریس عملی دبیرستان ، کاربرد کامپیوتر در آموزش زبان و …

 

بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی

دانشجویان این گرایش در صورت دارا بودن سطح زبانی مناسب ، می توانند به کار ترجمه بپردازند که البته قابل ذکر است که ترجمه اصول مخصوص به خود را دارد و باید در ابتدا این مهارت را به صورت تخصصی کسب کنند. تدریس زبان اصلی ترین موقعیت شغلی این گرایش می باشد که بسته به مهارت های فرد ، می تواند درآمد نسبتا خوبی هم داشته باشد. بسیاری از دانشجویان این رشته می توانند در آموزش و پرورش استخدام شوند و یا به کار آموزش زبان در مدارس غیر انتفاعی مشغول شوند.

تدریس خصوصی و تدریس در آموزشگاه های زبان هم از موقعیت های شغلی پیش رو می باشد. بازار کار همیشه خواهان مدرس زبان انگلیسی می باشد که البته این نکته را باید توجه داشته باشید که به دلیل فراوانی مدرس های زبان انگلیسی در ایران ، باید به قدری خلاقیت و مهارت های تدریس بالایی داشته باشید که بتوانید در این کار موفق تر از سایر مدرس های زبان انگلیسی باشید و شانس بیشتری در استخدام و ماندگاری در موسسات زبان و مدارس داشته باشید.

موسسه زبان دهخدا با برگزاری دوره های TTC ( تربیت مدرس زبان )، اصول تدریس و انواع روش های آموزش و مدیریت کلاس را به صورت حرفه ای تحت نظر مدرسی مجرب به شما می آموزد و در پایان دوره، مدرک معتبر به شما اعطا می شود. همواره افراد برتر در دوره ها، می توانند پس از دادن نمونه ی تدریس ( دمو ) در صورت قبولی و داشتن مهارت ها و شایستگی های لازم، در موسسه زبان دهخدا استخدام شوند. آموزشگاه زبان دهخدا همواره در حال جذب مدرسین مجرب و خلاق با بهترین عملکرد می باشد. شرکت کنندگان دوره ی تی تی سی در آموزشگاه زبان دهخدا، با گرفتن مدرک معتبر پایان دوره می توانند در آموزشگاه های دیگر هم مشغول به کار شوند.

 

کدام گرایش زبان انگلیسی برای مهاجرت بهتر است

اینکه برای مهاجرت کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است بستگی به مهارت شما در آن رشته دارد شما می توانید با خواندن هر کدام از رشته های زبان انگلیسی در صورت بالا بودن مهارت تان در آن رشته مهاجرت نمایید اما دو رشته مترجمی و آموزش زبان انگلیسی همواره در اولویت می باشند.

 

مطالب پیشنهادی:

بازار کار رشته مترجمی زبان انگلیسی

چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

بازار کار رشته زبان انگلیسی

4.4/5 - (41 امتیاز)

1 در مورد “کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟”

  1. ممنون ک رشته‌ ها رو ب خوبی و از همه‌ی جنبه ها توضیح دادید. مقاله اتون خیلی مفید بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *