بهترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

بهترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

بهترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

گوش دادن انگلیسی Listening اغلب، چالش برانگیزترین مهارت از چهار مهارت (خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن است) برای زبان آموزان است. زمانی که با شخصی وارد مکالمه انگلیسی می شوید، ممکن است متوجه شوید که همه حرف‌های آن شخص را نمی‌فهمید. این می تواند کمی ناامید کننده باشد، روی اعتماد به نفستان تاثیر بگذارد و یا منجر به سوء تفاهم هایی در درک مطالب شود، به ویژه در محیط کار و تجارت.در بهبود مهارت لیسنینگ، خیلی مهم است که به خودتان زمان بدهید تا نتایج تلاش خود را ببینید. درست مانند بهبود تناسب اندام یا توانایی خود در نواختن یک ساز موسیقی، با تمرین مداوم و روزانه، پیشرفت خود را در عرض چند ماه مشاهده می کنید. ممکن است در طول یادگیری شنیداری از خود بپرسید:چرا گاهی اوقات زبان مادری را نمی فهمید یا اشتباه متوجه می شوید،چگونه برای تجربه شنیداری بهتر در مکالمه انگلیسی آماده شوید،چگونه مهارت های لیسنینگ فعال را در حین مکالمه به زبان انگلیسی بهبود بخشید و یا رویکرد موثر برای بهبود مهارت های لیسنینگ چیست؟ در این مقاله قصد داریم بهترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی را بررسی کنیم:

 

 

به چه دلیل گفتار افراد بومی را متوجه نمی شوم؟

قبل از پرداختن به فعالیت‌های تمرین لیسنینگ،خیلی مهم است به دلایلی که ممکن است گفتار افراد بومی را متوجه نشوید یا اشتباه متوجه شوید، آگاه باشید.

 

 

دلیل شماره 1: کمبود واژگان

دلیل اول کمبود واژگان است. اگر معنی برخی از کلماتی را که گوینده استفاده می کند ندانید، درک آن برایتان دشوار می شود.

 

 

دلیل شماره 2: گفتار متصل

دلیل دوم گفتار متصل افراد است. گاهی اوقات بومی ها صداها را جایگزین می کنند، صداها را اضافه می کنند یا صداها را حذف می کنند. علاوه بر این، کلمات می توانند به هم بپیوندند، به طوری که دو یا سه کلمه پشت سر هم مانند یک کلمه به نظر برسند. اگر هدف شما درک بهتر افراد بومی است، باید با نحوه عملکرد گفتار متصل آشنا شوید.

 

 

دلیل شماره 3: لهجه

دلیل سوم لهجه است. درک برخی از لهجه ها آسان تر از دیگران است. اما به طور کلی، اگر در معرض لهجه خاصی قرار نگیرید، ممکن است درک آن دشوار باشد.پیشنهاد می‌کنیم لهجه ‌ای را که باید با آن کار کنید یا درک آن چالش برانگیز است، شناسایی کنید و سپس تمرین گوش دادن خود را روی آن متمرکز کنید. برای مثال، اگر با استرالیایی‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، اما درک آنها برایتان دشوار است، به دنبال محتوایی در YouTube با استرالیایی‌ها بگردید تا بیشتر در معرض لهجه آنها قرار بگیرید.

 

 

دلیل شماره 4: سرعت گفتار

دلیل چهارمی که ممکن است شما افراد بومی را درک نکنید، سرعت گفتار آنهاست. اتفاقی که می افتد این است که مغز شما به سرعت گوینده عادت ندارد، علی رغم اینکه ممکن است معنی کلمات را بدانید. گاهی اوقات زبان آموزان می‌گویند که وقتی فیلم تماشا می‌کنند، درک همه چیز دشوار است، اما وقتی آن را با زیرنویس پخش می‌کنند، می‌توانند آن را بفهمند. این نشان می دهد که مشکل آن ها کمبود واژگان نیست، بلکه سرعت گوینده است.

 

 

چند فعالیت موثر برای بهبود مهارت های شنیداری انگلیسی

بهترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

 

مرحله 1: بدون خواندن متن به صوت گوش دهید

فقط بخش کوچکی از لیسنینگ را در نظر بگیرید (بسته به میزان درک شما از شنیدن، بین 2 تا 10 دقیقه) و با آن کار کنید. هدف از این مرحله بررسی میزان درک شما فقط با گوش دادن بدون خواندن متن یا زیرنویس است. در حین یادداشت برداری حداکثر دو تا سه بار تکرار کنید.

 

 

مرحله 2: متن را بخوانید

در این مرحله قرار نیست گوش کنید. در عوض، متن صوتی که به تازگی به آن گوش داده اید را بخوانید. با سرعت خودتان، میزان درک خود را بررسی کنید. به بالا نگاه کنید و از کلمات جدید یادداشت برداری کنید و قسمت هایی را که در حین خواندن درک می کنید اما در حین گوش دادن متوجه نمی شوید، مشخص کنید.

 

 

مرحله 3: با متن گوش کنید

در مرحله بعد، هنگام خواندن متن، دوباره به صدا گوش دهید. نکته این مرحله تمرکز بر قسمتهایی است که متوجه آنها نشده اید و دلیل عدم درک آنها را بررسی کنید. به خاطر دایره لغات بود؟ سرعت، لهجه یا گفتار متصل بود؟ هدف شما این است که آنچه را که هنگام گوش دادن به آن نرسیده اید، تشخیص دهید و بفهمید که چرا آن را درک نکرده اید.

 

 

مرحله 4: دوباره بدون متن گوش کنید

حالا دوباره بدون متن رونوشت گوش دهید. دلیل این کار این است که شما می خواهید تشخیص دهید حالا که مراحل دو و سه را انجام داده اید، چقدر درک می کنید. حالا چه چیزی می توانید بفهمید که نتوانستید در مرحله یک بفهمید؟ آیا بخش هایی وجود دارد که هنوز برای درک آن مشکل دارید؟ مشخص کنید چرا نه. در این مرحله، شما باید صوت را خیلی بهتر از اولین بار درک کنید.

 

 

مرحله 5: واژگان جدید را یادداشت کرده و آن را مرور کنید

یک عامل مهم در بهبود مهارت لیسنینگ، افزایش دایره لغات شماست. هرچه دایره لغات وسیع تری داشته باشید، درک بیشتری خواهید داشت.واژگان جدید را بنویسید و آن ها را مرور کنید.هر زمان که به کلمه جدیدی برخورد کردید، فوراً آن را یادداشت کنید. 5 دقیقه در روز را صرف مرور واژگان کنید. زمانی را در روز انتخاب کنید و هر روز به آن زمان پایبند باشید تا تبدیل به یک عادت شود.برخی از فعالیت‌های شنیداری متنوعی که می‌توانید از آن ها استفاده کنید، پادکست‌ها، فیلم‌ها، مصاحبه‌ها، ارائه‌هایی مانند گفتگوهای TED، گزارش‌های خبری و  ویدیوهایی با موضوعات مختلف هستند.

 

 

چگونه مهارت های گوش دادن به زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

بهترین روش های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

بیایید نگاهی به چند نکته برای بهبود مهارت های انگلیسی خود، نحوه اجرا و کارایی آنها بیندازیم.

 

 

1.در گوش دادن فعال باشید، نه منفعل

دو نوع گوش دادن وجود دارد: فعال و منفعل.

گوش دادن فعال، گوش دادن متمرکز است. شما سعی می کنید معنای واقعی آنچه را که گفته می شود درک کنید. گوش دادن منفعل شامل شنیدن آنچه گفته می شود به صورت گذرا است، اما تلاشی برای درک هر کلمه ندارید. به عنوان مثال، هنگامی که در حال  گوش دادن به موسیقی یا پادکست انگلیسی هستید و واقعاً روی آنها تمرکز نمی کنید، منفعلانه گوش می دهید. شما باید همیشه به طور فعال گوش کنید، حتی زمانی که گوش دادن معمولی مانند لذت بردن از موسیقی یا یک برنامه تلویزیونی است.

 

 

2.تلویزیون و فیلم های انگلیسی را با زیرنویس دو زبانه تماشا کنید

شروع به تماشای تلویزیون و فیلم های انگلیسی با زیرنویس به زبان انگلیسی و زبان مادری خود کنید. این به شما امکان می دهد تا با خواندن زیرنویس ها به زبان مادری خود به سرعت معنای کلمه های ناآشنایی را که می شنوید، پیدا کنید. نمایش زیرنویس‌های انگلیسی نیز مفید است تا بتوانید توانایی خود را در تطبیق انگلیسی گفتاری با انگلیسی نوشتاری  بهبود بخشید.

 

3.ابتدا معنی را از متن گفتگو حدس بزنید

گاهی اوقات، قبل از اینکه مجبور شویم به کشوری که در آن زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقل مکان کنیم، زمان کافی برای مطالعه کامل یک زبان نداریم. به علاوه ، هرچه زودتر مکالمات واقعی انگلیسی را شروع کنید، بهتر است! یکی از بهترین راه ها برای درک زبان انگلیسی، استفاده از سرنخ های زمینه است. هنگام مکالمه یا گوش دادن به صوت انگلیسی، سعی کنید کلمات کلیدی را که می شناسید، انتخاب کنید. می‌توانید از آن ها برای حدس زدن یا ایده اولیه از آنچه که کسی می‌خواهد منتقل کند، استفاده کنید و معنای یک کلمه ناآشنا را بفهمید.همچنین می توانید به لحن صدا (گوینده خوشحال است یا گیج، جدی است یا می خندد؟)، زبان بدن و محیط اطراف خود توجه کنید.اگر کسی سعی می کند با شما ارتباط برقرار کند و به یک نقشه اشاره می کند، احتمال زیاد به مسیریابی و آدرس نیاز دارد.اگر در حال خواندن یک تابلو راهنمایی قرمز هستید، احتمالاً آن علامت به معنای “ایست” است. حتی اگر در یک منطقه انگلیسی زبان زندگی نمی کنید، می توانید از این روش برای بهبود مهارت های مکالمه خود استفاده کنید.همچنین می توانید هنگام گوش دادن به پادکست های انگلیسی آن را امتحان کنید.

 

 

4.از استراق سمع در اتوبوس، محل کار و کافی شاپ ها  نترسید

خب، این ممکن است کمی بی ادبانه به نظر برسد. با این حال، اگر در کشوری انگلیسی‌زبان زندگی یا کار می‌ کنید، این یک ترفند واقعا مفید است زمانی که می‌خواهید فعالانه گوش کنید و درک انگلیسی خود را بهبود بخشید. “استراق سمع” به معنای گوش دادن به مکالمات افراد نزدیک شماست. با استراق سمع، می‌توانید کلماتی را که یاد گرفته‌اید یا می‌خواهید یاد بگیرید، انتخاب کنید. روی معنای گفتگو تمرکز کنید. چقدر می توانید بفهمید؟ می توانید خلاصه ای از گفتگو را بنویسید؟ توجه داشته باشید که افراد وقتی احساسات متفاوتی دارند چگونه چیزها را تلفظ می کنند. چیزی که در عصبانیت گفته می شود و چیزی که گذرا،سریع یا اتفاقی گفته می شود بسیار متفاوت است.

 

 

5.سعی کنید با انواع مختلف انگلیسی زبانان تعامل داشته باشید

وقتی می‌گوییم «انواع مختلف» انگلیسی‌زبان‌ها، در مورد جنوبی‌ها، مردم شهر، مردم روستایی، مردم ساحل غربی، مردم اسکاتلند، بریتانیایی‌ها، مردم آفریقای جنوبی و غیره صحبت می‌کنیم.تعداد بسیار زیادی لهجه های مختلف انگلیسی و روش های صحبت کردن وجود دارد! برای بهبود واقعی لیسنینگ به زبان انگلیسی ، نباید فقط با یک نوع انگلیسی تمرین کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا اطراف خود را با انواع لهجه ها و انواع انگلیسی زبانان احاطه کنید. به این ترتیب، توانایی خود را برای گوش دادن به کلمات انگلیسی که ممکن است به روش های مختلف تلفظ شوند، بهبود می بخشید. این احتمالاً بهترین راه برای تبدیل شدن به یک شنونده مسلط به زبان انگلیسی است.

 

 

6.به یاد داشته باشید که همه چیز را متوجه نخواهید شد (حتی اگر در زبان انگلیسی خیلی خوب شوید!)

زبان آموزان هر زبانی تمایل به شنیدن کلمه “مسلط” دارند و به مهارت در سطح نیتیو فکر می کنند. این هدف سخت و کمال گرایانه می تواند منجر به ناامیدی شود. به طور واقع بینانه، حتی اگر سال‌ها سخت کار کنید و انگلیسی را مطالعه کنید، هرگز از یادگیری دست نخواهید کشید. پس از گذشت ده سال از سفر زبان خود، ممکن است مجبور شوید از کسی بخواهید که سرعتش را کم کند یا آنچه را که گفته است تکرار کند،چون شما متوجه نشده اید. این طبیعی است. شما می‌توانید از طریق بهبود مهارت‌های شنیداری خود در زبان انگلیسی بسیار خوب شوید، اما وقتی نوبت به کمال می‌رسد به خودتان استراحت بدهید!

 

 

در آخر ما علایق ، افکار ، لباس های متفاوت و همچنین سبک های مختلف یادگیری داریم. بنابراین اگر می خواهید مهارت شنیداری انگلیسی خود را بهبود ببخشید، باید از روشی استفاده کنید که بهترین کارایی را برای شما دارد. برخی افراد در کلاس درس به خوبی یاد می گیرند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند به تنهایی تمرین کنند.هنگامی که با ابزارهای مناسب در محیط مناسب قرار گرفتید، می توانید به سرعت، مهارت های شنیداری انگلیسی خود را تقویت کنید. بسیار مهم است که هنگام یادگیری در محیط مناسب قرار بگیرید. مخصوصا برای لیسنینگ، زیرا مهارتی است که نیاز به توجه دقیق شما  دارد.روش‌های مختلف این مقاله را برای تمرین مهارت‌ شنیداری انگلیسی امتحان کنید و توجه کنید که کدام یک برای شما بهتر است. هنگامی که بهترین روش یادگیری خود را انتخاب کردید، دست به کار شوید و هر روزه تمرین کنید.یادتان باشد پیشرفت و تغییرات میلیمتری و گام به گام را دست کم نگیرید!

 

 

خواندن این مطالب را به شما پیشنهاد می کنیم:

تقویت مهارت خواندن یا ریدینگ (Reading) در زبان انگلیسی

تقویت مهارت نوشتاری یا رایتینگ (writing) در زبان انگلیسی

تقویت اسپیکینگ Speaking بدون کلاس

یادگیری زبان انگلیسی با تد تاک (TED Talk)

روش های تقویت زبان انگلیسی در خانه

تکنیک شادوینگ یا سایه در یادگیری زبان انگلیسی (Shadowing)

بهترین ترفندهای راحت و روان صحبت کردن زبان انگلیسی

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *