آشنایی با آزمون تف TEF فرانسه

آشنایی با آزمون تف TEF فرانسه

آشنایی با آزمون تف فرانسه

آزمون تف TEF یا Test d’Evaluation de français حدود 20 سال است که برای ارزیابی سطح مهارت و دانش زبان فرانسه افراد غیر فرانسوی زبان، طراحی و به صورت بین المللی اجرا می گردد. نتیجه آزمون tef که توسط وزارت آموزش و پرورش فرانسه به رسمیت شناخته می شود، مدرکی معتبر برای ارزیابی سطح زبان فرانسه جهت مواردی از جمله ادامه تحصیل در دانشگاه های فرانسه، استخدام و مقاصد شغلی و قبول شهروندی و تابعیت کشور فرانسه، به شمار می رود.

 

آزمون TEF Canada کانادا

آشنایی با آزمون تف TEF کانادا

آزمون TEF انواع مختلفی دارد که با توجه به مقصد مورد نظر تقسیم بندی می شوند. آزمون TEF France، TEFAQ و TEF Canada. نوع اول برای تحصیل و مهاجرت به کشور فرانسه و دو آزمون آخر به ترتیب مختص مهاجرت به کشور کانادا و ایالت کبک می باشند. از آن جایی که در مقاله ای دیگر به تفصیل مدارک زبان جهت مهاجرت به کانادا را بررسی نموده ایم، در این مقاله به آزمون TEF France خواهیم پرداخت.

 

آزمون TEF فرانسه

امتحان tef فرانسه به سه زیر مجموعه تقسیم می شود که همگی پایه ای مشترک دارند. TEF études برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در فرانسه را دارند. TEF Naturalisation برای دریافت تابعیت فرانسه و TEF de Carte de résident نیز برای دریافت اقامت کشور فرانسه است.

 

ساختار آزمون TEF

این آزمون نیز مانند تمام آزمون های ارزیابی زبان بر پایه سنجش چهار مهارت اصلی استوار است که شامل پنج بخش می باشد :

درک شنیداری یا compréhension orale در این قسمت که شامل 60 سوال و 40 دقیقه زمان است، زبان آموز باید موضوع اصلی مکالمات پخش شده را درک کرده و اطلاعات اصلی هر کدام را تشخیص دهد تا بتواند به درستی به سوالات پاسخ دهد.

درک نوشتاری یا compréhension écrite که با 50 سوال در 60 دقیقه برگزار می شود. در سوالات چهار گزینه ای این بخش، متقاضی باید پرسش های مطرح شده در زمینه های شخصی، مکالمات روزمره، متون روزنامه و تبلیغات و درسطوح بالاتر متون ادبی و علمی را درک کرده و به آن ها پاسخ دهد.

کلمات و گرامر lexique et structure نیز بخش پایانی با 30 دقیقه زمان برای 40 سوال. این بخش توانایی متقاضی در انتخاب کلمات، جمله سازی و گرامر را می سنجد.
سوالات سه بخش مذکور به صورت چهار گزینه ای بوده و بر اساس سطح به تدریج دشوارتر می شوند.

بیان گفتاری یا expression orale که در این بخش آزمون گیرنده دو سوال مطرح کرده و پاسخ 15 دقیقه ای زبان آموز به سوالات ضبط می شود. توانایی فرد در عکس العمل مناسب به سوال، واضح و درست صحبت کردن و در سطوح بالاتر ارائه دلیل و نتیجه گیری از موضوع مورد ارزیابی قرار می گیرد. موضوع سوالات در مورد مردم، موقعیت های روزمره، اماکن مختلف و یا درباره شرایط زندگی و درس و کار است.

بیان نوشتاری یا expression écrite که یک ساعت زمان برای پاسخ به دو سوال فرصت خواهید داشت. به طور کلی در این قسمت پنج موضوع مشخص مطرح شده که زبان آموز باید با توجه به سطح خود دو موضوع را انتخاب نموده و در مورد آن بنویسد. این پنج موضوع شامل : پیام، نامه شخصی، گزارشی از وقایع و تجربیات شخصی یا اظهار نظر درباره یک داستان، متنی توصیفی و ابراز نقطه نظر شخصی همراه با استدلال در مورد دو موضوع مطرح شده است. بکارگیری انواع زمان های افعال و استفاده صحیح از نکات گرامری در این قسمت بسیار مورد توجه است.

هر کدام از این پنج موضوع به ترتیب بین 40 تا 120 کلمه را شامل می شوند. توانایی به کارگیری صحیح گرامر و تنوع در استفاده از کلمات در این بخش بسیار مهم است.
شما باید با توجه به هدف مورد نظر یکی از انواع آزمون را انتخاب کنید، چرا که برای هر آزمون قسمت های اجباری و اختیاری متفاوتی وجود دارد. برای ادامه تحصیل در دانشگاه های فرانسه به غیر از بخش نوشتاری اختیاری، باقی قسمت ها اجباری است. جهت دریافت تابعیت و اقامت کشور فرانسه نیازی به گذراندن بخش لغات و گرامر نمی باشد. و در آخر جهت مهاجرت به کانادا یا کبک سه قسمت اول اجباری و دو بخش آخر اختیاری هستند.

 

نحوه ثبت نام آزمون تف TEF

مراکز برگزاری آزمون tef در ایران سفارت فرانسه، دانشگاه تهران و موسسه قطب راوندی می باشند. تاریخ های امتحان، زمان های ثبت نام و هزینه ها در سایت این مراکز اعلام می گردد. حداقل یک هفته قبل از برگزاری هر آزمون، سایت ثبت نام بسته می شود. جهت ثبت نام مدرک خاصی نیاز نیست، تنها زبان آموزان باید حداقل 16 سال سن داشته باشند.

 

آزمون tef در ایران و نتیجه آزمون

آزمون تف TEF به صورت کاغذی و الکترونیکی به صورت ماهانه در ایران برگزار می شود. برای هر بخش امتیاز خاصی در نظر گرفته شده است. در پایان آزمون با توجه به میزان سوالات پاسخ داده شده و امتیاز کسب شده توسط داوطلب، نتیجه آزمون که شامل تعیین سطح در سیستم هفت سطحی از 0 که شامل مهارت های پایه ای تا 6 که به معنای تسلط کامل می باشد، از طریق ایمیل اعلام می گردد. مقیاس سنجش این سطوح در واقع همان مهارت های A1 تا C2 است که چهارچوب مشترک ارزیابی زبان های اروپایی (CEFR) است.

نتیجه آزمون TEF یک سال اعتبار دارد. داوطلب می تواند با تغییر سطح خود، در صورت تمایل دوباره در آزمون شرکت کند. اما بین هر دو آزمون باید حداقل دو ماه فاصله زمانی باشد. هزینه آزمون توسط موسسات برگزار کننده اعلام می گردد.

 

آموزش تف TEF

برای شرکت در این آزمون می توانید در کلاس های زبان فرانسه در موسسات مختلف همچون موسسه زبان دهخدا که به صورت تخصصی به آموزش زبان فرانسه می پردازد شرکت کنید و با گذراندن دوره آمادگی آزمون خود را برای این آزمون آماده نمایید.

البته در کنار کلاس زبان فرانسه که سرعت یادگیری شما را بالا برده و به صورت اصولی زبان فرانسه را به شما آموزش می دهد. استفاده از منابع آموزشی آنلاین و برنامه های آموزش زبان فرانسه و فیلم و سریال و موارد دیگر نیز شما را به خوبی برای دریافت نمره عالی در آزمون تف آماده خواهند کرد.

 

کتاب تف TEF

برای آمادگی آزمون تف یک سری منابع نیز طراحی و ارائه شده اند که می توانید با خریداری آن ها خود را برای این آزمون آماده نمایید کتاب های چون کتاب فرانسه

Préparation au TEF.

 آموزشگاه زبان دهخدا دارای یک دپارتمان مستقل و حرفه ای برای آموزش زبان فرانسه می باشد

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه TCF

راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه DALF

راهنمای جامع آزمون دلف DELF (زبان فرانسه)

4.9/5 - (25 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *