راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه TEFAQ

راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه TEFAQ

کسانی که به دنبال مهاجرت و یا تحصیل در کبک هستند حتما اسم آزمون TEFaQ را شنیده اند. آزمون ارزیابی زبان فرانسوی برای دسترسی به کبک (TEFAQ) یک آزمون عمومی فرانسوی است که هدف آن سنجش سطح دانش و مهارت در خواندن و شنیدن فرانسوی و همچنین گفتاری و نوشتن است.

این نسخه آزمون یک TEF (Test d’Evaluation de Français) است که توسط اداره مهاجرت (MIDI) کبک به رسمیت شناخته شده است و برای انجام یک درخواست رسمی مهاجرت ضروری است.

علاوه بر آزمون‌های شفاهی اجباری، داوطلبان می‌توانند از نظر تسلط بر زبان فرانسه با دو آزمون درک مطلب و بیان نوشتاری ارزیابی شوند. امتیاز کسب شده در طول آزمون های کتبی اختیاری امتیاز محسوب می شود. آنها می توانند امتیازاتی را که قبلاً داوطلبان به صورت شفاهی کسب کرده اند افزایش دهند.

 

چرا برای کبک باید حتما مدرک فرانسه ارائه شود؟

تنها زبان رسمی استان کبک زبان فرانسوی است. تقریبا در همه جای کبک – بجز بعضی موارد استثنا – تابلوهای راهنمایی و رانندگی تنها به زبان فرانسوی دیده می شوند و معادل انگلیسی آنها را نمی توان یافت. مغازه ها حق استفاده از زبان انگلیسی یا سایر زبان ها را در تابلوهایشان ندارند مگر آنکه بخش انگلیسی تابلو مشخصا از بخش فرانسوی کوچکتر باشد. بدیهی است این گونه محدودیت ها بر روی رفتار مردم هم اثر گذاشته است. برای آنکه کارخودتان را آسان کنید، حتماً پیش از مهاجرت به کبک، زبان فرانسه را بیاموزید و مدرک زبان فرانسه دریافت کنید. علاوه بر مدرک TEFAQ مدارک زیر نیز توسط اداره مهاجرت کبک قابل قبول می باشند:

DELF یا Diplôme d’études en langue française

DALF یا Diplôme approfondi de langue française

TCF یا Test de connaissance de français

TEF یا Test d’évaluation du français

ساختار آزمون TEFAQ

آزمون TEFAQ شامل چهار بخش می شود

بخش اجباری

 

ا. درک شنیداری

در بخش اول درک شنیداری شما ۴۰ دقیقه زمان داشته تا به ۶۰ سوال پاسخ دهید. هدف این بخش سنجش توانایی شما از درک زبان فرانسوی از طریق فایل های مکالمه به زبان فرانسوی است. سوالات به صورت سوالات چندگزینه ای خواهند بود که به صورت گزینه های ۲، ۴ و ۵ گزینه ای بیان می شوند. هر سوال یک نمره مثبت داشته و در صورتی که پاسخ اشتباه دهید و یا پاسخی به سوال داده نشود نمره منفی دریافت نخواهید کرد و اگر به سوالی پاسخ دهید و از آن عبور کنید نمی توانید به سوال قبل بازگردید.

۲. درک گفتاری

هدف این بخش آزمون سنجش توانایی صحبت کردن شما با یک فرد دیگر به زبان فرانسوی است. این بخش شامل ۲ قسمت می باشد. در مجموع شما ۱۵ دقیقه زمان خواهید داشت. تست به صورت حضوری برگزار می شود. و در دو بخش یکی دریافت اطلاعات (۵ دقیقه) و بخش دوم قانع کردن ممتحن در مورد یک موضوع (۱۰ دقیقه) می باشد.

 

بخش اختیاری

 

۳. درک مطلب

هدف از بخش درک مطلب یا خواندن ارزیابی توانایی خواندن و فهم متن های نوشته شده به زبان فرانسوی است. این بخش شامل ۴ قسمت است و دارای ۵۰ سوال می باشد. زمان برای پاسخگویی به این بخش ۱ ساعت است. سوالات به صورت چهارگزینه ای خواهند بود. هر سوال درست یک نمره مثبت و در دیگر موارد نمره منفی نخواهید گرفت. در این بخش می توانید بین سوالات جابجا شوید.

۴. درک نوشتاری

بخش نوشتاری با هدف ارائه خود به زبان فرانسوی طراحی شده و دارای ۲ بخش می باشد. مدت زمان پاسخگویی به این بخش ۱ ساعت بوده و هر دو قسمت را باید به صورت کامل پاسخ دهید. در بخش اول باید بخشی از یک مقاله را بنویسید حداقل ۸۰ کلمه باید نوشته شود. در بخش دوم باید نظر و ایده خود را بیان کنید حداقل ۲۰۰ کلمه نیز باید در این بخش بنویسید. این بخش سپس توسط دو نفر تصحیح و بررسی خواهد شد.

به عنوان متقاضی اصلی، دانش فرانسوی شما باید حداقل سطح 7 (متوسط پیشرفته براساس استاندارد به زبان فرانسوی) یا معادل آن (سطح 2 چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان ها) باشد تا امتیاز کسب کنید.

بسته به برنامه مهاجرتی که درخواست می کنید، ممکن است دانش شفاهی همسرتان به زبان فرانسه ارزیابی شود. در این صورت، دانش او به زبان فرانسه باید حداقل در سطح 4 باشد.

راهنمای جامع آزمون زبان فرانسه TEFAQ

دریافت نتیجه آزمون TEFAQ به چه صورت است؟

نتایج  آزمون TEFAQ در قالب دیجیتال ارائه می شوند. پس از اینکه Le français des affaires امتحان شما را دریافت و تصحیح کرد، در عرض 2 تا 4 هفته یک ایمیل برای شما ارسال می شود که حاوی پیوندی است که به شما امکان می دهد به منطقه دیجیتال امن خود دسترسی داشته باشید و نتایج خود را دریافت کنید.

 

نحوه ثبت نام در آزمون TEFAQ ؟

جلسات آزمون در تمام طول سال توسط مراکز آزمون در فرانسه و سراسر جهان برگزار می شود. تعیین تاریخ جلسات، زمان ثبت نام داوطلبان و قیمت ها بر عهده مرکز آزمون است.

مهلت ثبت نام حداقل یک هفته قبل از تاریخ آزمون می باشد. بهتر است هر چه زودتر ثبت نام کنید تا زمان لازم برای پردازش مدارک در نظر گرفته شود.

لطفاً برای جزئیات بیشتر در مورد تاریخ های آزمون، قیمت ها یا هر گونه اطلاعات دیگری در مورد آزمون های ارائه شده، باید مستقیماً با مرکز محلی خود تماس بگیرید.

اگر نمی توانید مراکز مجاز ارائه دهنده آزمون را در کشور خود پیدا کنید، می توانید با آدرس ایمیل زیر تماس بگیرید: francais@cci-paris-idf.fr

هنگام ثبت نام، از شما خواسته می شود مدارک زیر را ارائه دهید:

کپی کارت شناسایی رسمی (گذرنامه، گواهینامه رانندگی و …) با عکس و امضا

اگر مرکز آزمون نتواند در روز آزمون از شما عکس بگیرد، از شما نیز درخواست می شود که عکس هویتی ارائه دهید. همچنین هنگام ثبت نام فرم اطلاعات شخصی را پر می کنید. این فرم برای بیان نتایج شما استفاده خواهد شد. برای شرکت در آزمون هیچ مدرک قبلی لازم نیست. داوطلبان باید حداقل 16 سال سن داشته باشند.

پس از تایید ثبت نام، مرکز آزمون برای شما دعوتنامه ای را از طریق ایمیل ارسال می کند که باید در روز آزمون با شناسه خود ارائه دهید.

لطفا توجه داشته باشید! اگر یک هفته قبل از امتحان دعوتنامه خود را دریافت نکردید، به یاد داشته باشید که پوشه Spam را در ایمیل خود بررسی کنید.

 

هزینه آزمون TEFAQ چقدر است؟

هزینه آزمون TEFAQ،‌ ۲۱۵ دلار می باشد و درصورت در خواست زبان آموز برای مهارت های خواندن و نوشتن حدود ۱۰۰ دلار به هزینه بالا اضافه می شود.

باید دقت کنید که بعد از ثبت نام این آزمون به هیچ عنوان پول شما به شما بازنخواهد گشت.

 

 

 آموزشگاه زبان دهخدا دارای یک دپارتمان مستقل و حرفه ای برای آموزش زبان فرانسه می باشد

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

مدرک زبان فرانسه برای مهاجرت به کانادا

آزمون های زبان فرانسه کدام اند؟

کلاس خصوصی زبان فرانسه آنلاین و حضوری

رای دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *