تقویت اسپیکینگ Speaking بدون کلاس

تقویت اسپیکینگ Speaking بدون کلاس

تقویت اسپیکینگ Speaking بدون کلاس

زبان انگلیسی یک زبان بین المللی در دنیا است. اکثر مردم دنیا برای برقراری ارتباط با یکدیگر در زمینه های مختلف به دنبال یک زبان بین المللی مشترک می گردند تا براحتی با افراد دیگر با زبان های مختلف ارتباط برقرار کنند که زبان انگلیسی این مهم را فراهم کرده است. از این رو برای برقراری ارتباط باید بتوان به این زبان صحبت کرد و در سطوح مختلف باید به تسلط کافی برای فهم طرف مقابل و همچنین توانایی برای استفاده از این زبان دست یابید و مهارت مکالمه یا اسپیکینگ را تقویت نمود.

زبان آموزان زبان انگلیسی همواره بیشترین تمرکزشان بر روی تقویت قدرت صحبت کردنشان است که این موضوع باعث می شود این مهارت اولویت اول هر زبان آموزی در یادگیری زبان انگلیسی باشد. همواره بهترین روش برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی بودن در محیطی است که بتوان از زبان انگلیسی استفاده کرد مثلا زندگی در یک کشور انگلیسی زبان و یا داشتن یک دوست برای صحبت کردن به زبان انگلیسی، از این رو کلاس های زیادی برای تقویت اسپیکینگ برای کسانی که به دنبال پیشرفت در این زمینه هستند به طور خاص طراحی شده که با نام های کلاس های مکالمه و بحث آزاد یا فری دیسکاشن مطرح می شوند. اما برخی از افراد وقت حضور در این کلاس ها را نداشته و یا حتی کسی را به صورت مشخص ندارند تا به کمک آن بتوانند به تمرین و تقویت اسپیکینگ خود بپردازند؛ در نتیجه این افراد باید چه کنند؟ آیا راهی برای بهبود این مهارت به صورت انفرادی بدون کلاس درس وجود دارد؟

در اینجا به بررسی روش های موثر و کاربردی برای تقویت اسپیکینگ Speaking به صورت انفرادی پرداخته شده است تا بتوانید بدون کمک هیچ کس دیگر این مهارت را بهبود بخشید و بر آن مسلط شوید.

 

بهترین روش برای تقویت اسپیکینگ Speaking

آیا روشی وجود دارد تا بتوانید با آن اسپیکینگ خود را تقویت نمایید بدون اینکه نیاز باشد به کلاس بروید و حتی با کسی حرف بزنید؟ مطمئنا بله. اما اینکه چند روش را به شما معرفی کنیم و شما حتما از آن ها با تضمین نتیجه بگیرید تصوری غلطی است. بهترین روش برای تقویت اسپیکینگ یا بهتر است بگوییم اولین قدم برای بهبود Speaking شناخت علاقه مندی های خود و راه هایی است که بیشترین بازده را برای شما براساس شخصیت شما دارد. پس بهتر است قبل از شروع به انجام کاری اول این موضوع را در نظر بگیرید که کدام روش برای شما مناسب است و بعد به سراغ آن بروید در غیر این صورت نتیجه مطلوب را نخواهید گرفت و از این کار دلسرد شده و نتیجه عکس را دریافت خواهید کرد. بعد از اینکه روش های مناسب را انتخاب کردید این موضوع مهم است که نیازی به استفاده از همه آن ها نمی باشد.

بهتر است با یکی دو روش شروع به کار نمایید و سپس با تسلط بر آن ها و گرفتن نتیجه به سایر روش های دیگر برای تکمیل کار خود در صورت نیاز رجوع نمایید. در نتیجه اینکه از جایی یا کسی به شما چیزی بگوید و یا براساس نتیجه ای که گرفته به شما تضمین دهد شما نیز از این طریق حتما به همان نتیجه می رسید کار و فکر اشتباهی است پس در نظر گرفتن شرایط خود می تواند در انتخاب بهترین روش از بین روشهای متعدد و متنوع به شما کمک نماید. لازم به ذکر است برخی از روش ها وقتی با هم ترکیب می شوند و در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند نتیجه مطلوب را به شما خواهند داد. در ادامه با بیان روش ها با ما همراه باشید.

تقویت اسپیکینگ Speaking بدون کلاس

۱. به انگلیسی فکر کنید

گاهی اوقات سخت ترین قسمت در اسپیکینگ زبان انگلیسی خود موضوع مکالمه نیست بلکه نحوه فکر کردن ما به زبان انگلیسی است. اگر به زبان مادری خود فکر کنید و سپس بخواهید به انگلیسی صحبت کنید همواره مجبور به ترجمه بین این دو زبان هستید که ترجمه کار آسانی نیست. حتی کسانی که به بیش از یک زبان مسلط هستند در این کار به مشکل برخواهند خورد.

در نتیجه راه حل این موضوع این است که به انگلیسی فکر کنید. این کار را در هر زمانی و یا هر مکانی که بخواهید می توانید انجام دهید. سعی کنید برای انجام کارهای روزمره خود به انگلیسی فکر کنید یا زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید چه غذایی را سفارش دهید. حتی برای این موضوع می توانید از دیکشنری استفاده نمایید تا از لحاظ کلمات مشکلی نداشته باشید. در نتیجه کم کم عادت می کنید تا به انگلیسی فکر کرده و هر زمان که بخواهید صحبت کنید به انگلیسی فکر خواهید کرد.

 

۲. دایره واژگان خود را گسترش دهید

هر روز دست کم یک کلمه جدید یاد بگیرید. یادگیری کلمات جدید در هر روز یکی از بهترین روش های گسترش دایره واژگان است. با این کار بعد از یک سال حداقل ۳۶۵ کلمه جدید در زبان انگلیسی یاد خواهید گرفت. برای این کار می توانید از هر منبعی که برای شما مناسب است و در روزمره شما وجود دارد استفاده نمایید. مثلا اگر علاقه مند به فیلم هستید لغات را از آن یاد بگیرید یا اگر به موسیقی علاقه دارید به متن آهنگ توجه کنید و کلمات را از آنجا استخراج نمایید با این کار می توانید لغات مختلفی را در زمینه های مختلف فرا بگیرید. بخاطر داشته باشید در یادگیری لغات حتما کاربرد لغت را در حالت های مختلف و موقعیت های گوناگون بررسی نمایید و استفاده از لغت را فرا بگیرید نه فقط خود لغت به تنهایی و معنی آن، در این صورت می توانید از این لغات در مکالمات خود استفاده کرده و قدرت اسپیکینگ خود را با استفاده از لغات متنوع بالا برده و زیبایی را به کلام خود اضافه کنید. دانستن لغت به شما قدرت مانور در صحبت کردن در موقعیت های مختلف را می دهد و ترس شما از اینکه بخواهید حرف بزنید را کم می کند.

 

۳. با خود صحبت کنید

نترسید و خجالت نکشید به شما نمی گویند دیوانه هستید. البته شما قرار نیست در جمع با خود حرف بزنید این کار را در خلوت خواهید کرد اما برخی از همین کار کوچک نیز برای تقویت اسپیکینگ خود دریغ می کنند. وقتی قرار است به انگلیسی فکر کنید پس بهتر است کمی بلند تر فکر کنید و افکارتان را برای خودتان بیان نمایید. تمرین کردن مهم است پس از هر روشی که ممکن است باید بهره ببرید. مهم نیست اگر به اشتباه صحبت کنید و از این بابت خود را عذاب ندهید مقصود این است که شما به هر طریقی حتی با اشتباه صحبت کنید تا این موضوع برای تان یک عادت شود و کم کم به رفع اشکال ها بپردازید.

 

۴. از آینه استفاده نمایید

در طول مدت روز یک زمان ۲ الی ۳ دقیقه ای را جلو یک آینه قرار بگیرید و با انتخاب یک موضوع شروع به صحبت کردن در مورد آن موضوع نمایید. در این حالت حواستان را به زبان بدن خود نیز منعطف نمایید تا حس صحبت کردن با شخص دیگر را داشته باشید. در این مدت اگر در مورد کلمه ای برای صحبت کردن به مشکل خوردید صحبت کردن را قطع نکنید و سعی کنید منظور خود را به نحوی دیگر منتقل کنید و بعد از اتمام زمان با مراجعه به دیکشنری یا کتاب کلمه مورد نظر را پیدا کرده و یاد بگیرید و یا بخاطر بسپارید. اینکار باعث می شود در صحبت کردن تسلط خوبی را پیدا کنید و از این بابت که کلمه ای را نمی دانید یا فراموش کرده اید از صحبت کردن امتناع نکنید و در هر صورتی منظور خود را منتقل نمایید و همچنین سرعت جمله سازی شما نیز به مرور بالا خواهد رفت.

 

۵. بر روی روان صحبت کردن تمرکز داشته باشید نه گرامر

وقتی در حال صحبت کردن به زبان انگلیسی هستید هر چند وقت یک بار متوقف می شوید؟

هر چقدر تعداد دفعات توقف شما بیشتر باشد اعتماد به نفس شما کاهش خواهد یافت. روش استفاده از آینه یکی از بهترین راه ها برای بهبود این موضوع است. اما بشرطی که تعداد دفعات توقف در اسپیکینگ را کاهش دهید. این موضوع شاید این برداشت را داشته باشد که در این حالت جملات شما ممکن است از لحاظ دستوری اشتباه باشند. اشکالی ندارد، نگران این موضوع نباشید شما وقتی بتوانید براحتی و روان حرف بزنید می توانید منظور خود را منتقل کنید و بعد از این با بهتر شدن در بحث گرامر این مشکل نیز به مرور حل خواهد شد.

 

۶. استفاده از Tongue Twisters

Tongue Twisters یک سری کلمات هستند که گفتن آن ها پشت سرهم به صورت سریع سخت می باشد. به عنوان مثال:

.The thirty thieves thought that they thrilled the throne throughout Thursday

بازی هایی همچون مثال بالا به شما کمک می کند تا شما بتوانید بر روی زبان و دهان خود در تلفظ کلمات مهارت پیدا کنید و به تلفظ شما نیز کمک خواهد کرد.

 

۷. استفاده از تکنیک Speech Shadowing

به طور کلی، این تکنیک در مورد تقلید کردن و تکرار کردن است. شما به جمله یک انگلیسی زبان و لحن آن گوش می دهید و سعی خواهید کرد تا به همان شکل آن جمله را تقلید و تکرار کنید. برای این کار می توانید به این شکل عمل نمایید:

۱. یکی از فیلم ها و یا کلیپ های مورد علاقه تان را انتخاب کنید، فیلمی که از دیدن آن لذت می برید و از چند بار دیدن آن خسته نمی شوید.

۲. چندین بار آن را تماشا کنید. فیلم یا کلیپ مورد نظر را یک بار با زیرنویس تماشا نمایید تا دقیق از محتوای آن آگاهی یابید و در دفعات بعد می توانید این موضوع را کامل نمایید.

۳. سپس جمله به جمله مکالمات را تکرار کنید. به این شکل که ویدیو را پخش کنید سپس آن را متوقف کرده، تکرار کنید و دوباره ویدیو را پخش نمایید. در این کار اگر مایل بودید می توانید صدای خودتان را نیز ضبط نمایید. و این کار را تا آخر ویدیو انجام دهید.

 

۸. تعریف کردن داستان به زبان انگلیسی

با تعریف کردن یک ماجرا یا داستان به زبان انگلیسی با استفاده از کلمات خود و سعی کردن به گفتن داستان از سمت خود باعث می شوید تا در جمله سازی و استفاده از کلمات، خود را تقویت نمایید. برای این کار می توانید با خواندن یک داستان کوتاه بهتر است در مورد موضوعاتی باشد که به آن علاقه مند هستید آن را با زبان خود تعریف کنید. در این حالت حتی می توانید نظرتان را در مورد آن داستان بیان کنید.

 

۹. با موزیک همخوانی کنید

همخوانی کردن با آهنگ مورد علاقه تان به بهبود و تقویت اسپیکینگ شما کمک شایانی خواهد کرد. این روش یکی از روش های موثر برای تسلط بر زبان انگلیسی است. برای اینکار استفاده از آهنگ های pop می تواند بسیار مناسب باشد. با تمرین و پیشرفت در این زمینه می توانید این کار را با آهنگ های سخت تر مانند rap نیز انجام دهید. در این خصوص اگر بتوانید با آهنگ های رپ همخوانی کنید که به دلیل بیان سریع و ترتیب کلمات در این مدل از آهنگ ها می تواند به شما کمک زیادی کند ، اما این کار نیاز به تمرین بسیار دارد.

 

۱۰. عبارات را یاد بگیرید نه تنها کلمات

یکی از راه های بهبود اسپیکینگ یادگیری عبارات یا گروه کلمات است نه فقط یک کلمه به تنهایی، در این حالت بسیار شبیه به یک فرد انگلیسی زبان صحبت خواهید کرد. یادگیری گروه کلمات به شما قدرت مانور بالایی در صحبت کردن می دهد.

 

۱۱. خلاق باشید

تقویت اسپیکینگ زبان انگلیسی می تواند سرگرم کننده باشد اگر بتوانید خلاقیت را چاشنی آن کنید. هر کاری که برای شما سرگرم کننده است از آن استفاده کنید و لذت ببرید. به عنوان مثال می توانید به وسایل خانه نگاه کنید و هر چیز جالبی را که می بینید و دوست دارید در مورد آن شروع به صحبت کردن نمایید و آن را شرح دهید. در ابتدا ممکن است از کلمات ساده استفاده کنید ولی به مرور بهتر خواهید شد. یا می توانید شروع به صحبت کردن در مورد یک کلمه نمایید در حالی که انگار آن کلمه را فراموش کرده اید و می خواهید منظور خود را بدون بیان آن کلمه برسانید. این چنین کارها می تواند شما را در هر موقعیتی به تقویت زبان انگلیسی سوق دهد.

 

۱۲. به زبان انگلیسی مطالعه نمایید

برای تقویت مهارت اسپیکینگ نیاز به خواندن یا مطالعه کردن نیز دارید. برای تقویت یک مهارت باید مهارت های دیگر خود را نیز پرورش دهید. مطالعه کردن به شما کمک می کند تا مهارت اسپیکینگ خود را تقویت نمایید زیرا ذهن شما را درگیر زبان خواهد کرد. وقتی مطالعه می کنید شما در حال گوش کردن به صدای درون ذهن خود هستید. همچنین می توانید کلمات جدید بسیاری را از این طریق فرا گیرید و سپس از آن ها استفاده نمایید. در آخر وقتی مطلبی را از روزنامه، کتاب، شعر، مقالات و… می خوانید، شما با یک متن دقیق و درست گرامری برخورد می کنید. هر میزان که بیشتر مطالعه نمایید ذهن شما سریع تر می تواند الگوهای انگلیسی را فرا بگیرد و آن ها تشخیص دهد. وقتی این الگوها در ذهن شما حک شود شما براحتی و بدون هیچ تردیدی می توانید از آن ها در صحبت کردن استفاده نمایید.

 

۱۳. استفاده از برنامه یا نرم افزار برای تقویت اسپیکینگ زبان انگلیسی

یکی دیگر از روش های تقویت اسپیکینگ استفاده از نرم افزارها می باشد. در یک سری از نرم افزارها مانند HelloTalk و Tandem شما با ثبت نام در این نرم افزارها و مشخص کردن زبان و علاقه مندی های خود می توانید با افراد بومی در زبان انگلیسی از طریق نرم افزار صحبت نمایید و اسپیکینگ خود را تقویت کنید.

همچنین برای استفاده از ویدیو برای تقویت مهارت اسپیکینگ می توانید از TED استفاده کرده و در این مورد نیز براساس علاقه خود ویدیو مورد نظر را پیدا کنید و براحتی به تمرین بپردازید. برخی از نرم افزارهای زبان انگلیسی دارای مکالمات زیادی با موقعیت های متنوع برای تقویت اسپیکینگ هستند که می توانید با انجام آن ها و تکرار این مکالمات صحبت کردن خود را بهبود نمایید.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

بهترین ترفندهای راحت و روان صحبت کردن زبان انگلیسی

تقویت مهارت نوشتاری یا رایتینگ (writing) در زبان انگلیسی

بهترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

تقویت مهارت خواندن یا ریدینگ (Reading) در زبان انگلیسی

4.8/5 - (23 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *